Franchise kan være en rigtig glimrende måde at blive selvstændig på! Hvis man er en dygtig sælger, men en dårlig administrator eller ikke er stærk til marketing eller andet - så er franchise vejen frem. Ideen er jo, at du får et gennemprøvet og dokumenteret godt koncept i hånden - og du skal blot følge franchisegivers retningslinier, så får du rimeligt sikkert succes. Der er jo ingen garantier her, men næsten. Du slipper altså for at ligge søvnløs om natten med bekymringer om fremtiden, da franchisegiveren sørger for den nødvendige oplæring i konceptet, markedsføringen af din butik eller restaurant eller hvad det måtte være, samt også ofte har nogle back-end funktioner som regnskabstyring etc. Du skal blot gøre det, som du er god til. Når det er sagt, så findes der hundreder af franchises i verden. Prøv at danne dig et overblik over dem - søg især på amerikanske sider om franchising. Der finder du langt de fleste. Men husk også, at der findes franchises i Asien, som kunne være gode herhjemme. Lad dig ikke falde på halen over tal og muligheder, men find det som passer dig bedst. Husk, at når du først er inde, så kommer du ikke lige så nemt ud af det igen.
Det er ikke så nemt at blive franchisegiver. Det kræver en pokkers masse. Først og fremmest skal du have et produkt/koncept, som har noget unikt og kaster penge af sig. Det skal være så enkelt, at det er nemt at mangfoldiggøre. Når det er på plads, så skal du selv åbne og drive de første 5-6 driftsenheder - butikker, restauranter eller hvad det måtte være. Herefter skal du lave en fuldstændig manual for samtlige forretningsgange i virksomheden, der klart beskriver hvordan tingene skal gøres. Franchisings styrke ligger jo i, at alt er forprogrammeret ned til detaljen og giver kunderne den samme oplevelse i Kbh, Odense og Kolding. Når du så kan fremvise nogle ganske imponerende tal for din forretning, så kan du begynde at starte franchises op. Men dette kræver en masse kr til advokater og revisorer, samt registreringer da man ikke bare uden videre kan sætte nogen igang. Hvert land har sin lovgivning på området og specielt i USA er det svinedyrt at starte som franchisegiver. Det kræver registrering i hver enkelt stat, så vidt jeg er orienteret, samt en overordnet registrering. Den amerikanske stat vil vide, at du følger nogle retningslinier og du skal kunne dokumentere det. Franchise lyder meget besnærende, men der er også øvre grænser for successen. Du kan f.eks. sjældent udvide forretningen med flere butikker, hvis der allerede er etableret butikker i nærheden. Når et marked er lukket, så er det lukket og der er ikke mere at komme efter der. Franchising er god for dem, der kan følge regler og som kan lide, at man tager hånd om dem. Er man mere "sin egen Herre", så pas på med franchise, da man risikerer at opleve systemet som sovjetisk topstyring. Med venlig hilsen Flemming |
hold hæft hvor er jeg glad for at jeg ikke gik ind i 7 eleven
da jeg havde muligheden
efter de oplysninger jeg nu har fået
det virker ikke som om de har særlig meget styr på deres forretning
jeg syntes ellers at det lyder som et rigtigt godt koncept