Jeg har i tidligere jobs arbejdet sammen med nogen af landest største virksomheder som har bedt op til fem forskellige grafikere om at komme med et udkast til et givent design og det uden beregning for derefter kun at vælge en til opgaven. I den sidste virksomhed jeg sad i kom regningen på hjemmesiden op på 2,3 millioner kroner (inden nogen hamler op, var 90% af arbejdet bagvedliggende systemer + webservices), og det er klart at når man snakker de beløb, så er virksomheder der byder på den opgave jo også meget mere interesseret i at arbejde gratis i en længere periode. Budrunden tog også næsten 1 år, hvor alle arbejdede gratis, og kun 1 fik jobbet. Det er lige præcis det jeg siger. For nogen kan 2.200 kr. virkelig gøre meget på bundlinjen og for andre er det alt for lidt at arbejde for. Udbud og efterspørgsel vil så regulere den del. -Karsten |
Karsten Lund:Jeg har i tidligere jobs arbejdet sammen med nogen af landest største virksomheder som har bedt op til fem forskellige grafikere om at komme med et udkast til et givent design og det uden beregning for derefter kun at vælge en til opgaven.
I den sidste virksomhed jeg sad i kom regningen på hjemmesiden op på 2,3 millioner kroner (inden nogen hamler op, var 90% af arbejdet bagvedliggende systemer + webservices), og det er klart at når man snakker de beløb, så er virksomheder der byder på den opgave jo også meget mere interesseret i at arbejde gratis i en længere periode. Budrunden tog også næsten 1 år, hvor alle arbejdede gratis, og kun 1 fik jobbet.
Det er lige præcis det jeg siger. For nogen kan 2.200 kr. virkelig gøre meget på bundlinjen og for andre er det alt for lidt at arbejde for. Udbud og efterspørgsel vil så regulere den del.
-Karsten
Ja med de priser kan jeg godt forstå det, men det gratis arbejde må jo også have været det større (og avancen) :-D
Der er også en hårfin grænse mellem udnyttelse men nu var der to gutter der frivilligt fik muligheden for en reference og lidt kr. til kassen og der går nok alligevel et stykke tid før de kommer til at arbejde med opgaver til 2,3 mill.
Men de opgaver jeg omtalte før var ned til 10.000 til 50.000 og oplæget bestod af skitser.
Jeg tror den grafiske webbranche er en særdeles hård branche, men der kan vel også være gode avance hvis du er dygtig og når du har fået opbygget dig et navn og referencer. Tror det samme gælder for CMS, SEO og hostning. Jeg ser ofte der er der der kæmpes hårdt her på Amino.
Men tror vi kan stole på det gode gamle udbud og efterspørgsel nok skal regulere det hele.
Hej fra Søren