Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Internethandel som "mellemhandler"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 11. Nov 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

En kammerat og jeg er ved at starte en netbutik, og vi nogle spørgsmål vedrørende, hvordan moms og alt muligt nu skal hænge sammen, da vi har en lidt kringlet metode at gøre det på.

Først og fremmest, så er det faktisk ikke os der "sælger" varen. Vi promoverer den blot via hjemmesiden. Salget sker af privatpersoner, der sælger varerne selv.

Vi vil tage et salær af personerne på omkring 20% af varernes pris, og betalingen vil ske på den måde, at kunden betaler pengene til os, hvorefter vi udbetaler de 80% af pengene til sælgeren.

Hvilke regler er der, når det skal foregå på denne måde? Hvad skal der trækkes moms af? Skal sælgerne være registreret som selvstændige virksomheder, eller hvordan?

Vi ved at samme måde bliver brugt på www.maleri-online.dk
Nu kunne vi godt tænke os at høre lidt om reglerne bagved, så vi er helt sikre på, hvad det egentlig er der foregår.

mvh
Rune

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:31
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Der er moms på salæret, så de 20% i beholder er incl. moms.

Eks.

Salgspris 100 kr.

Salær = 16 kr. + moms = 20 kr.

Fra Herning
Tilmeldt 11. Nov 05
Skrevet kl. 21:46

Mange tak for det!! Det hjælper en hel del.

Gælder dette alle varer og ikke bare kunst? Jeg tænker på fx tøj, sko, møbler, whatever? Jeg tænker på, man behøver ikke lave en eller anden form for ansættelseskontrakt med sælgerne?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 22:09

Hej

Jeg har bare lige nogle kommentarer:

Som du skriver det, er det PRIVATPERSONER der sælger PRIVATE ejendele , og her er der ikke moms på som jeg forstår reglerne.

Du/i får så f.eks 20 kr ud af 100 for at sælge varen, og dette må i betale skat af - men ikke moms.

Der er så beløbsgrænser for hvor meget privatpersoner kan omsætte, før SKAT betragter dem som momspligtige.

Jeg ville nok vende den med SKAT for at være helt sikker.

2.    20 % kommision lyder umiddelbart meget højt. Der findes mange varegrupper hvor der ikke er 20% avance at tage af - langt fra.

Samtidig findes der jo samme type hjemmesider hvor jeg ved kommisionen er 5% - så i vil nok få hård konkurrence der ( blot at i tager det med i betragtning).

MVH

Jesper

www.sliknet.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:37
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Laugesen:
Som du skriver det, er det PRIVATPERSONER der sælger PRIVATE ejendele , og her er der ikke moms på som jeg forstår reglerne.

Det er jo heller ikke salget der bliver momset MEN kommisionen for formidlingen af ydelsen. Der er der moms!

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:49

Jesper er lidt inde på beløbsgrænsen, før en virksomhed skal momsregistreres.

Så der er vel noget om, at der ikke skal afregnes moms af salæret - i hvert fald ikke i opstartsfasen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:57

Espresso:

Jesper er lidt inde på beløbsgrænsen, før en virksomhed skal momsregistreres.

Så der er vel noget om, at der ikke skal afregnes moms af salæret - i hvert fald ikke i opstartsfasen.

Der er omsætningsgræsen på de 50.000 dkk over en periode på 12 måneder. Men igen, hvorfor ikke tage fradraget på momsen for etableringsomkostningerne og driftsomkostningerne.?Huh?

Fra Herning
Tilmeldt 11. Nov 05
Skrevet kl. 10:06

Det er næsten ved at falde i hak nu.

Selvfølgelig vil vi momsregistreres, da vi hurtigt kommer over de 50.000 og der er visse gode med fradrag osv.

Men det mest presserende spørgsmål er der stadigvæk:
Er der forskellige regler for, om SÆLGERNE skal være momsregistreret, hvis de fx sælger tøj eller sko som de selv har produceret?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 10:10

Runei:
Er der forskellige regler for, om SÆLGERNE skal være momsregistreret, hvis de fx sælger tøj eller sko som de selv har produceret?

Nej! Der gælder samme regler for momsregistrering som for jer..... omsætning på 50.000 kr. over en periode på 12 måneder.

Fra Herning
Tilmeldt 11. Nov 05
Skrevet kl. 11:22

Behøver de heller ikke at være registreret som virksomheder? Altså CVR-registreret?

EDIT: Undskyld de mange spørgsmål, men det er den sidste lille hurdle vi mangler at komme over før vi kan komme videre :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)