Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kodning af webshop

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig kan man lave sit egen shoppingcart i ASP.Net, man kan f.eks. læse denne bog som viser hvordan. Så vidt jeg ved kræver det en masse certificeringsarbejde at lave en betalingsgateway, men det er muligt.

Grunden til at mange (inklusiv mig selv) anbefaler folk at holde sig fra at programmere deres egne shops, er at det er et enormt stort arbejde at få succes med webshop, så man bliver nød til at vælge sine kampe, og dem der vælger teknik kampen med at bygge sin egen shop, bliver sjældent særligt gode i webshop kampen, og så taber de slaget.

Fra Næstved
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 23:10

Overvejer også kraftigt at betale mig fra det.

Sender lige en privat besked til dig.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:44

Mikkel deMib Svendsen:
Man kan lære alt hvad man vil hvis man har tiden og tålodigheden. Det er bare ikke altid det kan betale at opfinde det varme vand selv :)

Hvis man har bare nogenlunde indlæringsevne, så kræves der ikke store mængder af hverken tid eller tålmodighed. Idag er det faktisk bare at bruge at ASP.Net MVC, så der den fikset. Man har i lang tid kunne bruge Castle projektet, der er baseret på MVC.

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg har arbejdet med virkelig mange store virksomheder i både Danmark og USA som har haft de bedste udviklere man kan få - så det er ikke der den har haltet (måske enkelte steder og hjørner - men bestemt ikke generelt).

Hvis udviklerne har haft evnerne, så må det havde fordi de ikke har forstået vigtighed af at havde fuld kontrol over markup'en. Jeg har selve været konsulent for en del større virksomheder som f.eks. Lufthavnen, KMD, BankInvest, PKA, BRFKredit etc. og det er mit indtryk at langt de fleste webprogrammører jeg har mødt er rigtigt kompetente og sagens ville kunne klare den opgave.

Det eneste grund jeg kan se, til det du har oplevet. Er at man for sent i processen, er kommet i tænke om at det er væsentligt at havde fuld kontrol over markup'en, hvis man har valgt en arkitektur der ikke understøtter dette fra starten, så kan det være rigtigt dyrt at ændre senere. Men sådan en fejl, laver man vel ikke to gange.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:54

Det er LANGT FRA bare mark-up jeg blander mig i - fordi det er vigtigt i forhold til søgemaskinerne. Så jeg kan da godt forstå du ikke oplever de problemer jeg gør, når der skal laves de ændringer som der nu engang skal til, for at opnå de bedst mulige resultater i søgemaskinerne :)

Jeg har hørt det samme som du siger mange gange før fra mange dygtige udviklere - men faktum er bare, at hver eneste gang på f.eks. .NET tager meget længere tid at få ordnet de ting der skal til end det gør med f.eks. Ruby On Rails, PHP eller klassisk ASP baserede løsninger.

Men .NET i sig selv er i den sammenhæng ikke det værste der findes. Lotus på Domino er som sagt endnu mere problematisk at have med at gøre. Og rigtig slemt er det også med applikationer ovenpå .NET, som f.eks. denne - MS COmmunity Server eller endnu værre MS Commerce Server. Men det er kun delvist Microsofts skyld - den største del af skylden ligger hos de firmaer der producerer denne software og som ganske enkelt ikke har taget det der med søgemaskinerne alvorligt nok.

Det er altså ikke rocket science, men det kræver at man gider prioritere det :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:26

Mikkel deMib Svendsen:
Det er LANGT FRA bare mark-up jeg blander mig i - fordi det er vigtigt i forhold til søgemaskinerne. Så jeg kan da godt forstå du ikke oplever de problemer jeg gør, når der skal laves de ændringer som der nu engang skal til, for at opnå de bedst mulige resultater i søgemaskinerne :)

Jeg er helt klar over at man som SEO ekpert, i høj grad også interessere sig for de konkrete http svar, placering af applikationen både Url-mæssigt og IP-mæssigt er der noget jeg har overset ?

Mit problem er at jeg ikke se hvor det at .Net skulle være specielt slemt til nogle af delene.

Mikkel deMib Svendsen:
- men faktum er bare, at hver eneste gang på f.eks. .NET tager meget længere tid at få ordnet de ting der skal til end det gør med f.eks. Ruby On Rails, PHP eller klassisk ASP baserede løsninger.

Jeg respekterer selvfølgeligt, at du oplever det sådan. Men kan ikke genkende det i forhold til mine egne små 12 års erfaring som webudvikler. De siger mig, det stik modsatte.

Mikkel deMib Svendsen:
Det er altså ikke rocket science, men det kræver at man gider prioritere det :)

Her er vi helt enige. Men jeg mener ikke at man bør advarer imod en teknologi, fordi der er nogle der bruger den forkert. Istedet for bør man advarer imod at bruge teknologi forkert. Lidt ligesom jeg ikke mener at man bør advarer imod biler, men man i høj grad bør advarer imod spritusbilisme eller at kører for stærkt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:07

Som SEO konsulent, foredragsholder og skribent er det i høj grad også min opgave at advare mod bestemte platforme og systemer, som jeg ved af erfaring kommer til at tage længere tid at få gjort de ting ved, der skal gøres. Det betyder ikke altid man helt skal holde sig fra dem - men man bør kende de udfordringer man står med i forhold til de mål man har.

Og det er altså et faktum at ikke alle systemer er lige lette at arbejde med i forhold til SEO - og nogle er født med flere "sygdomme" end andre. .NET er som sagt langt fra det eneste udviklingsmiljø - og .NET applikationer, der er mere tidskrævende at få helt på plads - om overhovedet muligt.

Med hensyn til om jeg har ret eller ej behøver det ikke være så svært  - man kan bare få et bindende tilbud på forskellige typer løsninger, så viser det sig som regel hurtgt :)

Problemet er, at for mange virksomheder ikke vælger den løsning der faktisk er bedst for dem - set ud fra en samlet forretningsmæssig vinkel, men den løsning som deres egne udviklere har kompetencer indenfor eller som deres interne eller eksterne udviklere helst vil arbejde med.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 01:50

Mikkel deMib Svendsen:

Som SEO konsulent, foredragsholder og skribent er det i høj grad også min opgave at advare mod bestemte platforme og systemer, som jeg ved af erfaring kommer til at tage længere tid at få gjort de ting ved, der skal gøres. Det betyder ikke altid man helt skal holde sig fra dem - men man bør kende de udfordringer man står med i forhold til de mål man har.

Og det er altså et faktum at ikke alle systemer er lige lette at arbejde med i forhold til SEO - og nogle er født med flere "sygdomme" end andre. .NET er som sagt langt fra det eneste udviklingsmiljø - og .NET applikationer, der er mere tidskrævende at få helt på plads - om overhovedet muligt.

Ehmm..... så har du haft fat i de forkerte udviklere... Du kan sagtens skrive et website så du IKKE kan se hvilket sprog det er lavet i. Det er uanset om du bruger .NET, PHP, ASP eller hvad de ellers har af fancy navne.  At mange programører så hopper over hvor gærdet er lavest og bruger de færdige komponenter i .NET som de ikke har sat sig ind i er ikke teknologiens skyld. .NET som teknologi er god for den kan spare tid.... meget tid.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 01:54

Johnny:

Mange tak for det hurtige svar :)

Jeg har så det problem at jeg ikke ved hvordan man laver det, men kigger stadig på sagen.

Selve shopping kurven er nem nok. Det er jo blot at læse session eller databasen.

Betalingsdelen skal du lave på en måde så du viser kurvens indhold til kunde som skal trykke på en betalingsknap. Derefter kalder du en side hos betalingsleverandøren med en nøgle som du kan bruge til at referer i din kode. Når kunden har udført betalingen sender betalingsleverandøren kunden tilbage til din side hvor du skal kontrollere at det er den rigtige kunde du får.

Derefter skal du blot vise bekræftelsen til kunden evt. m.m.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:57

Så må vi konstatere, at dem der har udviklet Community Serveren er de forkerte. Det samme gælder dem der har lavet MS Commerce Server - og masser af andre systemer. Og vi må også konbkludere at mange af de største virksomheder kun har hyret forkerte udviklere. Ja, jeg har svært ved at se hvor de der "rigtige" udviklere overhovedet skulle være - andet end i tale :)

Sjovt nok er der masser af "rigtige" udviklere, når bare de ikke har bundet dem selv op på de værste systemer.

At påstå overfor sine kunder, at omkostningerne til f.eks. SEO er de samme uanset valg af udviklingsmiljø er simpelt hen noget vrøvl.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 02:03

Der hvor tingene går galt er:

• Udvikleren ikke har forståelse for det der skal laves og han tænker ikke langsigtet og gør KUN hvad han skal gøre.
  • Projektlederen hænger på udvikleren hele tiden og presser ham til at skynde dig med at lave tingene
  • Kunden bliver ved med at lave om i planen

Ja... der er rigtigt mange ting der kan lave ged i et projekt. Jeg har selv været i situationen. Jeg sidder også på et stort projekt nu (dog ikke alene) som netop bliver lavet med mulighed for nemme opdateringer og SEO i tankerne. Dette laves forresten i .NET

Hvis man netop laver websites UDEN at tænke over ting som SEO, så skal det koste ekstra at få lavet det som så det passer. Hvis man derimod allerede i designfasen har SEO med på tegnebordet, så vil det IKKE koste ekstra....

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)