Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

The Pirate Bay

Side 3 ud af 12 (113 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjaa, sikkert bare syndt det ikke kan bruges fra Danmark.

Men det er i hvertfald bedre end da film branchen sav soegte personen der lavede en dvd afspiller til Linux, fordi han for at afspille en dvd jo var noed til at decode den, hvilket de ikke mente han havde ret til.

 

 

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

RND:

Er det denne slags tiltag man synes mangler i filmbranchen?

http://www.business.dk/article/20090417/ittele/90417032/

 

:-)

 

Jeg har godt set den - men det virker ikke i Danmark og der går højst sandsynligt årevis, inden vi får noget der tilnærmelsesvis fungerer her. Man har kunnet købe tv-shows i USA via iTunes siden 2005. Det er stille og roligt 4 år siden, og der er ingen optakt til, at danskerne får lov til at lege med, indenfor overskuelig fremtid.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har skrvet om det her emne i mange år - og beskæftiget mig med det i endnu flere. Dette er ikke mindst på baggrund af mine 15 år i pladebranchen som ophavsmand til mange ting gennem tiden.

Lad os først lige få det med økonomien på plads. Det er ikke i så høj grad kunstnerne der lider for tiden - det er de store fede (og selvfede) pladeselskaber der lider. I gamle dage, før alt det her Internet-noget, tjente de mindre sælgende kunstnere heller ikke en skid. Det kan godt være de solgte lidt flere plader, men det meste gik til pladeselskaberne - typisk skulle alle udgifter betales først, og så kunne bandet dele 3-5% af overskudet bagefter. Det var groteske forhold!

Nu sælges der så lidt mindre og de samme typer kunstnere som ingenting tjente dengang - tjener heller intet nu. Men mange af dem er så unge, at de ikke husker hvordan det var for 10-20 år siden i branchen. Pladeselskaberne misbruger disse og skubber dem foran sig i et forsøg på at få folks medlidenhed med de stakkels fattige kunstnere. Det er klamt! For tro mig, vender tingene igen og finder pladeselskaberne en måde at få flere penge i kassen så går de ikke til kunstnerne. Pladeselskaberne har med al tydelighed vist gennem årene hvor deres økonomiske loyalitet ligger - og det er ikke hos fattige kunstnere, skal jeg hilse og sige!

Det mest paradoksale er det faktum, at de kreative brancher generelt er de mest stok-konservative i verden når det handler om udviklingen af deres egen branche. Sådan har det altid været.

Måske skyldes det, at dem der styrer de kreative brancher slet ikke er de kreative selv. Det er ikke musikerne og kunstnerne. Tværtimod, faktisk, det er alle dem der gerne ville have været kunstnere - store rockmusikere, men som var får dårlige til det. Det er dem der gerne ville have været feterede pop divaer, men var for grimme. De sidder så og styrer branchen. De er bitre, små og meget, meget lidt åbne for forandringer.

Men det gælder nok alle magthavere. Man må vel næsten af princip være konseervativ, hvis man er så¨heldig at sidde på en suveræn magt. Hvorfor skulle man ønske at lave det om?

Det er så kun når pøblen har fået nok, og tager magten i egen hånd, at der sker noget.

For mange år siden, da bogtrykken blev opfundet udtalte kirken sig om dette djævelskab med præcis den samme foragt - og stoirt set identiske argumenter, som det pladebranchen i dag siger om Internet og fildeling. Kirken sad på magten over biblen i bogform. Deres skrivere sad og skrev dem alle i hånden. Da boktrykken kom kunne biblen trykkes alle mullige steder - og blev det, og det til en pris som alle pludselig havde råd til. Kirket kæmpede mod at miste deres magt over bogen! De lavede endda afbrændinger af de kætteriske trykte bøger (minder lidt om de der scener med damptromler der kører over læssevis af konfiskerede pirat CD'øer, ik?).

Men kirken vandt som bekendt ikke. Heldigvis.

Pladebranchen vandt heller ikke en af derers første store kampe - den mod radioen. Den havde de stort set lige så meget imod, som de nu har imod fildeling. Det var igen et spørgsmål om magt over distributionsapperatet. Den ville de ikke opgive. Og deres argumenter var igen ordret de samme som  nu.

Senere kom filmbranchens klamp mod hjemmevideo, som de var helt overbevist om ville lukke alle biografer. Hvem ville dog gå i biografen, når man kunne se filmen derhjemme? De tog som bekendt fejl!

Pladebranchen problem med de her omvæltninger er ikke, at de synes det er syndt for kunstnerne. Kunsterne skal nok overleve lige så godt (eller elendigt) som altid, og de skal nok - kreative som de er, finde nye veje fra deres kunst til dem der gerne vil betale for den. Pladebranchens problem er, at de ikke har fundet deres nye rolle i denne nye fødekæde, og de frygter reelt set for at blive koblet helt af - som en syg blindtarm. Og det mener jeg de har rigtig god grund til at frygte!

Jeg er dog 100% sikker på, at om få år så vil fildeling og et mere moderne syn på Ophavsretten brede sig. Pladeselskaberne taber denne kamp, uanset hvor meget de spræller og uanset hvem der bliver dømt for hvad. Man kan brænde alle dem der siger jorden er rund, men det bliver den altså ikke flad af!

Jeg synes ikke al ophavsret skal droppes, men vi har brug for en mere moderne ophavsret. Creative Commons (CD) kunne være et godt bud på en fremtiudig model med meget større fleksibilitet.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 05:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg synes nu der er en tendens til at, at internettet er sådan en slags hygge-anarkisme hvor man kan udleve sit 68´er gen, men jeg tvivler nu stærkt på at nogen i virkeligheden ønsker et samfund hvor love kan gradbøjes efter situationen. Jeg har læste et underholdende indlæg om en Amino der nærmest besatte en butik, fordi ekspedienterne havde samme alternative opfattelse af hvilke reger de skulle følge og hvornår. Det blev da ihvertfald ikke taget nådigt op af den person der stod i modtagerenden.

Der sker noget med folk når de sætter sig rattet af en bil, og altså tilsyneladende også når de sætter sig bag en computerskærm. Der er vel ikke meget logik i at søge patent på noget der udkommer via internettet, hvis man mener at det skal være lovligt at duplikere uden betaling. Hvorfor så ikke lægge det ud til fri afbenyttelse, hvis man mener kapitalisme er af det onde? For mig er det pudsigt at se, at mange af de samme unge mennesker der benytter Pirate Bay, er mindst lige så hurtige til at smække GoogleAds på deres sider som enhver anden kapitalist. Gratis brød til folket er altså i den grad mere en hyggetjans, - og et belejligt synspunkt når man selv vil have fingrene i kagedåsen. 

Dommen over Pirate Bay er dog en bet for retssystemet.  Rent objektivt er det brugerne af siden der bryder ophavsretten, og selvom man sagtens juridisk kan stilles til ansvar for andres ulovligheder, (hvis du låner en bankrøver en flugtbil selv mens du selv er på ferie i udlandet  medvirker du alligevel til forbrydelsen hvis det kan bevises at du vidste at bilen skulle bruges ved røveriet) -ja, så mener jeg at dommen er et udtryk for det pres pladeindustrien har lagt på systemet, mere end en egentligt ordentligt juridisk stillingtagen til begrebet fildelingstjenester.

Men anarkisme til husbehov, - den holder sgu ikke......

/Michael

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Fornyelse og udvikling har ikke noget med anarkisme eller 68'ere at gøre!

Mener du så også at bogtrykken, videobånden og radioen er udtryk for anarkisme?

Der er ikke ret mange af fortalerne for fildeling der mener det du påstår de mener. Du ligger ord i minden på en gruppe, som slet ikke har hold i virkeligheden. Det må stå for din egen regning.

De fleste forkæmpere for fildeling jeg kender til kæmper ikke mod lov og orden, som du ellers har bildt dig selv ind. Vi kæmper bare for en ANDEN lov og orden end den der hærsker. En hvor det IKKE er kirkerne der bestemmer hvem der kan få en bog, men hvor der er mere fri og flydende adgang til informationer.

Den nuværende lovgivning fremmer centralisme og er med til at holde store pladeselskaber og lignende kunstigt ved lige. Den gavner hverken kunstnen, kunsterne eller kunstnyderne. Og et er det der er hele pointen. Den nuværende lovgivning tilgodeser kun en meget lille, og forkælet elite, der naturligvis ikke så gerne vil have deres privilegier taget fra dem. Jeg tror heller ikke adlen frivilligt forlader det engelske parlament - men ud skal de fand'me! :)

En anden vigtig pointe er, at når noget nyt dukker op, som der ingen tvivl om er virkelig godt, så kan hverken lovgivning eller magthavere stoppe det. Radioen, bogtrykken, vidoen og nu fildeling er SÅ smarte teknologier, at lovgivningen og vores vaner nødvendigvis bliver nødt til at tilpasse sig dette, frem for omvendt. Og det kommer også. Bare rolig. Det er de sidste krampetrækninger vi nu ser fra en falden adel på vej til skafottet.

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan skam kun udtale mig på egne vegne efter min egen opfattelse af sagen, - det gælder vel for alle der ikke er valgt som talsmand af en gruppe?

Den tekniske udvikling har gjort det muligt for mig at kopiere e-pusher og medsende den i et nyhedsbrev, - det faktum at e-pusher er en anden mands ejendom og levebrød betyder vel et eller andet?

Eller er er dét betinget af hvor mange penge han har i forvejen?

Jeg køber ikke modellen med de fattige forarmede musikere, - jeg kender fattige forarmede mennesker der står op kl. 6 om morgenen og går på arbejde og udnyttes på det skammeligste af fæle kapitalister, - de har bare ikke musikken som undskyldning for at stene ud i en hashrus til langt ud på eftermiddagen - men må pænt træde i hamsterhjulet så musikerne har et sted at hente kontanthjælpen. 

Det er iøvrigt de samme musikere som ser på Birthe Kjær med afsky. Jeg har faktisk aldrig mødt musikere der ikke er ret elitære i deres opfattelse at hvad der er god musik, - så elite dækker vist over et bredt spektrum...

Der bliver travlt ved skafottet.....

Så Pirate Bay og alt hvad der ligner skal udryddes, og lad tonerne om fri musik til folket forstumme. Klaveret spiller falsk.

/Michael

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sku noget fis.. Er kunsterne gode nok skal de nok blive kendte.. Der er jo en mia. TV-shows for tiden som fanger nye kendte.. Og når man ser musikere og skuespillere have flere dyre biler end vi andre kan tælle til så giver jeg ikke meget for ophavsretten.. De kan jo tjene stort set alle de penge de skal bruge (de gode af dem) på at være en levende reklamesøjle for CC, Pepsi eller whatever..
Jeg synes dommen af TPB er et stort nederlag, men jeg giver dem min respekt fordi de i det mindste forsøgte hvor mnge af vi andre ikke har modet til at gøre noget. Indtil der kommer noget udvikling må vi jo bare hoste op med pengene for middelmådige film som er over reklameret så vi rent faktisk tror det er en god oplevelse at give +300kr for en tur i biografen med kæresten.. Og bagefter føler os taget ved næsen. SUPER!

Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er folk der slet ikke forstår at bruge internettet proaktivt. Eller i det hele taget forstår informationsteknologi. Verden vil ændre sig, og dem som kæmper imod nu vil bukke under før eller siden. Jeg glæder mig til at folk der har en bedre forståelse for denne nye verdensteknologi kommer til magten. Kan slet ikke forstå hvordan nogen kan støtte op om dette at de skal dømmes? Eller jo, det kan jeg faktisk godt. For de folk er folk der ikke har nogen forståelse for hvad information er, og hvilke værdi der er i det. De ser det hele som at det er en stol med et navneskilt der bliver hugget, og ikke som det reelt er, stykker af information som der duplikeres (ligesom historier der vandre i folkemunde, dog bare med langt mindre kvalitetsforringning).

 

De folk der føre disse retsager er intet andet end smålige og grådige og bange. De kunne bruge krafterne langt mere proaktivt og slå piratebay på hjemmebane, men de vil ikke acceptere at verden ændre sig. De vil heller bekrige hele den verden som har gjort det mulig for dem at producere langt billigere og tjene langt flere penge med et langt større markedet.

 

Mikkel har en suveræn post.

Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1752
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke det sådan lige er til at stoppe lukker de en side popper en ny kort tid op under andet navn.

 Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Side 3 ud af 12 (113 indlæg)