Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får jeg kreditorer i hælene hvis jeg lukker holdingselskab?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

ny selvstændig -> opret dog din egen tråd. Fik trådstarter overhovedet svar på sit oprindelige spørgsmål?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:36
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nu svarer jeg lige på Ny selvstændigs indlæg som Olsen også har gjort det. Så må man abstrahere fra det hvis man kun vil fokusere på trådstarters problemstilling, som kommer i 2. omgang: 

Jeg mener også det er en dårlig ide at dele aktiviteten op mellem den personlige virksomhed og et selskab på denne måde. Det giver øget administration, og besvær, hvordan skal afregningspriser fastsættes, hvor meget avance skal der være i hvert selskab. Det giver anledning til ballade.

Vedr. opløsningen af holdingselskabet:

Jeg er ikke jurist/advokat men kan umiddelbart ikke se at  kreditorerne i driftsselskabet kan komme efter dit holdingselskab medmindre dette har påtaget sig en særlig hæftelse overfor kreditorerne. Derimod vil dispositioner så som udbytteudlodning til anpartshaverne, herunder dit holdingselskab m.v. kunne anfægtes af en kurator i forbindelse med en konkursbehandling hvis dispositionerne er udtryk for at man herved har skadet kreditorernes mulighed for at få deres tilgodehavende hjem. Men det er jo præcist samme problemstilling hvis du ikke har et holdingselskab i mellem dig selv og driftsselskabet så holdingselskabet har ingen funktion der.

Olsen: Hvis han likviderer sit holdingselskab vil han personligt få udlagt anparterne i driftsselskabet og kan man værdiansætte dem til 1 kr. er tabsfradraget jo på plads (hvis der ikke er andre værdier i holdingselskabet). Hvis man forestiller sig at der måske er grundlag for at værdiansætte anparterne til en højere kurs vil han kun få delvist fradrag for tabet ned til 1 kr. men resten af tabet vil han så få når/hvis driftsselskabet senere tvangsopløses/likvideres.

Men umiddelbart forekommer det at være en kortsigtet løsning hvis det er tanken også at drive selvstændig virksomhed bagefter, hvor man så kunne bruge holdingselskabet. Så mange penge er tabsfradrag jo heller ikke værd (det er vel næppe noget med at du har været oppe med flere millioner o.l.) 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 10:30

hejsa

hvrofor syntes du det er en dårlig ide med en smba selskab, det er et dansk selvskab, bare der ikke skal indbetales 125.000 kr.

du må gerne uddybe hvorfor det er en dårlig ide

hilsen

thomas

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 10:43

Hej Thomas

Det virker som om du gerne vil tørre noget leverandørgæld af, hvor der

ikke er dækning. Inden man gør den slags ting, skal man tænke sig meget

grundigt om. Er det dit formål med det her ?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:49
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg syntes at det er skræmmende at så mange har den opfattelse at et selskab er ensbetydende med at man ikke hæfter personligt.

Det er altså ikke helt rigtigt.

Det er korrekt at de økonomiske og juridiske "bånd" ligger i selskabet. Men i forbindelse med en likvidering af selskabet, så kan man som ejer (og eventuel bestyrelse) komme til at hænge personligt på diverse udestående, såfremt man ikke har overholdt lovgivningen.

Sådan som jeg læser trådstarters indlæg, så er virksomheden teknisk set insolvent og i en ikke-officiel betalingsstandsning. Virksomheden skylder en masse penge væk og kan ikke betale. At køre virksomheden videre som om intet er sket er faktisk ikke lovligt - tværtimod. Og hvis en af kreditorerne går hen og påpeger at dette er tilfældet, så vil man som ejer af virksomheden faktisk kunne blive stillet personligt ansvarlig ved en domstol.

Så et selskab (A/S, ApS, SMBA) er alstå ikke en "redningsplanke", som gør at man kan gøgle derud af og brænde kreditorer og offentlige instanser af uden at man kan risikerer at blive hængt op på det. Det kan man - Riskjær m.fl. er eksempler på virksomhedsejere som er endt med at blive gjort personligt ansvarlige og derfor stadig i dag teknisk set ikke kan eje noget som helst, da de stadig har et udestående med de oprindelige kreditorer. Og det behøver absolut ikke at være oppe i store millionbeløb før fælden knalder. SKAT er ikke kolde for at hive trolden op af æsken og forsøge at stille folk personligt ansvarlige, såfremt de kan se at der er noget som ikke er kørt helt efter bogen i forbindelse med en konkurs.

Til Biz >> Du bør ikke opløse holdingselskabet før der er en afklaring omkring A/S'et.
Og så bør du i det hele taget rådføre dig hos en advokat omkring hvornår/hvordan du kan opløse holdingselskabet, så du ikke pludselig kommer i klemme.

/Jesper

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)