Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel - hvordan holdes firmaet i gang?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg driver en sprog og konsulentvirksomhed som enkeltmandsfirma. Mine kunder både ringer og skriver vedr. oversættelser, kurser, visum til udlændinge mv.

Nu er jeg så i den heldige situation at skulle have mit 3. barn i september. Jeg er indstillet i at gå på barselsdagpenge, det er ok, jeg er også indstillet på at forlade mit elskede kontor i vores udviklingspark for en tid,  men jeg har pokkers svært ved at acceptere tanken om helt at lukke for alt kommunikation i flere måneder. Det virker simpelthen ikke fornuftigt.

Jeg ville meget gerne kunne tage imod mails og derefter naturligvis udlicitere opgaverne til freelancere, som jeg i forvejen ofte gør. Men jeg må ingenting så længe jeg er på barsel. Ensige skrive en faktura eller lign. Det kan jeg først når jeg overgår fra fuld tidsbarsel til halv tid, som jeg vil hen ad vejen.

Vi har overvejet om min mand kunne komme ind som medhjælpende ægtefælle i firmaet. Så kunnehan besvare mails (efter kyndig vejledning fra undertegnede :)  og vi skulle ikke afvise kunder. Han har fuldtidsarbejde og skulle naturligvis gøre det i aftentimerne.

Er der nogle der har nogle erfaringer med dette - kunne det være en udvej? Hvad har i gjort for at alt ikke gik helt i stå?

Mvh Caroline

Konsonans  - så taler vi samme sprog! Sprogkurser og oversættelser. www.konsonans.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13

Hej Caroline

Jeg ved godt, vi tidligere har kommunikeret over mail om dette.

Måske kunne en løsning være, at din mand blev freelancer for en tid – og du så købte disse ydelser hos ham. Så kan han fakturere dig, når din fuldtids barsel er ovre. Hvis hans indtægt holdes under de 50.000 kr. på det år, behøver han jo ikke blive momsregistreret.

Du må kunne tage snakken med din revisor, og ellers prøv at snakke med kommunen. Jeg havde en fin kommunikation med Holstebro Kommune herom, da jeg sidste år holdt barsel.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:11

Spørgsmålet er om barselsmyndighederne, hedder det det ? - vil anerkende at din mand viderefører driften af virksomheden. Vil man ikke anse at det er umuligt når han har fuldtidsarbejde ved siden af som også skal passes, og anse at det er Caroline der udfører arbejdet ?. Jeg hælder mere til den med medarbejdende ægtefælle men her vil Skat kræve at I kan godtgøre at han vitterligt også har udført arbejdet.  Kunne du ikke finde en anden, evt. en samarbejdspartner der kunne gå ind.

Hvad gjorde du Sandfær ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:29

Hej

Nej, den holder nok ikke. Specielt ikke fordi jeg lige har fået at vide at hvis man er medhjælpende ægtefælle, så er man faktisk selvstændig. Dvs at min mand står lidt mærkeligt hvis han skulle miste sit faste arbejde.

At han kunne gøre noget freelance kan måske organiseres, eller jeg kunne få en af de andre freelancere til at ordne opgaver og fakturere for mig. Men hun må så have mulighed for at give sig selv honorar fra min firmakonto, ellers kommer jeg jo igen til at gøre noget.

"Barselsmyndighederne" det kunne det vel godt hedde :) Så kunne de samtidig holde øje med at man ammer sig barn længe nok og at man ellers opfører sig som en god mor. Jeg tror egentligt bare at opsynes føres af kommunen.

Tak for jeres overvejelser indtil videre

Caroline

Konsonans  - så taler vi samme sprog! Sprogkurser og oversættelser. www.konsonans.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:31

Jeg lukkede firmaet og lavede aftaler med mine kunder fra 4 uger før til 14 uger efter. Derefter gik jeg på halv tid. Men det er da bestemt ikke nemt at gøre, og nu gik jeg så også 13 dage over tid – det forlængede jo perioden, hvilket jeg ikke syntes, jeg havde tid til.

3-4 uger efter barnet var kommet, begyndte nogle kunder også allerede at spørge til, hvornår det var, jeg var tilbage igen...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33

Min mand havde da en ti år efter studierne et hobbyfirma ved siden af sit fuldtidsarbejde. Jo, hvis han blev arbejdsløs, var det et bøvl, men ellers var der ingen problemer. Og der er da både aftener og weekender at tage af...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 19:35

Jo men problemet her er at det som hidtil er blevet drevet som - formoder jeg - en fuldtidsvirksomhed nu pludselig kan koges ned til aften/weekendarbejde arbejde fordi der kommer en ny baby. Det vil være noget skattemyndighederne og kommunen, dem jeg kalder barselsmyndighederne, vil se kritisk på. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52

Kun delvis enig. Caroline planlægger jo at uddelegere sine vante opgaver til freelancere - derfor bliver der selvfølgelig ikke den samme arbejdsmængde...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 20:25

Det er klart men uddelegering er jo lig med indtægtstab. Samtidig er det vel - også i jeres branche - et spørgsmål om hvorvidt man overhovedet kan få nogle folk.  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:28

Indtægtstab er måske alligevel bedre end at miste kunden helt. Under alle omstændigheder er det dyrt at få et barn, når man er selvstændig. Og det bliver ikke bedre at være kvinde, som skal holde minimum 4 uger før og 14 uger efter for at kunne få lov at starte på halv tid derefter…

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)