Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal du have for at lave ny hjemmeside?

Side 8 ud af 10 (91 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i tidligere jobs arbejdet sammen med nogen af landest største virksomheder som har bedt op til fem forskellige grafikere om at komme med et udkast til et givent design og det uden beregning for derefter kun at vælge en til opgaven.

I den sidste virksomhed jeg sad i kom regningen på hjemmesiden op på 2,3 millioner kroner (inden nogen hamler op, var 90% af arbejdet bagvedliggende systemer + webservices), og det er klart at når man snakker de beløb, så er virksomheder der byder på den opgave jo også meget mere interesseret i at arbejde gratis i en længere periode. Budrunden tog også næsten 1 år, hvor alle arbejdede gratis, og kun 1 fik jobbet. 

Det er lige præcis det jeg siger. For nogen kan 2.200 kr. virkelig gøre meget på bundlinjen og for andre er det alt for lidt at arbejde for. Udbud og efterspørgsel vil så regulere den del. 

-Karsten

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 12:00

Karsten Lund:

Jeg har i tidligere jobs arbejdet sammen med nogen af landest største virksomheder som har bedt op til fem forskellige grafikere om at komme med et udkast til et givent design og det uden beregning for derefter kun at vælge en til opgaven.

I den sidste virksomhed jeg sad i kom regningen på hjemmesiden op på 2,3 millioner kroner (inden nogen hamler op, var 90% af arbejdet bagvedliggende systemer + webservices), og det er klart at når man snakker de beløb, så er virksomheder der byder på den opgave jo også meget mere interesseret i at arbejde gratis i en længere periode. Budrunden tog også næsten 1 år, hvor alle arbejdede gratis, og kun 1 fik jobbet. 

Det er lige præcis det jeg siger. For nogen kan 2.200 kr. virkelig gøre meget på bundlinjen og for andre er det alt for lidt at arbejde for. Udbud og efterspørgsel vil så regulere den del. 

-Karsten

Ja med de priser kan jeg godt forstå det, men det gratis arbejde må jo også have været det større (og avancen) :-D

Der er også en hårfin grænse mellem udnyttelse men nu var der to gutter der frivilligt fik muligheden for en reference og lidt kr. til kassen og der går nok alligevel et stykke tid før de kommer til at arbejde med opgaver til 2,3 mill.

Men de opgaver jeg omtalte før var ned til 10.000 til 50.000 og oplæget bestod af skitser.

Jeg tror den grafiske webbranche er en særdeles hård branche, men der kan vel også være gode avance hvis du er dygtig og når du har fået opbygget dig et navn og referencer. Tror det samme gælder for CMS, SEO og hostning. Jeg ser ofte der er der der kæmpes hårdt her på Amino.

Men tror vi kan stole på det gode gamle udbud og efterspørgsel nok skal regulere det hele.

Hej fra Søren

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 12:24

Kaffe & Co:

Nu har jeg også været i branchen nogle år og har aldrig set dette ske før. Men nu skriver du også at de har bedt "fem forskellige grafikere". Her snakker vi så freelancere som er sultne ik?! 

Du kunne aldrig gå til et bureau og sige til din account manager at du ville have en af hans designere til at lave et gratis oplæg! De skal have betalt deres timer. Fint at et par sultne freelancere gør dette, men vil man køre mercedes skal man også betale for det.

Når det så er sagt, så var budgettet på sidste store website projekt jeg var på (vel og mærke kun fase 1) på ca. 22 millioner

(Disclaimer: jeg er ikke er designer men tekniker og arbejder typisk i rollen løsnings- eller systemarkitekt)

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 12:34

Korrekt: Vil man køre mercedes må man også betale for det.

Der blev det lige kogt ned til det, som det her handler om. Jonas efterspørger et design til hans hjemmeside, som skal sættes op simpelt. Der er tale om en opgave på 8-10 timer max, hvoraf de 30 minutter så er brugt på et designforslag.

Jeg vil hellere bruge min tid på at lave et designforslag end på at opsøge kunder, og sådan er vi jo forskellige.

Venlig Hilsen

Allan

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 12:34

Du kunne aldrig gå til et bureau og sige til din account manager at du ville have en af hans designere til at lave et gratis oplæg

Nej for der har du jo en kontrakt, og en tillid til at de kender din identitet, samt at de løser opgaven i hvert fald efter 2 eller 3 korrektur. Det jo heller ikke det det handler om, det handler om en situation hvor du kan potentielt få en længerevarende samarbejdspartner, og her vil også bureauer gå ud og i hvert fald på papiret give gratis udkast til projekter, men ingen gør noget gratis, og de regner det bare ind i den pris på den grafiske produktion der kommer bagefter. 

Men er denne diskussion ikke blevet 1.000 gange større end den egentligt burde? - Det er ikke længere en principdiskussion og er efter min mening gået over grænsen til hvad emnet kan bære. 

Hvis der er nogen der kan komme med nye argumenter til udgangspunktet for denne diskussion vil jeg mene de er kærkomne, men ellers synes jeg tråden skal efterlades til den tilbudstråd den også er... det passer den meget bedre :)

-Karsten

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 12:44

Rasmus Lindgren:
Nu har jeg også været i branchen nogle år og har aldrig set dette ske før. Men nu skriver du også at de har bedt "fem forskellige grafikere". Her snakker vi så freelancere som er sultne ik?! 

Ja så meget er jeg ikke inde i det :-) Men mon ikke det var det, de kom i stimer :-) men de fleste her på Amino er vel også freelancere og ikke Account Managere. Pointen er bare at vi alle skal starte et sted og de fleste starter som freelancer ikke med budgetter på 22 mill og ja nogen vil lave gratis arbejde for at få en opgave. Samlet set tror jeg nu det er en ok investering når man lige er startet som freelancer.

Man skal naturligvis huske at det er ok at kræve betaling for sit arbejde og der ikke er nogen der giver ved døren - derfor er der, som jeg tidligere nævnt, en hårfin grænse med udnyttelse og 'reklameomkostninger' - men man vælger selv.

Der kan argumenteres for og imod men trådstarter ville jo egenligt bare gerne have et oplæg og en pris så han viste hvad han gik ind til.
Om der så nogen der har lyst til at byde på de vilkår er vel op til dem selv og vi skal ikke dømme ham eller dem der byder af den grund

- og så holde tonen i sin argumentation helt nede i den jyske muld :-)

De bedste kaffe hilser fra Søren der drømmer om at have 22 mill til vores webside - pyha der skal sælges kaffe.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:12

Det er meget normalt at reklame bureauer, kommer ud i såkaldte bureau konkurrencer. Det er enten når det gælder konkrete kampagner, men vist typisk er om hele marketingsbudgettet. Fælles for begge er at budgettet er fastlagt, og åbent meldt ud til deltagerne i konkurrencen.

Det eneste jeg synes man kan klandre Jacob for er, at der gik rimeligt langt tid før han meldte sit budget ud. Det er lidt tarveligt overfor dem, der skal konkurrerer at de ikke ved hvor står præmien er.

Det mest professionelle spørgsmål, man kan stille i den situation er selvfølgeligt hvad budgettet er på. Det gjorde Henrik fra Webinnovation, men han måtte spørge to gange før der blev svaret, det synes jeg er lidt dårligt af opgave stiller.

Tilgengæld synes jeg at det er lidt dårlig stil, når vi fra Amino er så strenge imod en fyr som Jacob, der søger et tilbud indenfor noget som åbenlyst intet ved om. Her ville det være bedre hvis tonen var lidt mindre udskælende og lidt mere hjælpende.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:31

Lundsby:

Tilgengæld synes jeg at det er lidt dårlig stil, når vi fra Amino er så strenge imod en fyr som Jacob, der søger et tilbud indenfor noget som åbenlyst intet ved om. Her ville det være bedre hvis tonen var lidt mindre udskælende og lidt mere hjælpende.

Tonen på Amino er desværre gået hen og blevet mere udslælende. 

Men det er godt at se at trådstarter alligevel fik et par designs at vælge imellem.

Selv har jeg da brugt ca. en uge på at skrive et tilbud på en opgave som jeg så også gik hen og fik. Arbejdet varede et år på den opgave og der var 5 ombudet...

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 10:49

Nå for lige at lave en update Smile

Jeg vil blot fortælle at jeg har modtaget nogen fine bud på opgaven indtil videre og haft en god dialog med designerene, til trods for at de 60 ud af 70 indlæg siger at min fremgangsmåde er dårlig, ukorekt og hvad man nu ellers kan finde på beskylde min metode for. 

Så hermed et lille spark til dem der mener, at man ikke kan stille et krav, om at se hvordan folk vil lave opgaven inden man vælger. Geeked

Jonas

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:59

Endnu en update:

Allan fra Stepfo fik ordren. Jeg har lavet et indlæg her der fortæller lidt mere om forløbet og jeg vil gerne opfordre folk til lige at smide en lille kommentar om resultatet Smile

Side 8 ud af 10 (91 indlæg)