Det var så den tid jeg ville spilde på MLM og bare håbe på at vi mennesker vil bruge vores sunde fornuft når disse MLM folk henvender sig.
Først og fremmest, så har jeg i en anden tråd udfordret et par kritikere, netop fordi det er helt ude i hampen at skære alle over en kam - af samme grund kaster jeg et tankespind:
Søren, du sælger kaffe. Kaffe er mange ting, men i bund og grund er kaffe.... kaffe! - I Danmark findes diverse muligheder for at sælge kaffe, deriblandt osse franchise-muligheder, forpagter-muligheder - der udelukkende bliver valgt udfra muligheden for en god forretning - ergo penge i kassen.
Vel af samme grund du sælger kaffe: Altså for forretningsmuligheder = penge i kassen.
Er du bedre end ham der er franchisetager? - Eller lad mig spørge på en anden måde: Er ham der tjener % på alle de butikker der findes i hans franchisekæde en kongespasser, der udelukkende trækker vejret for at tage røven på folk?
På flere markeder findes nogle ganske få network marketing selskaber der markedsfører kaffe - helt specifikt har vi et sådan af slagsen i Danmark - nu vil jeg - da jeg ikke repræsentere selskabet - ikke være skyld i en smædekampagne mod dem - ikke sætte navn på (selvom jeg nu nok bør, for ellers kører vi bare 500 tråde på at jeg er en lurendrejer der føre hemmelig korrespondance: Zinzino hedder selskabet).
Dette selskab sælger kaffe. God kaffe. Ligesom du sælger GOD kaffe... ligesom Barristo, Mamma Mia og alle mulige andre sælger GOD kaffe.
De vælger så blot en model - som faktisk på mange områder minder om franchise. Men det er MLM: Med andre ord, individuelle personer kan opbygge deres egen lille (eller store) forretningsmulighed baseret på kaffe. Man kan vælge at opbygge en kundegruppe som køber kaffe igen - og igen - og igen... ligesom folk eller måske forretninger køber kaffe igen - og igen hos dig, Søren.
Disse individuelle personer kan så vælge at præsentere den forretningsmulighed for der osse synes kaffe er lige sagen - og disse kan så skabe en lille (eller stor) ekstra-indtægt baseret på kaffe til folket.... pågældende får så en %-del af denne samlede omsætning fra selskabet - på al det kaffe som bliver solgt gennem denne anden person. Enkelt og virkefuldt - for begge har interesse i at en kunde, Fru Jensen, har en god oplevelse - og ønsker at købe kaffe igen. Ergo kan den ene søge hjælp, support og ideer hos den anden.
Vi er enige om, Søren - at hvis du sælger DÅRLIG kaffe, så kommer dine kunder IKKE igen....
Hvis franchisetageren sælger DÅRLIG kaffe, så kommer kunden ikke igen....
Hvis Zinzino sælger dårlig kaffe, så genkøber kunderne ikke igen - og så falder hele grundlaget for en god forretning bort.
Formoder du har en god, sund forretning, Søren? De kæder jeg kender der sælger kaffe, genkøber jeg selv hos - så helt slemt er det ikke - og jeg kender flere som har med Zinzino at gøre - ergo har de fortsat en forretning - ovenikøbet i vækst....
Hvor er det LIGE forskellen ligger? Alle involvere i de tre eksempler udfra et perspektiv om en god forretningsmulighed... blot vælger man tre forskellige retninger.... men slutbrugeren er den samme - og har ALLE samme kriterie: De skal have lyst til at købe den samme kaffe igen!
Lasse