Nemlig. Det er selvfølgelig også derfor man har en menustruktur der linker til alle ens sammenhængende sider. Men mange har forældreløse sider på deres sites når de bliver lidt større. Dem kan man enten klare via XML sitemappen eller vælge dem ind i ens menustruktur. Men jeg har ofte sider jeg ikke vil have i den pga enkelthed, derfor de kommer i XMLen. Jeg gætter på at selv om siderne er forældreløse og jeg smider dem i XMLen, så vil Google klart vurdere dem som tilhørende mit site. Altså jeg står inde for dem, men med lavere prioritet (som også kan sættes for de enkelte sider i XMLen). Anden ting. Når man laver en typisk sitemap side, du ved oversigt med links til hele sitet, så er den også sammenhængende hvis ens menusammensætning ikke er indbydende for Google. Så der er rigeligt at arbejde med for at gøre søgemaskinerne glade. Samtidig er jeg også sikker på der er en vis grad af usikkerhed på hvordan alt sammen bliver vurderet i den anden ende. Det er vel det der gør en SEOer penge værd, han forsøger at være opdateret og føre det ud i praksis. Det er også derfor der kan diskuteres så meget om emnet, ingen ved alt med sikkerhed. Og dem der tror de ved noget, ved det ikke før efter nogen tid, da søgemaskinerne ikke giver en resultatet fra dag til dag. Og søgemaskinerne justere selv algoritmerne som tiden går. Se bare deres nye søgemaskine... |
Claus Mandal:Jeg gætter på at selv om siderne er forældreløse og jeg smider dem i XMLen, så vil Google klart vurdere dem som tilhørende mit site. Altså jeg står inde for dem, men med lavere prioritet (som også kan sættes for de enkelte sider i XMLen).
Jeg tror ikke du gætter rigtigt... alt andet lige, vil flere interne links til en side have stor effekt på rangeringen. Selvfølgelig tilhører de dit site da de ligger på domænet, men absolut ikke i samme grad som sider der er internt linkede.
Et eller andet sted giver det sig selv at det er sådan det hænger sammen, ellers var der jo ingen grund til at rode med sin interne linkstruktur.
Claus Mandal:Anden ting. Når man laver en typisk sitemap side, du ved oversigt med links til hele sitet, så er den også sammenhængende hvis ens menusammensætning ikke er indbydende for Google. Så der er rigeligt at arbejde med for at gøre søgemaskinerne glade.
Enig, en sådan side er også en fin løsning hvis man har mulige indekseringsbarrierer, faktisk oplever jeg det som en bedre løsning end et xml-sitemap da det både sikrer indekseringen, og giver interne links. Husk bare ikke over 100 links pr. side, så flere sitemap-sider kan blive nødvendige.
Selv benytter jeg aldrig xml-sitemaps.
Claus Mandal:Samtidig er jeg også sikker på der er en vis grad af usikkerhed på hvordan alt sammen bliver vurderet i den anden ende. Det er vel det der gør en SEOer penge værd, han forsøger at være opdateret og føre det ud i praksis.
Selvfølgelig vil der altid kunne være en vis grad af usikkerhed, specielt når vi når ud i de små detaljer. Men med en SEO'er der går op i sit fag og holder sig velorienteret er usikkerheden trods alt minimal, og stort set lig med de seneste ændringer i søgemaskinenrnes algoritmer.
Det er iøvrigt vigtigt at holde sig for øje, at de ting der virker i forbindelse med grundlæggende seo, ikke har ændret sig nævneværdigt i en del år... Og sikkert heller ikke ændres radikalt i nærmeste fremtid.