Der skal desværre regler til for at denne slags fungere. Derfor er der så mange gode ideer som fejler. De forskellige scenarier er ikke ordentligt gennemtænkt, og når man så rammer en af de situationer, kan hele ideen ikke klare det, og alt falder til jorden. Det er synd.
F.eks. efter første måneds arbejde hvor alle har knoklet, og overskuddet er 100.000 kr. pr. person. FEDT. Så er der 2 ud af de 20 der tænker, hey fuck det. vi kan da bare dovne den, så kan de andre arbejde for os. Næste måned kommer og og lønnen er desværre faldet til 90.000. De 2 tænker, det er da ikke dårligt det her :) 8 ser dem gøre det, og tænker, nææ nej, det gør vi også. hvorfor skal vi arbejde hårdt for at de kan fede den. Næste måned kommer og de får alle kun 40.000. Men 40.000 er sku da ok for de 110 som ingenting laver. De sidste 10 arbejder dobbelt så hårdt, men får kun 40% ud af det. Hvad fanden er det her for noget pis. Vi skrider herfra det lorte firma, og starter vores eget. Næste måned kommer og de 10 som skred tjener 60.000 hver og nyder livet. De 10 som blev tilbage og "dovnede" den tjener alle 0 og dør af sult. Firmaet får 0 kr. og bankrottere.
Du har taget forudsætningen at der ikke er nogen ledelse af medarbejderne i underselskaberne. Du har fuldstændig ret i, at det vil gå helt rabundus, hvis der ikke er nogen til at dele gulerod og pisk ud :-). Men med en ordentlig ledelse, der kan motivere medarbejderne, og selvfølgelig fyre dem, som ikke laver noget, så synes jeg ikke det virker som et helt umuligt scenarie.
Ja, prøv at se mulighederne i stedet for begrænsninger og problemer. Man kommer ikke langt ved kun at tænke på alt det der kan gå galt - ellers blev vi jo alle liggende i sengen hele dagen.
Hvorfor er min første tanke USSR og markedsforvridende konkurrence? Er der en grund...
Du vil tage alle arbejdsløse og samle i et selskab... Ved du hvor stort DK er og hvor svært det vil være at styre kommunikationen? Herefter skal de ud og kapre kunder fra de firmaer de er blevet fyret fra. Det vil så medfører at de NORMALE firmaer taber mere omsætning og dermed skal fyre flere... Virkelig smart ting især i disse tider!!! Du vil have dette store firma til at blive til en stod administrativ boble. Ik nok med at der skal være et firma, det skal deles op i en masse små enheder med hver deres ledelse og bogholderi. Dermed skaber du jo blot et stort cirkus, hvor der går mere biokrati i det hele fremfor effektivitet... Kan kommunerne ik selv klare disse 2 punkter eller ønsker vi endnu et sted hvor det skal foregå?
Til sidst så vil jeg gerne vide, hvorfra styringen af så stort og mangfoldigt firma, skal foregå. Du finder næppe en ledelse, der kan overskue, så mange brancher, og som har kompetencerne til at varetage en ledelsesansvar.
Tror umildbart nemt du kan læse min holdning, men kreativ og spændende ide... ;D
I dette system skal vi alle have
grønne uniformer på med en lille rød bog i skjortelommen?
IDE: Man kunne jo på sigt udvide
det til en kultur revolution anno 2009, i stedet for at producerer dårlig stål så skal vi alle
producerer dårlige IT ydelser og services til hinanden. Vi skal køre i gule busser og
metro i stedet for okser og gamle lastbiler...og måske vi kan få Villy Søvndal
som øverst direktør!!!!
Jeg tror det er en god ide, det
kan IKKE gå galt det her :-)
I dette system skal vi alle have
grønne uniformer på med en lille rød bog i skjortelommen?
IDE: Man kunne jo på sigt udvide
det til en kultur revolution anno 2009, i stedet for at producerer dårlig stål så skal vi alle
producerer dårlige IT ydelser og services til hinanden. Vi skal køre i gule busser og
metro i stedet for okser og gamle lastbiler...og måske vi kan få Villy Søvndal
som øverst direktør!!!!
Jeg tror det er en god ide, det
kan IKKE gå galt det her :-)
Haha, hvor er det dog morsomt - der fik jeg mig lige en lille tåretriller
Så giv mig et bud på, hvordan vi får væksten igang igen i bette DK :-) ? Vel at mærke uden at sende mirakelbreve til Obama, ligge hele vores skæbne over til ECB eller de danske banker. Det er altid nemt at skyde ned - det er straks sværere at komme med konstruktive bud selv.
Min pointe var ikke så svær at forstå: Vi har en masse ressourcer stående - dem må vi kunne bruge til andet, end at sende frem og tilbage mellem jobcenter, A-kasse og aktivering :-). Det er ren ressourceudnyttelse jeg er ovre i - og det ved jeg, at den tankegang kan I godt følge ;-). Og lige en afstikker: Jeg stemmer ikke venstreorienteret :-). Så det her er faktisk helt ude af min normale tankegang - men noget må der jo skulle ske for at DK kommer op i gear igen, så vi kan aflive ordet 'Finanskrise' som det mest brugte i medierne.