Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgsprisen minus variable produktionsomkostninger ;-(

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

2-5 % af produktionsprisen lyder af meget lidt synes jeg.

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 19:27

Ja Thomas, det lyder af meget lidt, og det synes rigtig mange, men det kan faktisk blive en helt god forretning  er virksomheden international, så kan det blive  til ret mange solgte enheder.

Mvh Helle

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Tilmeldt 11. Jun 06
Skrevet kl. 19:30

forstår ikke helt relevansen i at basere det på produktionsprisen.

Tænker mere, hvis det koster 250 kr. for forbrugeren, sælger fabrikken det vel til 125K til butikken, så koster det vel næppe mere end 50 kr. at lave. Så ok, hvis du er i den høje ende er det måske ok, men i den lave ende er det ikke meget. Såfremt det er en teknologi der skarer dem noget er det vel ok at basere på produktionsprisen, men er det en vare du har opfundet er det vel mere relevant at basere det på fabrikkens salgspris.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 19:37

Christian iMARKETING:

Hej Flemming, tak for sidst Smile

Helle, det er meget vigtigt, at du får specificeret præcist hvad virksomheden ser som variable omkostninge, ellers har du en gummiparagraf som kan afgøre alt fra, at du får en stor fortjeneste og til at du intet tjener nogensinde.

Variable omkostninger er helt klart:

• Materialer, der indgår direkte i dit produkt.
  • Tid for en ansat, der direkte sidder og producerer dit produkt.

Er virksomheden kreativ og har en masse overskudskapasitet, kunne det være, at netop din produktion kræver, at de. f.eks åbner en ny afdeling så netop din produktion kan produceres ovre i hjørnet. Herved skal der jo så betales leje (din produktion er årsag til at lokalet tages i brug og derved er det lige pludselig blevet en variabel udgift).

Dette er kun et eksempel; jeg kunne blive ved.

Allerbedst er det af ændre aftalen, så det er 100% tydeligt, hvad du kan forvente.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at få aftalen gennemgået af en advokat, når noget så diffust kommer ind i en aftale for jeg frygter, at hvis det første du viser her er så utydeligt, hvad der ellers står i den aftale, du er ved at indgå.

Venlig hilsen,

Christian

Naturligvis er det en god idé at faa en advokat til at kigge denne kontrakt igennem, og se om der er nogle smuthuller for virksomheden, saa du ender med et mindre udbytte.

Dog er variable omkostninger ikke saa diffust som Christian faar det til at lyde. Variable omkostninger er de omkostninger som varierer ved hver ekstra enhed produceret, dette kan ogsaa inkludere loen, hvis det kan bevises at denne medarbejder ikke arbejder med andet end produktion af dit produkt, og at hvis antal producerede enheder stiger skal der ansaettes flere medarbejdere i samme funktion...OG IKKE ANDET! leje, koeb af maskiner etc. som naevnt ovenfor vil altid vaere en fast omkostning, ogsaa selvom de er direkte forbundet med produktionen af dit produkt., men dette aendrer intet for dig. For os handelsuddannede er dette forholdsvis simpelt, og vil ogsaa vaere det for en advokat.

Hvis virksomheden tilbyder dig denne aftale som naevnt i mit tidligere regnestykke, har du fat i den lange ende, da det tyder paa at du har et virkelig godt produkt.

Simon S Larsen Purchasing analyst

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 19:44

Ja Thomas, det kan du måske have ret i, men opfindere har nok også en for stor forhåbning til at netop egen opfindelse/idé er "guld og grønne skove værd"

Simon, tusind tak for dit forslag, jeg vil tage det med til en advokat

Mvh Helle

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Tilmeldt 11. Jun 06
Skrevet kl. 19:50

Måske, og enig i at man ikke skal være grådig, blot realistisk.

Nu er jeg i pharma, og det er nok lidt anderledes, men der beder vi normalt om 5 % af kundens salgspris, alternativt 15 % af deres margin, dog ikke under 2  % af deres salgspris.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)