Det er da også det Jacob skriver. Styrelsen kan ikke omgøre en stiftelse eller tilbageføre en stiftelse men det ændrer jo ikke ved at en kreditor, herunder eks. skattemyndighederne, kan lægge sag an fordi det selskabsretlige grundlag ikke er på plads, og derved muligvis gøre en personlig hæftelse gældende. |
Hvis det er din opfattelse at jeg er talsmand for, at man kan tilbagekalde en stiftelse, så har du misforstået mig. Jeg har netop fremført, at styrelsen ikke AF SIG SELV ELLER SOM FØLGE AF ANDRES ANMODNING kan omgøre en beslutning. Det følger af Apsl § 36, at man fra styrelsen selvfølgelig henviser til domstolene, og jeg tror også det er det Edward Jørgensen mener.
Problemstillingen drejer sig IKKE om tilbagekaldelse, problemstillingen drejer sig om ugyldighed, og konsekvensen af, at man får medhold i en påstand om ugyldighed.
Hvorvidt jeg har ret eller ej kan ingen vide, da der ikke foreligger en afgørelse fra domstolene, men det er et faktum, at et SMBA skal stiftes af flere ejere, og at der selvagt skal være realitet bag dette faktum. Hvis 2 aps stifter en række SMBA er der ingen tvivl om, at der er realitet bag dette faktum. Der hvor tvivlen kunne sætte ind, er der, hvor man fra visse udbydere - du ved godt hvem - fx. anvender samme tomme SMBA til at stifte 250 "skuffeSMBA'er" for herefter at sælge dem (i realiteten) som alternativ til enkeltmansvirksomheder til enkelt personer, og hvor flerpersonkravet opretholdes ved at det medstiftende tomme SMBA fortsat er medejer uden indflydelse, uden andel af overskud etc.
I den situation har man efter min opfattelse tilsidesat kravet om flere reelle ejere, hvorfor SMBA'et ikke kan opretholde den begrænsede hæftelse, i det selskabet i realiteten må betragtes som og er et skalkeskjul for en enkeltmandsvirksomhed. Da selskabet i øvrigt ikke opfylder betingelserne for at være et kapitalselskab (ApS eller A/S) vil konsekvensen være personlig hæftelse.
Baggrunden for at vi ikke har set flere sager er selvsagt at selskabsformen trods ihærdige forsøg stadig er ganske ukendt og kun anvendes i begrænset omfang. Det er muligt at en søgning på cvr viser mere end 250, men ingen ved om der er 251 eller 2500 SMBA over det ganske land. Jeg har i hvert fald ikke undersøgt det.
Så afsluttende bemærker jeg, at din konklusion formentlig er korrekt SÅFREMT situationen med 1 ejer er opstået fordi en tidligere reel medejer er udtrådt reelt, og ikke såfremt situationen opstår som følge af ovenstående betragtning. Du kan jo afprøve denne teoreriske indgangsvinkel overfor nævnte du har talt med og så høre, om de fortsat er enige med dig i at det jeg fremfører udtrykker noget uopnåeligt. :-)
I så fald vil mit afsluttende argument selvsagt være, vi får se...
(Men jeg er glad for at jeg ikke har rådgivet udbyderne til at udbyde de nævnte SMBA selskaber på den nævnte måde... I så fald ville jeg være alvorligt bekymret for det erstatningsansvar jeg i så fald kunne mødes med, og jeg tror nok, at jeg ville anbefale købere af SMBA selskaber at få efterprøvet vedtægterne og evt,. udskifte skuffeselskabet med en reel medejer....om det så er nok for at undgå oprindelig ugyldighed skal jeg ikke kunne sige, eller forsøge at vurdere...)