Jeg har fuld forståelse for at da du har masser af menneskers respekt inklusiv min egen, så bør du selvfølgeligt dele dine erfaringer. Men som vi allerede er blevet enige om, så er det jo ikke systemet eller teknologien, der er noget galt med, men hvordan den bruges. Så advar imod f.eks. ViewState etc. Ellers risikerer du at gøre mere skade end gavn. Hvis du havde prøvet at være udvikler/arkitekt på et lidt større projekt, er jeg ikke i tvivl om at du ville kunne se nogle af de fantatiske ting som .Net kan. Ting der gør at .Net virkeligt er et kæmpe fremskridt, i forhold til tidligere tiders teknologi.
Uha, at anbefale folk at handle via fast pris tilbud med traditionel krav spec., åbner en hel ny dåse orme. Her må det siges at agile metoder efter min og mange andres erfaringer er vejen frem. De undersøgelser det har været på viser relativt tydeligt at agile projekter typisk er slår traditionelle både på omkosteringer og skabt værdi.
I rigtigt mange tilfælde, har det stor betydning for den samlede forretningsmæssige vinkel. At deres udviklere har kompetencer indenfor de valgte teknologier, samt at de har lyst til at arbejde med dem. Men det skal naturligvis ikke være det eneste parameter. |
Mikkel deMib Svendsen:Så må vi konstatere, at dem der har udviklet Community Serveren er de forkerte. Det samme gælder dem der har lavet MS Commerce Server - og masser af andre systemer. Og vi må også konbkludere at mange af de største virksomheder kun har hyret forkerte udviklere.
Jeg kender ikke Community Server, det eneste erfaring med den jeg har er at engang vragede den, til fordel få DotNetNuke, da vi mente at begge var lige dårlige for vores projekt, men DotNetNuke var i det mindste gratis :-)
Commerce Server har jeg arbejdet en del med, selvom det er noget tid siden. Her tror jeg lidt du har misforstået produktet. Commerce Server er en platform, der ligger under ASP.Net. Så produktet i sig har ikke noget at gøre hvordan markup, http m.m. tager sig ud, her er fuld frihed.
MEN Commerce bliver (i hvertfald den version jeg arbejdede med) leveret med en eksempel shop, som MS har lavet for at vise stortset alt af hvad CS kan. Desværre sker det nogle gange, at udviklere finder på at ændre i eksempel koden, og kalde det et færdigt shop projekt. I det tilfælde sker der en mængde grimme ting som f.eks. dårlig markup, performance m.m. Dette er iøvrigt grunden til at MS også advarer imod at gøre dette.
Efter min mening, er Commerce Server et fint produkt, jeg kan specielt godt lide deres orderflow modellering, kampagne håndtering, åbne rabat api og skalereringsevne (Hvis man sætter den rigtigt op). Det skal dog siges at for at udnytte Commerce Servers features er det formendtligt nødvendigt med indtil flere e-købmænd og tilhørende budgetter på at drive shoppen. Og det er de færreste danske webshops forundt.