Jeg vil så hermed prøve at sætte en lille debat i gang som går på det danske retssystem som helhed.
Jeg syntes der er noget rivende gal her, jeg er klar over man skal passe på med at sammenligne kriminalitet på tværs men det her giver altså ingen mening i min verden. Man vil indføre 1 års ubetinget fængsel for ulovlig våbenbesiddelse hvilket er udmærket, sætter man det så op imod f. eks folk som af en eller anden grund har skab så mange problemer for sig at de drikker og sætter sig i bilen og køre flere mennesker ihjel mange af disse sørgelige tilfælde spolere andre familier og hvad slipper de med under 3 års fængsel.
Der er i mine øjne en fundamental forskel på de to ting, nemlig at ulovlig våbenbesiddelse begås fuldstændigt med overlæg og har grumme samfundsmæssige konsekvenser, hvorimod trafikdrab er en ulykke med forholdsvis få samfundsmæssige konsekvenser.
Så spøger jeg bare hvor ligger fornuften?
Jeg har selv boet 4 år i USA og når jeg fortalte mine omgivelser om straffe systemet i DK grinede alle deres røv i laser. Ikke af vi skal have det samme system i DK men det er sgu på tiden vi vågner op og erkender der findes personer af en eller anden grund ikke kan ”tørres” op.
Er det de samme amerikanere, der ikke tør komme i Harlem, South Central, osv.?
Iflg. http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_percap-crime-murders-per-capita bliver der i USA begået 0.042 mord per 1,000 indbyggere, tallet for Danmark er 0.010 per 1,000 indbyggere, altså ca. en fjerdedel. For voldtægt er tallene 0.30 per 1,000 indbyggere i USA og 0.09 per 1,000 indbyggere i Danmark.
Det er klart, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng imellem hårdere straffe og øget kriminalitet. Men det modsatte er altså heller ikke tilfældet i de fleste af de sager vi snakker om her. Hvis nogen kan fremvise dokumentation for at hårdere straffe virker i sager om mord, trafikdrab og voldtægt vil jeg gerne meget se det.