Det er i princippet det vi taler om, men jeg vil ikke definere problemstillingen således. Det er ikke nødvendigvis stiftelsesbetingelserne, der ikke er opfyldt.
Det jeg i princippet taler om er præcist følgende:
Et SMBA skal bestå af flere ejere. Det følger af nuværende lovgivning. Kan man så komme igennem med, at man formelt kan opfylde dette krav ved at lade en intetsigende "del-ejer" (fx. et til formålet oprettet SMBA) være "del-ejer" sammen med den enkeltmand, der i realiteten driver virksomheden.
Altså konkret: kan jeg som konsulent i min lille enkeltmandsvirksomhed (hvor jeg hæfter personligt) etablere et SMBA sammen med "del-ejer SMBA'et, der samtidig er del-ejer i en lang række andre SMBA'er og alene er oprettet og i øvrigt eksisterer med dette formål for øje, og på den måde få begrænset min personlige hæftelse som følge af selskabsformen.
Ja, formelt kan jeg godt, det kan vi jo tydeligt se på cvr.dk hvis man ser på de SMBA visse udbydere sælger, men hvad med realiteten.
Kan man risikere efterfølgende, at "SMBA'et" omkvalificeres til enkeltmandsvirksomhed igen med personlig hæftelse for mig til følge, eller kan man ikke.
Så vidt jeg forstår, er din opfattelse klart, at det kan man ikke da selskabet formelt er registreret, hvilket efter din opfattelse dermed tilsidesætter enhver efterfølgende realitetsbedømmelse eller enhver efterfølgende ugyldighedsgrund i forbindelse med tilblivelsen.
Efter min opfattelse mener jeg modsat dig at det er muligt uanset en formel registrering af et SMBA i erhvervs og selskabsstyrelsen efterfølgende at få selskabet omkvalificeret fra smba til enkeltmandsvirksomhed med omkvalificeret hæftelse til følge.
- og jeg er bange for, at vi vel ikke kommer det længere.