kan man ikke købe mails med tilhørende tilladelse til at sende nyhedsmails ud?
På en mere seriøs note. Så nej. Det er teknisk ikke rigtig mulig i Danmark med gældende lovgivning. Et samtykke (tilladelse) gives af en modtager til en navngiven afsender og såfremt det samtykke skal ændres skal begge parter acceptere ændringerne, hvilket reelt svarer til at modtager indgår et nyt samtykke med den nye afsender, hvilket jo mere eller mindre svarer til at modtageren lige så godt kunne tilmelde sig direkte uden mellemmanden.
Samtidig har der været stor kritik fra forbrugeromdbudsmanden til smarte firmaer der opsamler adresser med betingelsestekster der får modtageren til give samtykke til at opsamleren må videregive samtykket til hvem end de finder på (aka få lov til at sælge samtykket til hvem man lyster).
Der er derfor ikke rigtig nogen værdi i at købe e-mail-adresser, da man i så tilfælde skal kontakte alle ejerne af adresserne og spørge om nyt samtykke. Dette må ikke gøres via e-mail, grundet markedsføringsloven der forbyder elektronisk henvendelse til en person, med formål for afsætning direkte eller indirekte (i al fremtid), uden aftale i forvejen. Og så ryger idéen lidt med at sælge en liste med e-mail-adresser, da man lige så godt kunne sætte et script til at sammensætte tilfældige ord sammen til e-mail-adresser. Værdien er ca den sammen for køber :)
Der findes så forskellige firmaer der tilbyder at køre kampagner m.v. for firmaer hvor de specifikt opsamler samtykker på vegne af firmaet. Ofte ved hjælp af en dodgy tekst om deltagelse i en konkurrence og lignende, hvorefter man giver samtykke til at en række firmaer (de dovne "brokere" kører som regel én kampagne for flere kunder). Kvaliteten af disse modtagere er sjældent specielt god efter min erfaring, da de har tilmeldt sig for at vinde en konkurrence og ikke nødvendigvis rent faktisk er interesseret i at læse afsenderens budskaber (medmindre budskabet er flere konkurrencer). Den slags kampagner er ofte kørt mest for at skaffe størst mulig antal adresser så "sælger" af servicen kan retfærdiggøre sin pris.
Der er en generel opfattelse af at e-mail-adresser er noget man som virksomhed bare lige skal skaffe og så sende en masse mails ud til fordi det er billigt, nemt og kan gøres til mange og vupti så får man en masse besøg/salg/feedback osv. Det bliver ofte brugt som en billig, hurtig løsning i stedet for tv-kampagner og lignende mere bekostelige markedsføringstiltag, men de fleste finder ud af at det ikke er noget man bare lige gør som en sidebemærkning og ofte kræver meget planlægning og viden for at få mest ud af det.
En e-mail-adresse er i dag noget af det mest unikke og personhenførbare offentlige data man som virksomhed kan få fat på sine kunder (der kan næsten trækkes meres information ud af en e-mail-adresse om personen end et CPR-nummer med lidt snilde) og et samtykke til at sende reklamer direkte til en modtager bør tages alvorlig, da man hurtigt kan ødelægge sit navn og rygte ved at "forstyrre" unødvendigt. Det er derfor utrolig vigtig at man ved at modtagerne man sender til rent faktisk er interesseret i ens budskab.
E-mail-markedsføring eller permission marketing som det også hedder med et "fint" ord, er derfor væsentlig mere velegnet til de situationer hvor virksomheder ønsker at have en løbende kontakt med deres kunder eller "nære" eksterne potentielle kunder og på den måde yde en service der skaber løbende gensalg og positiv omtale end til hurtige masse kampagner til ukendte modtagere m.v. (hvilket køb af e-mail-adresser lidt er betegnelsen for).
Det bedste man kan gøre som virksomhed der er interesseret i at benytte e-mails som markedsføringskanal er hele tiden at sørge for at opfordre kunder og forbindelser at tilmelde sig ens postliste(r) og afgive samtykket og gøre det konsekvent. Det tager tid at opbygge en stor liste, men der kan være lige så meget salg og kvalitet i at sende en mail til 100 personer der rent faktisk læser budskabet og reagerer på det, som at sende til 100.000 modtagere der på et tidspunkt deltog i en konkurrence om at vinde 2 billetter til skanderborgfestivallen for 2 år siden eller lignende. Det burde derfor være det første man lærte som virsomhedsejer: "Få altid folks e-mail-adresse, og tilladelse til at kontakte dem med tilbud/information og sæt det i system". Gerne fra dag 1. så kan man altid bruge listen/listerne den dag man har noget at fortælle.
Kvaliteten af listen kommer udelukkende ved at man "selv" eller et bureau på vegne af en plejer den og sørger for at informere modtagerne om at man rent faktisk er seriøs omkring de e-mails de får og sørger for at holde sig til emnet som man oprindelig har lovet dem. Det kan man sjældent opnå ved tilfældige e-mails der er i opsamlingstidspunktet "lokker" modtageren med noget andet end det de rent faktisk får, for at få deres opmærksomhed.
Hos eBrev laver vi en software service der sørger for at tage nogle af de lidt mere tekniske besværlige ting ud af det at sende en e-mail til mange modtagere.
Vi sørger for at der bliver holdt styr på tilmeldingerne, har mulighed for at gemme en samtykketekst pr modtager så man altid kan slå op hvorfor modtageren er tilmeldt (lovpligtigt at kunne oplyse det hvis modtageren spørger), sørger for der ikke kommer dubletter på listerne, at folk kan framelde sig og sidst men ikke mindst at sende e-mail'en ud, hoste billederne til det, opsamle statistik i forbindelse med forsendelsen (visninger og kliks m.v.). Alt sammen igennem et lidt mere teknisk tungt setup end de fleste enkelte virksomheder har tid og økonomi til, som vi sørger for at vedligeholde så de forskellige mailudbydere (hotmail, TDC gmail osv) stoler på; at når mailen kommer igennem os, så er der stor sansynlighed for at det ikke er spam.
Vi har ligeledes løbende kontakt med mailudbyderne for at forbedre vores mulighed for at levere vores kunders e-mails til deres systemer, så alle parter er glade og får det som de helst vil have det, uden at bruge mærkelige cowboytricks.
Nåh ja, og så er vi selvfølgelig bare en flok nørder fra en kælder (nu 1. sal), der har det sjovt med at bygge noget vi synes er rigtig spændende inden for et teknisk område som mange tror de forstår, men de fleste alligevel ikke helt er klar over hvor meget teknik der er bag og det er en fed udfordring. :-)
Du er altid velkommen til at ringe til David (han hænger også ud herinde og er ham der ved mest om de praktiske ting) på telefon 70 23 13 37 og få en sluder omkring hvad vi kan finde ud af, hvis du skulle have lyst :-)