Hejsa Jeg driver en sprog og konsulentvirksomhed som enkeltmandsfirma. Mine kunder både ringer og skriver vedr. oversættelser, kurser, visum til udlændinge mv. Nu er jeg så i den heldige situation at skulle have mit 3. barn i september. Jeg er indstillet i at gå på barselsdagpenge, det er ok, jeg er også indstillet på at forlade mit elskede kontor i vores udviklingspark for en tid, men jeg har pokkers svært ved at acceptere tanken om helt at lukke for alt kommunikation i flere måneder. Det virker simpelthen ikke fornuftigt. Jeg ville meget gerne kunne tage imod mails og derefter naturligvis udlicitere opgaverne til freelancere, som jeg i forvejen ofte gør. Men jeg må ingenting så længe jeg er på barsel. Ensige skrive en faktura eller lign. Det kan jeg først når jeg overgår fra fuld tidsbarsel til halv tid, som jeg vil hen ad vejen. Vi har overvejet om min mand kunne komme ind som medhjælpende ægtefælle i firmaet. Så kunnehan besvare mails (efter kyndig vejledning fra undertegnede :) og vi skulle ikke afvise kunder. Han har fuldtidsarbejde og skulle naturligvis gøre det i aftentimerne. Er der nogle der har nogle erfaringer med dette - kunne det være en udvej? Hvad har i gjort for at alt ikke gik helt i stå? Mvh Caroline
|
Hej Caroline
Jeg ved godt, vi tidligere har kommunikeret over mail om dette.
Måske kunne en løsning være, at din mand blev freelancer for en tid – og du så købte disse ydelser hos ham. Så kan han fakturere dig, når din fuldtids barsel er ovre. Hvis hans indtægt holdes under de 50.000 kr. på det år, behøver han jo ikke blive momsregistreret.
Du må kunne tage snakken med din revisor, og ellers prøv at snakke med kommunen. Jeg havde en fin kommunikation med Holstebro Kommune herom, da jeg sidste år holdt barsel.