Hvis nogen kan fremvise dokumentation for at hårdere straffe virker i sager om mord, trafikdrab og voldtægt vil jeg gerne meget se det.
Netop! Jeg har læst mange artikler og omtaler af krimonologisk forskning gennem tiden og ikke i ET ENESTE tilfælde har jeg set at forskere har kunne påvise en sammenhæng mellem højere straf og lavere kriminalitet - i nogle tilfælde endda det modsatte.
Derimod har jeg set masser af forskning der tyder på, at sandsynligheden for at blive snuppet reducerer visse former for kriminalitet - men langt fra det hele. Kriminalitet der begås i "affekt", af fulde folk, i panik osv påvirkes hverken af højere straffe eller højere risiko for at blive snuppet.
Desværre er der intet krav i politik om, at man skal forholde sig til virkeligheden (det så vi et ekstremt, omend humoristisk eksempel på med Jacob Haugaard, der blev valgt på bl.a. bedre julegaver og medvind på cykelstierne). Hvis politikere vil stemme for at ophæve tungekraften, så må de gerne det. Og i forhold til kriminalitet er det lige præcis det de gør - de kræver alle højere straffe hver gang der sker noget skidt, i stédet for at give politiet flere resurser til at opklare forbrydelserne, selvom det er det sidste der i nogle tilfælde har vist sig at virke, ikke det første.
Der har også været lavet en række forsøg i Danmark, hvor almindelige borgere - som du og jeg, får alle facts omkring en konkret sag og skal så vurdere hvilken straf de mener er rimelig. I alle de forsøg jeg har set omtalt har almindelige borgere faktisk ment at den kriminelle skulle have MINDRE straf end det som dommeren gav dem. Så noget tyder altså på, at folk generelt ønsker højere straffe i sager hvor de IKKE kender facts - når de kender alle detaljerne i en sag, synes de ikke straffen er for høj, tværtimod. Påfaldende, ik?
I England overvejede de for en del år siden at genindføre dødsstaf. Et af de argumenter der blev brugt var en terrorhandling, som man mente var begået af "Burmingham Five". De havde på det tidspunkt været spærret inde i 17 år. De fleste mente at den slags udskud burde skydes. Men så kom der pludselig nye beviser i sagen, og det viste sig så, at dem der sad i fængsel for forbrydelsen slet ikjke havde begået den! De havde altså siddet i fængsel i 17 år for noget de ikke havde gjort. Nu kunne man så lukke dem ud, give dem en undskylding og en stor erstatning. Det kunne man ikke hvis man havde givet dem dødsstraf. Og dermed blev netop denne sag et vigtigt argument MOD dødsstraf i england. Forslaget faldt til jorden.