Jeg har set, at flere SEO-eksperter her på Amino har erklæret sig parate til at arbejde for præstationsløn. Altså ikke en fast aflønning, men betaling efter resultater. Det har store fordele, idet det betyder, at kunde og SEO-ekspert har samme interesse. Hvor udbredt er det? Er de fleste SEO-eksperter parate til at indgå sådan en aftale - eller hører det stadig til undtagelserne? Hvordan gør man? Er der opstået en slags kutyme for, hvad SEO-arbejdets resultat måles i? Hvis vi snakker om en netbutik, aflønnes der så efter antal besøg eller antal kunder? Jeg kan som butiksejer se fordele og ulemper ved begge dele. Men hvad siger SEO-eksperterne?
mvh. Bo Jensen Besøg vores specialbutik med sexlegetøj og alt til erotiske rollespil. |
Goaften:Jeg har set, at flere SEO-eksperter her på Amino har erklæret sig parate til at arbejde for præstationsløn. Altså ikke en fast aflønning, men betaling efter resultater. Det har store fordele, idet det betyder, at kunde og SEO-ekspert har samme interesse.
Hvor udbredt er det? Er de fleste SEO-eksperter parate til at indgå sådan en aftale - eller hører det stadig til undtagelserne? Hvordan gør man? Er der opstået en slags kutyme for, hvad SEO-arbejdets resultat måles i?
Hvis vi snakker om en netbutik, aflønnes der så efter antal besøg eller antal kunder? Jeg kan som butiksejer se fordele og ulemper ved begge dele. Men hvad siger SEO-eksperterne?
Det er et ret svært emne at tale om. For det første er der mange meninger, for det andet er der mange faktorer der spiller ind.
Til at starte med. Hvis du laver organisk seo. Og du laver en aftale baseret på placering eller besøg. Så skal du tænke på at hvis grunden til at kunden nu kontakter en seo mand eller firma på baggrund af et tilbagefald eller noget negativt der er ulmer. Så kan en masse arbejdstimer resulterer i at der ikke sker noget. Men det der skal fokuseres på her, er at hvis der ikke havde været en seo mand på, ville der være sket en massse .Bare i negativ retning. Skal denne arejdsindsats ikke belønnes ? det kan være rigtig mange timers arbejde der er gået i at holde en placering. Det kan også være en konkurrent eller flere er i gang med en optimering samtidig med dig. Og derfor igen kan skabe en visuelt mindre effekt en hvad der er opnået.
I en ting som linkbuilding vil der også være en masse arbejdstimer. Her kan det være resultatet ikke er til at se i lang tid. Skal man så lade kunden vente 2-3 måneder med at betale ? Det kan desuden være at på trods af der er lavet et super arbejde, at det ikke er nok til at vælte ham før dig af pinden.
Der er så mange ting der spiller ind, at lave en ren betaling per resultat vil være umuligt. Netop fordi det gode resultat ikke altid er super synligt. Jeg kan dog godt forstå at kunder efterspørger det. Hvis det endelig blev normalt at gøre det på denne måde. Så vil vi jo bare være nød til at tage ekstra stor betaling på de resultater der kan måles 100%, og nogen vil måske helt holde op med at lave til som brandslukning og andre ting hvor antallet af timer måske ikke er super synligt. Og det er vel det som det hele handler om, antallet af timer der er brugt !!! Det er klart der er forskel på hvad man får på en time, både i resultat og pris, men sådan er det i alle brancher. En ting der dog er sikkert, er at alle timer skal betales.
Du betaler vel også din vvs mand selv om du ikke kan se de rør han har lagt under dit gulv ??
Der er dog mange der kører med betaling efter resultat. Det du skal ligge mærke til her, er at de fleste tilbyder det kun i forbindelse med Adwords ;-)
Dog ikke alle.