Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgsprisen minus variable produktionsomkostninger ;-(

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer (revisorer)

Jeg har et kort, men lidt presserende spørgsmål som jeg vil blive taknemmelig for lidt hjælp til.

Jeg er ved at indgå en aftale med en virksomhed, der gerne vil arbejde videre med en af mine idéer/opfindelse, og har derfor modtaget et "lille" ændringsforslag til aftalen, fra virksomhedens økonomiafdeling.

Hvor de foreslår at, styk-prisen på min idé vil blive: "at de x-% bliver af salgsprisen, minus variable produktionsomkostninger" - og det er desværre "sort-snak" for mig 

- Er der en rar amino revisor der har lyst til at give mig et forståeligt eksempel på, hvad jeg kan regne med at modtage i % pr. solgt enhed, hvis vi nu antager at styk-prisen på min idé, ligger mellem 250 til 350,-kr.

Mvh. Helle

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:24

Hej Helle,

Det er ganske enkelt:

(rettet: jeg læste forkert)

Salgsprisen (ex moms) er f.eks 300 kr. De vil give dig 50% af dette minus de variable omkostninger til produktionen, som f.eks er kr 100.

Regnestykket ser så således ud: 300,00 * 50%= 150 - omkostninger på kr 100 = kr 50 til dig

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 18:42

Det virker som en meget daarlig aftale hvis det er saadan at regnestykket skal forstaas. Hvad sker der i det tilfaelde % delen af salgspris (ex moms) ikke overstiger VO (variable omkostninger), f.eks.

300,00 * 50 % = 150 - VO 150 = 0 kr til dig eller med andre ord en meget skidt forretning.

Du skal soerge for, at det de mener med ovenstaaende er at du faar en % del af avancen, dette skal se saadan ud:

Vi udnytter samme eksempel som ovenfor, hvor vi rykker lidt om paa regnestykket. Tallene er de samme.

300,00 (salgspris) - 150,00 (VO) = 150,00 (Avance) > 150,00 (Avance) * 50% = 75,00 (Dit udbytte)

Haaber du kan se forskellen....pas meget paa med Flemmings eksempel...no offense

Simon S Larsen Purchasing analyst

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 18:46

Simon, jeg er helt enig med dig.

Det burde være en fast aftalt pris, baseret på en kalkulation foretaget nu og ikke løbende. De må selv have ansvaret for at korrigere salgspriserne op, hvis det er at omkostningerne stiger.

I Helle's eksempel vil hendes udbytte/avance bare blive udhulet eller forsvinder, hvis de ikke sætter prisen op i takt med omkostningsstigninger.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 18:50

Main problem er at du ikke ved hvad de variable produktionsomkostninger er. Hvis du baserer din royalty på deres salg, har du lidt mere hånd i hanke med det. Ellers bør du i hvetr fald stipulere at det ikke kan være mindre end xx % af deres omsætning.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:54

Hej Flemming, tak for sidst Smile

Helle, det er meget vigtigt, at du får specificeret præcist hvad virksomheden ser som variable omkostninge, ellers har du en gummiparagraf som kan afgøre alt fra, at du får en stor fortjeneste og til at du intet tjener nogensinde.

Variable omkostninger er helt klart:

• Materialer, der indgår direkte i dit produkt.
  • Tid for en ansat, der direkte sidder og producerer dit produkt.

Er virksomheden kreativ og har en masse overskudskapasitet, kunne det være, at netop din produktion kræver, at de. f.eks åbner en ny afdeling så netop din produktion kan produceres ovre i hjørnet. Herved skal der jo så betales leje (din produktion er årsag til at lokalet tages i brug og derved er det lige pludselig blevet en variabel udgift).

Dette er kun et eksempel; jeg kunne blive ved.

Allerbedst er det af ændre aftalen, så det er 100% tydeligt, hvad du kan forvente.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at få aftalen gennemgået af en advokat, når noget så diffust kommer ind i en aftale for jeg frygter, at hvis det første du viser her er så utydeligt, hvad der ellers står i den aftale, du er ved at indgå.

Venlig hilsen,

Christian

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 18:55

Det bedste ville faktisk være at forlange et helt fast kronebeløb per solgt enhed. Ikke noget med procenter eller noget som helst andet. Bare et fast beløb, som de nemt kan indkalkulere i deres avanceberegning.

Det er nemmere for alle parter. Din afregning vil være: Solgte enheder x XX kr. Så er den potte ude og ingen af jer behøver spekulere så meget mere over det.

Husk, at de altid vil forsøge sig med noget, som er mere lukrativt for dem end for dig.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 18:57

Christian iMARKETING:

Hej Flemming, tak for sidst Smile

Hej Christian,

Selv tak - det var vældigt hyggeligt. Smile

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 19:13

Tusind tak for al den gode og hurtige hjælp  ..det er helt fantastisk.

Rigtig godt råd vedr. advokathjælp!

Virksomheden er iøvrigt en meget velrennomeret dansk virksomhed der har eksisteret i rigtig mange år - og  sælger i en hel del andre lande, derfor er min tillid til dem stor.

Almindeligvis siger man om roalty, at det er omkring 2-5% af produktionsprisen, altså ikke salgsprisen, og som jeg lige forstår er "min" aftale vel alligevel noget bedre, frem for den anden, eller har jeg misforstået noget?

Det der med udhulning og ingen overskud til mig, har jeg svært ved at tro, kunne gøre sig gældende, men selvfølgelig må I vide det langt bedre

Mvh Helle

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 19:15

Flemming1970:

Simon, jeg er helt enig med dig.

Det burde være en fast aftalt pris, baseret på en kalkulation foretaget nu og ikke løbende. De må selv have ansvaret for at korrigere salgspriserne op, hvis det er at omkostningerne stiger.

I Helle's eksempel vil hendes udbytte/avance bare blive udhulet eller forsvinder, hvis de ikke sætter prisen op i takt med omkostningsstigninger.

Med venlig hilsen

Flemming

Hvis mit eksempel bliver fulgt, afhaenger dit udbytte blot af hvor god virksomheden er til at tjene paa dit produkt, og det er jo i begges interesse (og jeg tror faktisk ogsaa det er saadan virksomheden vil forstaas).  Jeg ved ikke hvor godt det er at faa en fast aftalt pris. Det er mindre risikabelt for dig, men virksomheden vil nok ikke give dig samme procentdel idet de tager en stoerre risiko. Hvis du tror paa virksomheden og dit produkt, saa faa aftalt ifoelge mit eksempel.

Og Helle troede at hun kunne faa et simpelt og hurtigt svar...hehe

Simon S Larsen Purchasing analyst

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)