Hej Martin. Manden beder om folks erfaringer med MYC4 - han får også mine som er negative (og skulle du være i tvivl har jeg også mange gode erfaringer med mange forskellige ting her i livet selvom du kun læser om de negative). Ideen er rigtig sympatisk - men uden at kunne tiltrække seriøse investorer (og det kan man ikke med 0kr i renter eller 2-4% og høj risiko) er ideen ikke bedre end så mange andre nødhjælpsorganisationer - og jeg tror de er billigere i administration end alle de omkostninger der er forbundet med valutaveksling m.m. som ikke havner i afrika. Jeg tror simpelthen man hjælper Afrika bedre ved simpelthen at DONERE sine penge i stedet for at yde dem som microlån. Jeg ved ikke noget om dine renter - men når du siger at du ikke gør det for pengenes skyld har jeg på fornemmelsen at du "svinger dankortet" om man så må sige, på MYC4 når du ser et projekt du gerne vil støtte - det gør mange andre også og dermed bliver priserne dumpet af sig selv af ren og skær velgørenhed. Har du så tjent penge? Og i så fald - er det hemmeligt hvor mange? Jeg havde en forventning om at tjene en 7-8% efter tab og valutadifferencer på MYC4 - jeg "tjener" ca. 25% af mine forventninger. Til sammenligning er deres udgangspunkt at deres kunder skal have en renteprocent på ca. 12% så vidt jeg husker. Når jeg nu lader mine penge stå et års tid hvoraf mange af dem skal stå uden renter lang tid før jeg kan få dem ud er renten nede på under 0% - og der er også vekslegebyrer når euroen skal laves om til kroner så måske får jeg endda underskud. Og vedr. det interessante (min usle lave personlighed) - den vigtigste del i mit indlæg: Når jeg synes noget er mærkeligt går fantasien i gang, - så søger jeg en forklaring... når jeg ikke har noget at have tingene i arbejder jeg med sandsynlighed. Jeg finder det meget mere sandsynligt at brugerne ødelægger MYC4 ved at dumpe priserne af ren og skær velgørenhed end at MYC4 er svindlere - men jeg ved egentlig ikke hvad der går galt og jeg vil gerne vide det. Jeg har bare ikke andre ideer til hvad problemet kan være. Den tredje mulighed er at jeg er komplet idiot og ikke har forstået konceptet - det tror jeg slet ikke er tilfældet - men du kan selvfølgelig tro hvad du vil - og jeg synes ikke det er lavt hvis du gør :) Insinuere m.m. - ja ok - men i det mindste er jeg ikke dum nok til at påstå noget - det var heller ikke meningen det skulle fremstå som reflektion/undren på særlig højt niveau så jeg mener ikke der er noget at være stødt over. Det ville da være dejligt hvis jeg fik nogle af de folk op af stolen som kunne give mig de svar jeg ville have.
Skulle man lige overraske dig ved også at rose MYC4? Jeg ved godt det ikke ligger til min stil/person, men her kommer det: MYC4 har vist sig fra sin rigtig gode side ved at DÆKKE OP TIL FLERE DEFAULTEDE LÅN Det var rigtig god stil og et godt forsøg på at vise de står fuldt ud inde for deres koncept !
Jeg er ikke interesseret i at støtte Afrika generelt. Men penge er jeg dog interesseret i. jeg betaler min Skat før eller siden og inde på Christiansborg er de blevet enige om at sende en pose penge årligt til de sultne i Afrika - også har konen har et sponsorbarn dernede - that's it for me. Så har jeg gjort mit for Afrika - hvad kan de gøre for mig? :) Venlig hilsen Jørgen Olsen |
Jeg har kun gode erfaringer med MYC4 indtil videre. Ingen af mine investeringer er defaultet, informationsniveauet har været fint og jeg nyder at bidrage bare en lille smule til at finansiere driftige afrikanske iværksættere.
Men hvis man har forventet at score risikofrie, høje renter på projektet, kan jeg godt forstå at man ærgrer sig.
Først og fremmest skal man nok ærgre sig over egen manglende indsigt i:
- at forventet afkast og risiko som oftest hænger sammen.
- at iværksættere ikke altid lykkes med deres projekter, men at nogen går bankerot og har mistet alle deres værdier i forsøget.
- at valutakurser ikke er en stabil størrelse (bare spørg folk, der måtte have investeret i Sverige eller Norge for nylig).