Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel - hvordan holdes firmaet i gang?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

Heldigvis er der en del sprogkyndige som jeg kan trække på. Jeg har ofte freelancere til at lave oversættelser for mig da jeg ikke kan alle sprog selv (selvom jeg gerne ville)

Jeg tror løsningen bliver at finde en freelance "vikar" Vedkommende skal så udsende faktura samt besvare henvendelser, herunder videresende oversættelser til rette oversættere, og på den måde sørge for at vi ikke taber kunder. Det er dog vigigt at finde den helt rette person, da vedkommende vil få adgang til alle mine priser, kunder mv. men det må være den bedste løsning. Så skal han/hun aflønnes efter endt barsel.

Der vil blive indtægtstab, men det drejer sig om at der er gang i firmaet når min barsel er ovre.

Tak for input til jer begge

Caroline

Konsonans  - så taler vi samme sprog! Sprogkurser og oversættelser. www.konsonans.dk

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 93
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 14:14

Hej Caroline

Jeg tænkte bare lige på, efter at have læst din sidste besked, at det er vel muligt at aflønne vikaren unden din barsel, evt. med fast løn som revisoren ordner. Revisoren har mulighed for at lave lønnen for dig. Jeg laver godt nok min løn selv, men jeg mener min revisor tager 400,- plus moms pr. lønseddel eller noget, hvis han skulle lave det. Det er vel bare at sætte en minimumsløn til vikaren og så udbetale en eller anden bonus når du kommer tilbage fra barsel. Jeg mener bare at det nok så ville være lidt lettere at finde en vikar...

Mvh

Jacob

Tilmeldt 5. Dec 08
Skrevet kl. 14:33

Hej Jacob

Ja, det er en god ide, så han/hun ikke skal vente 3-4 måneder på betaling. Vi kan godt lave et fast honorar (som det vist skal hedde når det er freelance) som revisor overfører. Det er lige med at få en ordentlig løsning skruet sammen....

Mvh

Caroline

Konsonans  - så taler vi samme sprog! Sprogkurser og oversættelser. www.konsonans.dk

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 15:20

Hej Caroline

Først tillykke med graviditeten :o) Jeg har selv fået nr. 3 i August sidste år og kender rigtig godt dit "problem".

Vi valgte at jeg holdt 4 uger før og 14 dage efter på fuld barsel. Desværre blev vores Malthe født 4 uger for tidligt, så jeg nåede slet ikke at gøre alt klar i butikken til min afløser. Jeg havde en vikar i den periode, men guderne skal vide at det ikke var nemt at holde sig væk og det kunne ´jeg da heller ikke, men jeg stod pænt ved siden af og rørte "næsten" ikke en finger :o) Jeg syntes simpelthen at de barselsregler er skandaløst dårligt lavet og hvis man vil have flere kvinder til at blive iværksættere, så skulle man kigge lidt på det område og gøre det lidt mindre restriktivt hvad man må og ikke må, -for man kan altså ikke lægge sin virksomhed "død" i flere måneder.

Jeg har stadig vores Malthe hjemme, men jeg har ikke haft mere barsel end ovenstående, for uanset hvem jeg ansætter til at gøre arbejdet, så er det altså svært at finde en, som brænder lige så meget for butikken, som jeg gør + at alle beslutninger om nye leverandører m.m. ikke kan overlades til hvem som helst.

Malthe har nu taget det hele meget pænt og er bestemt ikke blevet snydt for omsorg eller hyggestunder. Jeg har bare arbejdet når han sov og om aftenen og natten, når farmand kunne tage over - og så har han været med og der er jeg jo heldig, da jeg har en børnetøjsbutik og alle har været indforstået med at han var der. Alligevel kan jeg godt mærke at der ikke er blevet lagt de timer i det, som optimalt skal til, men så må jeg tage revance når han starter i dagpleje inden så længe :o)

Held og lykke med den lille, når den kommer og jeg håber at du finder en brugbar løsning på dit barselspenge problem.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 5. Dec 08
Skrevet kl. 13:28

Hej Majbrit

Jeg er helt enig med dit syn på den politiske side. Det er noget hø!

Noget af mit arbejde indebærer undervisning, så det kan blive svært med en baby på armen, men ellers håber jeg også at kunne tackle begge dele et godt stykke hen ad vejen. Jeg vil dog gerne have nogle måneder på "rigtig" barsel, og jeg tror så småt det begynder at falde på plads.

Tak for indlægget

Caroline

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:37

Hej Caroline

Jeg var på barsel fuld tid i 6 måneder med nummer 2, mens jeg havde en grafisk enkeltmandsvirksomhed. Jeg gjorde det at jeg lavede en aftale med en rigtig god sparringspartner som også havde gratisk virksomhed på samme måde som jeg. Jeg havde fuld tillid til at hun kunne passe mit firma mens jeg var væk. Jeg viderestillede telefon og email til hende - og sendte brev ud til alle mine kunder, hvor jeg fortalte at jeg gik på barsel og hun ville passe alle deres opgaver imens. Hun fik så 90% af indtjeningen - så var der lige lidt til mine faste udgifter i perioden. Det gik virkelig over alt forventning - og hun passede og plejede mine kunder som var det hendes egne. Det var virkelig en befrielse at kunne holde barsel og hun orienterede mig løbende om hvad der skete :·)

Så den metode kan virkelig anbefales - men det kræver at du kender en som du virkelig kan overlade opgaverne til :·)

Held og lykke med det hele!

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:02

sandfær-andersen:

Indtægtstab er måske alligevel bedre end at miste kunden helt. Under alle omstændigheder er det dyrt at få et barn, når man er selvstændig. Og det bliver ikke bedre at være kvinde, som skal holde minimum 4 uger før og 14 uger efter for at kunne få lov at starte på halv tid derefter…

Lige for at præcisere:

En kvinde har ret til orlov 4 uger før forventet fødsel.

En kvinde har ret og pligt til orlov 2 uger efter fødslen.

En kvinde har ret til orlov uge 3-14 efter fødslen.

Men dermed ikke sagt, at det er nok med de 2 uger efter fødslen. Jeg selv var på deltidsorlov i 2 år, hvor jeg havde en ung pige i huset, og samtidig ansatte en deltidsbarselsvikar.

Og ikke nok med det - så lærte de 2 år mig, hvordan man virkelig kan arbejde effektivt. Når jeg senere i livet er rendt ind i perioder med ekstremt arbejdspres, så tænker jeg tilbage på, hvad man egentlig kan overkomme - og tar' så arbejdshandskerne på... :-).

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:05

PS. Den unge pige i huset, brugte jeg også til lidt 'idiot-opgaver' i firmaet - så jeg selv kunne lege med mit barn....

Og pigen - hun synes det var herligt, at lave 'kontor-arbejde'

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)