Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO-eksperter: Løn efter resultater?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har set, at flere SEO-eksperter her på Amino har erklæret sig parate til at arbejde for præstationsløn. Altså ikke en fast aflønning, men betaling efter resultater. Det har store fordele, idet det betyder, at kunde og SEO-ekspert har samme interesse.

Hvor udbredt er det? Er de fleste SEO-eksperter parate til at indgå sådan en aftale - eller hører det stadig til undtagelserne? Hvordan gør man? Er der opstået en slags kutyme for, hvad SEO-arbejdets resultat måles i?

Hvis vi snakker om en netbutik, aflønnes der så efter antal besøg eller antal kunder? Jeg kan som butiksejer se fordele og ulemper ved begge dele. Men hvad siger SEO-eksperterne?

mvh. Bo Jensen
Butik Go'aften

Besøg vores specialbutik med sexlegetøj og alt til erotiske rollespil.
Følg med i vores blog med test og anmeldelser af sexlegetøj.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Gennemsnit 2,7 stjerner givet af 7 person

Goaften:

Jeg har set, at flere SEO-eksperter her på Amino har erklæret sig parate til at arbejde for præstationsløn. Altså ikke en fast aflønning, men betaling efter resultater. Det har store fordele, idet det betyder, at kunde og SEO-ekspert har samme interesse.

Hvor udbredt er det? Er de fleste SEO-eksperter parate til at indgå sådan en aftale - eller hører det stadig til undtagelserne? Hvordan gør man? Er der opstået en slags kutyme for, hvad SEO-arbejdets resultat måles i?

Hvis vi snakker om en netbutik, aflønnes der så efter antal besøg eller antal kunder? Jeg kan som butiksejer se fordele og ulemper ved begge dele. Men hvad siger SEO-eksperterne?

Det er et ret svært emne at tale om. For det første er der mange meninger, for det andet er der mange faktorer der spiller ind. 

Til at starte med. Hvis du laver organisk seo. Og du laver en aftale baseret på placering eller besøg. Så skal du tænke på at  hvis grunden til at kunden nu kontakter en seo mand eller firma på baggrund af et tilbagefald eller noget negativt der er ulmer. Så kan en masse arbejdstimer resulterer i at der ikke sker noget. Men det der skal fokuseres på her, er at hvis der ikke havde været en seo mand på, ville der være sket en massse .Bare i negativ retning. Skal denne arejdsindsats ikke belønnes ? det kan være rigtig mange timers arbejde der er gået i at holde en placering. Det kan også være en konkurrent eller flere er i gang med en optimering samtidig med dig. Og derfor igen kan skabe en visuelt mindre effekt en hvad der er opnået.

I en ting som linkbuilding vil der også være en masse arbejdstimer. Her kan det være resultatet ikke er til at se i lang tid. Skal man så lade kunden vente 2-3 måneder med at betale ? Det kan desuden være at på trods af der er lavet et super arbejde, at det ikke er nok til at vælte ham før dig af pinden.

Der er så mange ting der spiller ind, at lave en ren betaling per resultat vil være umuligt. Netop fordi det gode resultat ikke altid er super synligt. Jeg kan dog godt forstå at kunder efterspørger det. Hvis det endelig blev normalt at gøre det på denne måde. Så vil vi jo bare være nød til at tage ekstra stor betaling på de resultater der kan måles 100%, og nogen vil måske helt holde op med at lave til som brandslukning og andre ting hvor antallet af timer måske ikke er super synligt. Og det er vel det som det hele handler om, antallet af timer der er brugt !!!  Det er klart der er forskel på hvad man får på en time, både i resultat og pris, men sådan er det i alle brancher. En ting der dog er sikkert, er at alle timer skal betales. 

Du betaler vel også din vvs mand selv om du ikke kan se de rør han har lagt under dit gulv ??

Der er dog mange der kører med betaling efter resultat. Det du skal ligge mærke til her, er at de fleste tilbyder det kun i forbindelse med Adwords ;-)

Dog ikke alle. 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 12:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Bo

Vi har arbejdet med flere modeller inden for resultatafhængig betaling i flere år - dog aldrig inden for AdWords men udelukkende med SEO. Det er ikke så ligetil, som det lyder, for det stiller jo nogle ret voldsomme begrænsninger op for hjemmesideejerens bevægelsesfrihed. Hvis mit firmas afregning er afhængig af din hjemmesides performance, vil jeg selvfølgelig ikke tillade dig at lave noget om på hjemmesiden uden forudgående aftale. Og det er der ikke SÅ mange, der kan lide.

Afregning kan ske efter en lang række parametre lige fra placeringsafhængig over "andel af dækningsbidrag" til decideret medejerskab og mere til.

Det er 100% sikkert, at en performanceafhængig aftale altid vil koste mere, end en fastprisaftale vil gøre. Til gengæld er køberen af aftalen så sikret en mere resultatafhængig afregning.

Hos os er det en meget lille del, der udføres på performanceafhængig afregning. Skal du ind i sådan en aftale, er det vigtigste for dig som køber, at du er ekstremt grundig med at få beskrevet alle succeskriterier, alle "hvad nu hvis" situationer etc.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

> Der er så mange ting der spiller ind, at lave en ren betaling per resultat vil være umuligt.

Så må jeg nok bare erklære mig som den umulige kunsts mester :)

Jeg har gennem tiden lavet en del aftaler netop på 100% performance - normalt på salg. De bedste af aftalerne har givet mig langt over 1 million i profit. Min erfaring er helt klart, at det er den mest lukrative aftaleform for mig. Men det kræver naturligvis, at man faktisk KAN levere resultater.

Jeg er overbevist om, at denne model vil blive mere og mere udbredt. Så kære SEO-kollegaer - I kan ligeså godt forberede jer på denne udvikling :)

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 13:17

Nå ja, Mikkel. Så kan vi jo tage hinanden i hånden, når vi er "umulige" ;-)

Tror du, vi ser en vækst i udbredelsen af 100% performance aftaler? Jeg er ikke så skråsikker på det, men vil da heller ikke afvise det. Hvorfor tror du, der kommer den vækst i det segment?

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:22

Hej Bo

Vi kører også resultatbaseret gennem vores "Kunder på et Sølvfad" model. Her er SEO selvfølgelig en vigtig; men absolut ikke den eneste faktor.

Jeg vil ikke skrive så meget mere her, da de væsentlige forhold er beskrevet på siden jeg har linket til.

Mvh,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:26
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Thomas Rosenstand:

Nå ja, Mikkel. Så kan vi jo tage hinanden i hånden, når vi er "umulige" ;-)

Ja umuligt er nok lige et stærkt nok ord, og skriver da også man GODT kan hvis betalingen er højerer. Du nævner det selv, man ville være nød til at sætte prisen markant højerer. Hvis du ønsker at have en fast pris baserert på placering vil den jo heller aldrig være den samme pris, så igen alt for mange ting der spiller ind. Du snakker nu om en skrædder syet løsning til hver enkelt kunde, en ting som jeg på sigt ikke tror kunderne ønsker, da det som sagt vil blive markant mere omkostningsfuldt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:31

> Hvorfor tror du, der kommer den vækst i det segment?

Der er to væsentlige grunde:

1. Vi har generelt bevæget os mod mere og mere ansvar hos leverandøren, og mere sikkerhed for annoncøren. Selv PPC-søgemaskinerne arbejder hen imod CPA-modeller. Jeg ser ingen tegn på, at denne trend skulle stoppe eller vender.

2. Teknologierne er ved at være mere modne til det. Flere vil få adgang til god teknik og flere vil derfor være i stand til at udbyde og arbejde på disse vilkår. Større udbud - og mere reklame for denne model, vil uden tvivl få flere kunder til at skifte, på samme måde som udbredelsen af CPC har fået mange til at skifte fra CPM

Som jeg har gjort flere gange tidligere vil jeg dog gerne understrege, at jeg IKKE mener at "Pay Per Ranking" er en brugbar og valid performance-model. Der er mange grund til det, men det kan alt i alt summes op til, at alt for mange af den type aftaler ender med at leverandør og kunde bliver uvenner og går fra hinanden i vrede - eller med en truende retssag.

> Du snakker nu om en skrædder syet løsning til hver enkelt kunde, en ting som jeg på sigt ikke tror kunderne ønsker, da det som sagt vil blive markant mere omkostningsfuldt.

Ikke nødvendigvis. Det er rigtigt at dette HAR været udfordringen, men vi er for vores vedkommende som tidligere nævt ved at have løst denne del, så vores opstarts- og driftsomkostninger bliver minimale. Når dertil ligges interne værktøjer, der gør at vi løbende hele tiden kan se hvor de mest potente givinster ligger gemt, løbende intern ROI beregning - inkl. alt vores arbejde, forecasting etc. så er vi ved at være der. Og det er faktisk klar nu.

Fra KBH/Chiang Mai
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 13:38

Det er rigtigt at SEO fungerer dog kun for ord der ikke er generalle soegte, har man en bager eller bukse butik, er det mere fornuftigt at betale for Google addwords, hvor den besoegende er interesseret i en produkt.

Jeg arbejder selv med syntaksen i soege optimering men har store forbehold mht effecten.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:40

Christian Senna:

Du snakker nu om en skrædder syet løsning til hver enkelt kunde, en ting som jeg på sigt ikke tror kunderne ønsker, da det som sagt vil blive markant mere omkostningsfuldt.

Så må du lige revurdere.

Som du kan se af minuslisten på vores side, drejer det sig ikke om, at samarbejdspartnerne ikke vil dette her; men om vi finde de rette samarbejdspartnere, så begge parter får en win-win situation ud af det.

Performancebasseret samarbejde er for de få, der har de rigtige produkter /serviceydelser, så vi må desværre sige pænt nej tak til langt de fleste tilbud vi får. Men ind imellem dukker den helt rigtige profil op. I disse tilfælde opnår vi typist at kunne 5-doble virksomhedens omsætning inden for det første år vi samarbejder.

Mvh,

Christian

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)