Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchise-tager i 7-Eleven

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Franchise kan være en rigtig glimrende måde at blive selvstændig på!

Hvis man er en dygtig sælger, men en dårlig administrator eller ikke er stærk til marketing eller andet - så er franchise vejen frem. Ideen er jo, at du får et gennemprøvet og dokumenteret godt koncept i hånden - og du skal blot følge franchisegivers retningslinier, så får du rimeligt sikkert succes. Der er jo ingen garantier her, men næsten.

Du slipper altså for at ligge søvnløs om natten med bekymringer om fremtiden, da franchisegiveren sørger for den nødvendige oplæring i konceptet, markedsføringen af din butik eller restaurant eller hvad det måtte være, samt også ofte har nogle back-end funktioner som regnskabstyring etc. Du skal blot gøre det, som du er god til.

Når det er sagt, så findes der hundreder af franchises i verden. Prøv at danne dig et overblik over dem - søg især på amerikanske sider om franchising. Der finder du langt de fleste. Men husk også, at der findes franchises i Asien, som kunne være gode herhjemme. Lad dig ikke falde på halen over tal og muligheder, men find det som passer dig bedst. Husk, at når du først er inde, så kommer du ikke lige så nemt ud af det igen. 

Winther & Winther:

Jørgen Olsen:

Enig ! Det skal bare ikke blive alt for snørklet.

Domino's pizza har nogle fornuftige betingelser for en franchise-aftale mener jeg.

Men burde vi så ikke gå imod strømmen og starte noget nyt og bedre, med franchise? Smile

For har faktisk overvejet det rigtig, rigtig, rigtig meget.

Det er ikke så nemt at blive franchisegiver. Det kræver en pokkers masse.

Først og fremmest skal du have et produkt/koncept, som har noget unikt og kaster penge af sig. Det skal være så enkelt, at det er nemt at mangfoldiggøre.

Når det er på plads, så skal du selv åbne og drive de første 5-6 driftsenheder - butikker, restauranter eller hvad det måtte være. Herefter skal du lave en fuldstændig manual for samtlige forretningsgange i virksomheden, der klart beskriver hvordan tingene skal gøres. Franchisings styrke ligger jo i, at alt er forprogrammeret ned til detaljen og giver kunderne den samme oplevelse i Kbh, Odense og Kolding.

Når du så kan fremvise nogle ganske imponerende tal for din forretning, så kan du begynde at starte franchises op. Men dette kræver en masse kr til advokater og revisorer, samt registreringer da man ikke bare uden videre kan sætte nogen igang. Hvert land har sin lovgivning på området og specielt i USA er det svinedyrt at starte som franchisegiver. Det kræver registrering i hver enkelt stat, så vidt jeg er orienteret, samt en overordnet registrering. Den amerikanske stat vil vide, at du følger nogle retningslinier og du skal kunne dokumentere det.

Franchise lyder meget besnærende, men der er også øvre grænser for successen. Du kan f.eks. sjældent udvide forretningen med flere butikker, hvis der allerede er etableret butikker i nærheden. Når et marked er lukket, så er det lukket og der er ikke mere at komme efter der.

Franchising er god for dem, der kan følge regler og som kan lide, at man tager hånd om dem. Er man mere "sin egen Herre", så pas på med franchise, da man risikerer at opleve systemet som sovjetisk topstyring.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 4. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 07:39

hold hæft hvor er jeg glad for at jeg ikke gik ind i 7 eleven

da jeg havde muligheden

efter de oplysninger jeg nu har fået

det virker ikke som om de har særlig meget styr på deres forretning

jeg syntes ellers at det lyder som et rigtigt godt koncept

Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:33

Jeg kan foreslå H( )( )ters Stick out tongue

Det er et koncept som ikke har taget sit indtog i Danmark endnu.

Men hvis der er kiosk branchen du er interesseret i så kig forbi NACS convenience.

Her bliver alle de nyeste trends inden for convenience præsenteret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:33

Nej jeg er også meget overrasket.

Men alligevel, tak oplysningerne. Jeg kan jo forstå at flere af jer har dem baseret på erfaringer. Og det tager jeg selvfølgelig hatten af for. God weekend! :-)

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 10:03

Trondheim:

Jeg kan foreslå H( )( )ters Stick out tongue

Det er et koncept som ikke har taget sit indtog i Danmark endnu.

Er det ikke H(. ) ( .)ters?? Wink

Jeg tror faktisk der er en eller to restauranter på vej til Danmark. Ellers er der i al fald planer om at åbne dem.

Mvh,

Michael

Tilmeldt 1. Mar 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:46

Det er da bare sjovt at 7-eleven nu efter at have brugt millioner på et nyt it system. Pludselig stopper med at implementere det ude i butikkerne. Og vælger at investere i et andet system som ikke bare kræver nyt software men også hardware.

Dem som får præsenteret et budger og gennemgår det konto for konto vil hurtig opdage at i en tid med finanskrise hvor alle andre virksomheder nedjustere. Her vælger 7-eleven at budgettere med vækst. Samtidig med at man ikke lægger lønstigninger ind. Og lønbudgettet er en post som mange knækker nakken på. Vis man regner på hvad det koster at have bare 1 ansat på kassen 24 timer 365 dage om året. Så vil man se at det ikke kan gøres for mindre end 119.000 kr. Alligevel er det let 10.000 mindre i budgetterne for mange butikker. Dertil kommer 4 påkrævet status som der skal ekstra bemanding til. Der er helligdage og sygdom. i weekenderne skal de fleste butikker have mindst 2 ansatte på arbejder om natten p.g.a. den ballade er ofte er. Har du haft en medarbejder mere end 9 måneder skal der også betales pension. Ting som der heller ikke er taget højde for.

Når der kalkuleres med for høj avance, for stor omsætning og for lille lønbudget. Så kommer bundlinien til at give et forkert billede af hvad der er muligt at tjene.  En smiley fra fødevarestyrelsens har stor betydning for din omsætning. Men de fleste butikker har ikke rengøring med i deres budget. En post som let løber op i 5 cifre.

Købmænd som er gået konkurs efter et mislykket forsøg på at drive en forretning. Bliver efterfølgende ansat som butikskonsulenter. Og skal så hjælpe og coache nye og intetanende franchisetager. 

Det er da ikke godt købmandskab.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:55

Vis man regner på hvad det koster at have bare 1 ansat på kassen 24 timer 365 dage om året. Så vil man se at det ikke kan gøres for mindre end 119.000 kr.

Øhhh hvordan er du kommet frem til det tal? For det tal kan da absolut ik bruges til noget som helst...

Du virker ret indebrændt...

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 08:37

Fashion-Seller:

Konkursen:

Vis man regner på hvad det koster at have bare 1 ansat på kassen 24 timer 365 dage om året. Så vil man se at det ikke kan gøres for mindre end 119.000 kr.

Øhhh hvordan er du kommet frem til det tal? For det tal kan da absolut ik bruges til noget som helst...

Du virker ret indebrændt...

Har du prøvet at regne på det? Jeg synes faktisk det virker som et optimistisk bud på en månedspris på en mand 24/7.

Skulle det budgetterede holde stik vil jeg mene det er grov udnyttelse af franchisetager - det er i så fald umuligt at drive en sund forretning.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:46

Jørgen Olsen:

Har du prøvet at regne på det? Jeg synes faktisk det virker som et optimistisk bud på en månedspris på en mand 24/7.

Yup og det beløb dækker ik engang de normale time omkostninger... Dvs alle tillæg mm er ik betalt, og dertil kommer alt det andet...

Det er ualmindeligt optimistisk...

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)