Skal man sælge til privatpersoner skal eksponeringen jo være noget større, hvorimod med firmaer kan man jo (afhængig af sit firmas størrelse) have et noget mindre antal kunder :)
Puha, har hørt om folk der bruger 10 - 20 % af deres indtjening på markedsføring, men det kommer vel også an på hvor længe ens virksomhed har kørt, etc. jeg selv, ja hvad bruger jeg. Det tror jeg ikke kan opgøres, men nok mere end jeg burde:)
Jeg tror ikke der er nogle regler, for hvis du kan se for hver krone du bruger får tre igen så er det jo bare med at bruge løs, men kalkulere du med du først skal tjene på kunden anden eller tredje gang kunden kommer, er regnestykket jo et andet.
Vigtigst af alt er at sørge for de penge man bruger også kan måles om de er givet rigtig ud.
Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk
det med at måle er jo nemmere at gøre med online-markedsføring f.eks. AdWords end med andre former for pr. Hvordan måler man f.eks. hvor mange kunder man får ud af et visitkort?
I min til fra Coop, ved jeg der blevet lavet en del analysearbejde i hvad div aviser gav, men hvis ikke det er tilbud du sender ud så kan jeg godt se det kan være svært at måle en effekt.
Dog ville jeg Aldrig sige det var et must at bruge 2% af min omsætning til markedsføring uden jeg viste om det gav noget.
Men personligt tror jeg ikke det er visitkort som vil vælte en forretning med kunder, men alt efter branche er de nok meget praktiske...
Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk
Jeg synes du stiller et spændende spørgsmål. For det første er der stor forskel på hvad det er man skal markedsføre. En ny virksomhed, der skal sælge f. eks. vin, skal både markedsføre sin nye virksomhed, samt det produkt han vil sælge. Så er der opgaven med at identificere sine kunder. Er det en stor målgruppe eller er den smal. En stor målgruppe med markant konkurrence, kræver væsentlig mere, en en lille målgruppe uden konkurrence.
Målet må være at få succes. Nu skriver du "ikke Internet" men jeg vil nu alligevel give en anden debatør ret i at Google AdWords er et fantastisk værktør, der tilmed giver dig uvurderlig statistik så du kan måle din indsats. Hvis du ikke har så mange penge, er der et nyt begreb, der er ved at blive et kanon værktøj. Det hedder Crowd resourcing (så vidt jeg husker) og går ud på at lave "lobbyarbejde" alle de steder på nettet der er muligt. Blot nogle få er interesseret, spreder det sig som ringe i vandet.
Skal man endelig sætte procenter på så vil du få svar fra 1% til 25 %. Mit råd til dig er at citerer min gamle chef hos Cederroth, som lød: "If you want to sell, then go and see the people".
Ligesom de andre mener jeg også det afhænger meget af virksomhedens situation. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind her. Virksomheden levetid, markedsandel, produktkategori osv. Jeg tror ikke det er muligt at sætte en gylden procentsats på dit spørgsmål, men det er et spændende emne :)