Hvis du ikke ved noget om det så lad vær, det vil aldrig gå godt! Jeg er ked af at det, hvis jeg ødelægger den gode stemning, men der starter 3.000 nye webshops om året, hvor det måske er 20 der bliver en rigtig success, du kan spørge dig selv, om det er sjovt at køre en webshop, hvor det er hårdt arbejde og ingen gulerod, det er ikke ikke sjovt i længden.
Læs alt, om produktet og webshops og hav en viden om begge, så ved du hvad det skal koste, og du bliver ikke snydt!
Hvis du skal have nogen chance, og jeg kan ligeså godt være hård, så kræver det en helvedes masse forarbejde, en forbandet masse tid og satans meget penge. For tror ikke på de opmuntrende oplæg, det er ikke den rigtige vej at gå, at "leje" sig ind i en webshop hos Scannet, eller købe en uprofessionel shop for kr. 8.000, der er for mange udgifter på sigt i dette, og for meget spildt arbejde, men tror du på din idé og dit produkt, så skal man jo også kunne bruge kr. 25.000- 50.000, ellers tror man ikke nok på sig selv! Hvis du ikke kan få dig selv, til at give alt, så må det være fordi du tvivler, og så har du allerede tabt.
Hvorfor kan det så ikke betale sig?
Det kan det ikke, af den årsag, at du typisk vil opdage, at når du arbejder med større firmaer, så er de ligeglade med dig, og de ændringer du gerne så ske med det samme, tager flere dage og koster MEGET mere end nødvendigt, en simpel ændring af webshoppens color scheme kan koste op i mod kr. 5.000. Desuden ejer du ikke shoppen, så skulle det nogensinde begynde at gå rigtig godt, og få lavet din shop af et professionelt firma, så skal du starte på ny igen.
Så skulle man tro, at man ikke kunne gøre noget forkert ved at vælge en billig shop, lavet af en mindre virksomhed - vel?
Tvært imod! - Det er muligt at en mindre virksomhed vil være mere fleksibel, men du er til gengæld afhængig af hans evner, eller ham alene, hvad gør du den dag, shoppen går ned, og han ikke er hjemme til at arbejde på den, han holder vel ferie, det skal du altid undersøge, spørg hvornår og hvor lang tid han holder ferie, hvis du SKAL vælge en billig shop, fordi du ikke har lyst til at binde flere penge i det.
Hvad er så løsningen?
Det mellemstore webbureau, prisen er lavere end hos de helt store virksomheder, og du er stadig garanteret en hvis professionalisme. Der vil også være flere til at passe virksomheden, så du er ikke afhængi af en enkelt person.
Det skal du være klar over:
Varelager, varelager og atter varelager, det er en kostelig affære at opbygge et varelager. Du kender det selv, når du handel på nettet, vil du ikke vente på dine produkter mere end nødvendigt! Mange bliver utilfredse hvis der går mere end 3 dage inde deres produkter kommer. Så du skal kunne leve op til efterspørgselen, med det nytter til gengæld heller ikke noget, at nøjes med et sortiment på 3 varer, så har du ikke en chance.
Niche, niche og endnu større niche, det er sgu for sent, den dybe tallerken er blevet opfundet, i'm sorry to say it, men bøger (Amazone), It (wupti), hvis markedet har en leder er det for sent, medmindre du har en stor pengepung. Så søg for at sikre at der ikke allerede er en der sælger det samme som du vil, hvis der er, så prøv at gennemskue hvad dine muligheder er, hvor stor han er, hvor mange vare har han for eksempel, har han mange og er de alle på lager, og så er chancen for at han er veletableret ret store.
Find ud af om der folk efterspørger dit produkt, lad vær med at del din idé med familien, de vil typisk ikke vide nok om branchen, til at kunne give dig brugbar feedback, og de er typisk også mere positive over for din idé end dine besøgende gør.
Gør det?
- så gør det med stil, brug de penge der er nødvendigt, tror på din idé, hvis den stadig holder vand, efter du har gennemboret den fra alle vinkler og kanter, så gør det dog! - Tro på dig selv, og smid alt du har i dine hænder, jeg kender efterhånden nogle stykker, der kunne have tjent mange penge, men var for langsomme, eller ikke var villige til at kaste penge efter det, i dag er deres idéer ikke blevet til mere, fordi at de blev hentet af konkurrenterne inden om.
Er du seriøs om din idé så skriv til mig, send mig en besked/e-mail eller et opkal, så kan jeg hjælpe dig i gang med den nødvendige viden, og sætte dig i kontakt med de rigtige.
Held og lykke
Anders