Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

[*] Så kræv dog betaling for pokker!

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle kan bestille på vores hjemmeside, og ønske at få 14 dages kredit.
Vi prøver at sikre os ved at sige, at vi kun giver kredit til registrerede virksomheder - og hver gang vi får ordre fra en ny kunde, tjekker vi dem hos dansk kreditor-service før vi sender varen.

For et års tid siden havde vi kun kort-betaling på vores hjemmeside og vi kan se en meget væsentlig stigning i antallet af ordrer, efter vi kan tilbyde kredit også. Mange er stadig skræmt over at betale med kort på nettet/betale for ud, eller også har den der bestiller varen ikke adgang til firmakortet eller lign. Vi har en del der ikke betaler - men det er som oftest mindre beløb..

Så det at vi får væsentligt flere ordrer gør, at det samlet set bedre kan betale sig for os at give kredit, end at bede om forudbetaling.

Jeg laver ret mange tilbud til kunder, der vil have eget tryk på emballagen - og her vurdere jeg risikoen i hvert tilfælde.
Fx. når jeg laver tilbud til en tøj-webshop bliver de i øjeblikket bedt om 50 % forudbetaling, hvis det drejer sig om et større beløb. (Med mindre det er en gammel kunde med god betalings-historik selvfølgelig).
Årsagen er, at mange af disse har det hårdt i øjeblikket - og der er derfor større risiko for, at de ikke kan betale når varen kommer 6-8 uger efter bestilling. Jeg har mistet en enkelt ordre på den bekostning - men hellere miste én end stå med 4 der ikke kan betale og emballage vi ikke kan sælge til andre, pga. logotrykket.

Vi har både danske og udenlandske leverandører - jeg har aldrig oplevet en dansk leverandør bede om betaling forud, men har oplevet at få besked om at vi kun kan købe for x-kroner på kredit.
Hvis vi skulle betale forud ville jeg nok betænke mig ved at bestille varer - både fordi det er mere besværligt, men også fordi, som Helle siger, man risikere at stå med et produkt, der ikke lige var, som man havde bestilt.

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 21:16

Hej

Jeg vil da godt bidrage med et indlæg !

Nogle opgaver kræver jeg betaling forud, andre kræver jeg midtvejsbetaling, og andre igen får kredit eller betaling ved aflevering.

Det er altid en tillidssag at handle med folk, men jeg er den overbevisning at alle erærlige indtil det modsatte er bevist. Jeg mener bare det er sørgeligt at iværksætter imellem snyder hinanden. Jeg har leveret en del varer til andre aminoer og (7-9-13) ikke blevet snydt endnu.

Jeg handler med forskellige leverandører og har kun mødt én leverandør som jeg derfor kun handler minimalt med pga. dette.

Det er det grafiske jeg operere på og der kan der være meget usikkerhed på betalingen, men viser man tillid til en kunde ved at gide lidt kredit så beholder man kunden (store chancer ihvertfald).

Jeg er ene i firmaet ( og ingen ønsker om at blive større) og det er så kun mig selv jeg kan bande langt væk HVIS jeg tager fejl af mine kunder. Jeg kunne aldrig finde på at undlade en betaling, dels fordi det er usselt ikke betale for en ydelse/varer  man har fået, dels fordi man intet får gratis i dagens danmark. Jeg vil heller aldrig lave noget for en kunde uden at have oplyst ham slutprisen og hvordan jeg skal have betalingen. Og ingen kunder har set skæv til mig pga dette, tværtimod. Især i disse "finanskris" tider er det en ærlig sag at sige at man skal have en klar aftale om betalingen.

Ved godt der er meget forskel i de forskellige brancher, men almindelig ærlighed ang betaling har aldrig skadet. Så fortæl jeres kunder at du altså bliver nødt  til at have en garanti for at kunden vil have varen. Mange af jeres leverandøre gør jo det samme med jer ( nogle af mine gør ihvertfald)

Blot nogle kommentar fra min side, men en interesant råd foresten !! 

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:18

Helle - houseofkids.dk:

Jeg har leverandører hvor jeg køber for 250 k af gangen - og der er ingen garantistillelse. Vi har jo på et tidligere tidspunkt købt for meget mindre - men vi har altid betalt vores regninger til tiden, og dermed står vi jo ikke på den »sorte liste«.

Rigtigt interessante synspunkter og vinkler, vi får frem nu.

Som du selv skriver ovenfor, så har du løbende købt stadig større kvanta og din leverandør kan se og mærke at du er i vækst, samt aldrig har misset en eneste betaling - og så er der jo ingen ko på isen, hvad angår kreditmuligheder. Det som jeg var inde på, er at når du har en helt ny og ukendt kunde, så må man tage alle forholdsregler med kredittjek etc som også Nina nævner eller ved større beløb forlange forudbetaling.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 21:46

Vi har for mange år siden startet med at forlange setup og en måneds serverleje forud. Hvis man har betalt og får sin server er alle efterfølgende regninger med vore almindelige betalngs betigelser. Desuden skal existerende kunder heller ikke betale forud for den næste server de bestiller.

Vi havde simpelthen for mange der lige brugte serveren den måned det tager at gå igennem en rykkerprocedure.

Hvis jeg handler et sted første gang har jeg heller ikke problemer med at betale forud hvis det forlanges.

hilsen

Markus

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 07:55

Helt enig, sjovt skrevet...

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:23

For at opnå kredit handler det jo om tillid. Den opbygges ofte på Amino ved at chatte sammen og derfor falder paraderne og det er nemt at sige: nå, ja, selvfølgelig - vi kender jo hinanden. Hvis de var kommet direkte ind fra gaden var der nok flere kreditgivere, der ville se anderledes på kunden.

Men den er vanskelig. Der er altid for og imod og masser af undtagelser. Det største problem er når der sidder en, der har penge tilgode og ikke har noget ordentligt dokumentation, der holder. Derfor kan jeg kun bakke op om at sørge for en ordentlig uddybende SKRIFTLIG aftale (også hvad der sker ved manglende betaling), underskrevet af begge parter. En, der ikke har penge til betaling tænker sig i den forbindelse en ekstra gang om inden der skrives under.

Hilsen Jakob

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 11:33

JakobN:

En, der ikke har penge til betaling tænker sig i den forbindelse en ekstra gang om inden der skrives under.

Hilsen Jakob

Ikke hvis vedkommende er i "ond tro" som systemet er i dag skal der bare en enkelt lille indsigelse til i fogedretten, og så er der kun at gå rettens vej og er beløbet ikke stort vil dette ofte ikke kunne betale sig, med mindre det handler om principper. Har lige afsluttet en sag med positivt resultat, arbejdet var bestilt som regnings arbejde, regningen var på 70.000 kr og endte med at koste vedkommende 112.000 alt inkl. Sagen handlede i bund og grund om en udmattelses krig, han prøvede flere gange undervejs at indgå forlig, men som sagt endte den positivt, skulle enda omkring fogedretten efter han var blevet dømt til at betale i Byretten, så en lang sej vej som kan tage flere år som systemet er bygget op i dag.

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:08

kijo:

Ikke hvis vedkommende er i "ond tro" som systemet er i dag skal der bare en enkelt lille indsigelse til i fogedretten, og så er der kun at gå rettens vej og er beløbet ikke stort vil dette ofte ikke kunne betale sig, med mindre det handler om principper. Har lige afsluttet en sag med positivt resultat, arbejdet var bestilt som regnings arbejde, regningen var på 70.000 kr og endte med at koste vedkommende 112.000 alt inkl. Sagen handlede i bund og grund om en udmattelses krig, han prøvede flere gange undervejs at indgå forlig, men som sagt endte den positivt, skulle enda omkring fogedretten efter han var blevet dømt til at betale i Byretten, så en lang sej vej som kan tage flere år som systemet er bygget op i dag.

Det er rart at høre, at du fik dit ret og det er irriterende, at der skal bruges tid i en uendelighed på sådan noget. Du har jo også situationer, hvor en kreditor forsøger at platte sagesløse debitorer, så uden at jeg kender din sag, er det egentlig også ok, at fogeden ser upartisk på det og henviser striden til domstolene, hvis der er tvivl. Fogeden er jo ikke dommer og må så ikke afgøre et juridisk stridsspørgsmål. Fogeden godtager så heller ikke alle mulige underlige indsigelser, og har du din dokumentation i orden hvor skyldneren ikke rigtig har noget at komme med, så vil tåbeligheder bliver sorteret fra. Men som jeg skriver så er det en vanskelig situation. Der er altid undtagelser det kan være vanskeligt at udpege alle de, der bevidst platter sig (om jeg må sige) professionelt igennem livet. De har ikke mange skrubler ved at skrive under. Men de er heldigvis i fåtal. Ved en tættere forretningsmæssigt kontakt med kontraktunderskrivelse kan alarmklokkerne komme i aktivitet i større grad end hvis din modpart sidder for enden af et kabeltråd som du ikke har mulighed for vurdere ordentligt. Aminoer er ikke nødvendigvis forskellige fra de, der ikke er på siden.

Hilsen Jakob

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:58

Du har en fin række af pointer, Flemming.

Jeg selv prøver at sikre mig på følgende måde.
Jeg har analyseret en række fælles træk ved de kunder, som jeg har tabt penge på gennem årene.
Nye kunder, som deler disse træk, betragter jeg som risikokunder, indtil de har bevist, at de betaler til tiden.
Jeg orienterer dem om dette og forklarer, at jeg er nødt til at stille strammere betingelser i starten.
Det accepterer og forstår de altid.
Hvis de ikke accepterer det, må de finde en andne leverandør.

mvh Hans

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)