Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger programmør

Side 5 ud af 6 (57 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det jo en kapitalistisk verden vi lever i, hvorfor jeg må acceptere og indordne mig, selvom jeg med næb og klør og knæ og alt muligt andet, vil kæmpe for at gøre alting anderledes.

Jeg vil gerne tjene penge. Men, kun fordi, at jeg vil være økonomisk uafhængig, så jeg ikke skal være et slave af systemet.

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 00:14

Jeg bliver personligt mere og mere ked af, at jeg får en mail hver gang der er et indlæg i denne debat...

Men - her er mit indspark til en timeløn:

1) Lad os antage, at jeg gerne vil have en månedsløn på 30.000

2) På én måned er der ca 160 arbejdstimer

2) Hvis jeg, som freelanceudvikler, er heldig, kan jeg viderefakturere 80% af min tid - dvs. 128 timer på månedsbasis - forudsat, at jeg udelukkende fakturerer tid i mine kunders "åbningstider" svarende til en 37 timers arbejdsuge (vi skal jo trods alt have fri en gang imellem).

3) Med 128 timer om måneden skal jeg derfor have en timeløn på ca. 235,- ex. moms. Hertil skal jeg ligge ca. 10% til feriepenge samt 5% til pension. Vi er nu oppe på 270,- i timen.

3) Hvis jeg gerne vil have en computer (dough....) så skal jeg regne med at jeg skal bruge ca 500,- om måneden til hardware - svarende til ca. 40 kroner per fakturerbar time. Vil jeg også gerne have software (Visual Studio Pro er dyr...), så kan vi lægge en 50,- til - vi er nu oppe på 360 i timen.

4) Hvis jeg syntes det er fornuftigt, at jeg skal kunne lægge mig syg en gang imellem, bliver jeg nødt til at lægge penge til side til dét - så er vi oppe på 400,-

5) Jeg skal gerne kunne komme frem og tilbage fra "mit sted" til kunden. 100,- om dagen til transport. Så er vi oppe på 420,- i timen.

6) Smadrer jeg noget mens jeg arbejder for kunden, vil jeg gerne have en god erhvervsforsikring der dækker dét. Dernæst vil jeg også gerne mulighed for at kunne overleve, hvis der er en eller flere kunder der ikke betaler deres regninger. Vi er nu oppe på 450 i timen.

Det vil sige, at en månedsløn på 30.000 som selvstændig freelanceudvikler, er ensbeydende med, at du skal fakturere kunden 450,- i timen.

I den timeløn er slet ikke medregnet eventuelle kurser du gerne vil på, bøger du gerne vil købe, telefonudgifter, internetopkobling osv osv osv.

Derfor : Du havner meget hurtigt på 600,- i timen - like it or not. Det er ikke et spørgsmål om "grum" kapitalisme. Der er ren matematik. Det er beskyttelse af dig selv, din alderdom og ikke mindst din kunde.

Finder du én der kan sælge sine ydelser til f.eks 200,- i timen, så håb, at han ikke ødelægger noget mens han arbejder for dig - for han har ingen forsikring. Finder du en til 200,- så "sov godt" om natten vel vidende, at han ikke kan lægge sig syg - han har ikke råd. Finder du en til 200,- så vid, at han ikke har råd til ferie eller pension osv osv.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 06:04

Carsten Suurland:

Jeg bliver personligt mere og mere ked af, at jeg får en mail hver gang der er et indlæg i denne debat...

Men - her er mit indspark til en timeløn:

Rigtigt godt svar..... men er 80% ikke meget?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 08:34

Carsten Suurland:
Finder du én der kan sælge sine ydelser til f.eks 200,- i timen, så håb, at han ikke ødelægger noget mens han arbejder for dig - for han har ingen forsikring. Finder du en til 200,- så "sov godt" om natten vel vidende, at han ikke kan lægge sig syg - han har ikke råd. Finder du en til 200,- så vid, at han ikke har råd til ferie eller pension osv osv

Ikke helt enig, 1902 kan leverer varen omend det foregår ikke på Kalvebod Brygge med de sidste ny hæve sænke borde men i stedet i Filippinerne.  
Vi kan levere varen og vi kan måle os med de bedste Dansk udviklings huse både hvad kvalitet og viden angår. Vi arbejder vi ca 55 - 60 timer om ugen så tingen får også en ende når vi er startet.

Tag ikke mit ord for det, kik på vores hjemme side og se hvad andre siger:

http://www.1902software.dk/index.php?id=41

Hvis du vil vide mere om hvem jeg er så kan du se nogle af mine gerninger på http://twitter.com/skouhus/

Send en PM eller skriv til mig på peter.skouhus@1902software.com

Mvh

Peter

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Skrevet kl. 09:06

Peter Skouhus:
i arbejder vi ca 55 - 60 timer

Jeg skriver også at man bør arbejde 37 timer om uge - såfremt man gerne vil have fritid. Vi kan alle arbejde en vis del ud af bukserne for at få timeprisen ned. Det er ingen kunst

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Skrevet kl. 09:08

Niels - netopcom.dk:
men er 80% ikke meget

Jo 80% er meget - og jeg skrev også at man kunne få den derop hvis man er heldig. Det kræver faste kunder og ikke for megen ræsen rundt efter nye.

Realiteterne siger nok - for de fleste - at faktureringsprocenten ligger nærmere de 50%, hvilket så gør, at man arbejder 50+ timer om ugen, for at få tingene til at hænge sammen.

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Skrevet kl. 09:14

Peter Skouhus:
kan leverer varen omend det foregår ikke på Kalvebod Brygge med de sidste ny hæve sænke borde men i stedet i Filippinerne

Og hvor meget får de så i feriepenge og pension på Filippinerne? Får de løn under sygdom? Er det "okay" for det gennemsnitlige menneske at arbejde 60 timer om ugen? Er du lige effektiv i alle de timer, eller ville du være 90% ligeså effektiv hvis du nøjes med at arbejde 40?

Og iøvrigt er det lidt underligt, at tro, at man sidder med en guldske oppe bagi, blot fordi man holder sig en timepris på 600,-

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 09:21

Carsten Suurland:
Vi kan alle arbejde en vis del ud af bukserne for at få timeprisen ned. Det er ingen kunst

Nej, det er måske ikke nogen kunst men det er bare ikke alle som gør det, det bliver dog lidt af et kunststykke når man skal have et firma til at marcher i takt til musikken....trust me det er nemlig en af de ting som gør 1902 konkurrence dygtige...

Men men men....mit budskab var nu mere det at når man arbejder mange timer får man også hurtigere tingene færdig og så kan man komme videre med det næste projekt fordi jeg tror det et salgs argument over for en kunde måske vil købe mine ydelser

Mvh

Peter

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 09:29

Carsten,

Lad os lade det ligge her, du driver din virksomhed og jeg driver min....  (men ja vi betaler ferieipenge, pension og løn under sygdom)

Ha en god dag, der er foraar i luften, fulgene synger....

Mvh

Peter

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:40

Dysp:

Lad nu være med at undskylde for at være højrøvet eller for at lyde arrogant. Du har vel, forhåbelig, ikke fået indtrykket af, at jeg er en TV-kigger som bliver forarget over hvad der siges i fjernsynet. Det er faktisk lidt paradoksalt, hvis jeg skal være ærlig. I første omgang kommer du med adskellige argumenter for, at I skal have en høj timeløn, som kan sikre jer frokost og computere og andet gøgl. Du må forstå, at jeg intet har imod dig eller jer som personer, det er mere den idealisme, som I er stærke tilhængere af. Oh, det paradoksale; du argumenterer for hvorfor I, som højtuddannede, skal tilsidesættes med samme løn som en ufaglært kassedame. Derefter slutter du af med at sige, at du helst ikke vil virke arrogant og nærmest undskylder på forhånd. Tag dog et standpunkt, menneske.

Det var nu ikke prisen jeg undskyldte for. Det var mere de eksempler jeg gav som jeg måske troede kunne give indtryk af at jeg tale ned til folk, hvilket ikke var hensigten med indlægget og derfor undskyldningen.

Dysp:

Men der er ingen tvivl om, at du har ret i rigtig, rigtig mange af dine punkter. Systemet er desværre sat sådan op, at netop skal være sådan. Du er blot en slave af det system, som du selv foragter(=" hvordan skal jeg få råd til ansatte og rengøring og frokost?"). Det er jo netop problemet. Alting gøres op i penge og jeg siger ikke, at vi skal forhandle med kærlighed, jeg siger bare, at kapitalismen er kommet til et punkt i egen selvudvikling, hvor selve idéen er hæmmende for udviklingen af teknologien(ja, jeg betragter fx mit produkt som værende en teknologisk forbedring) og velfærden i sig selv; selvsamme velfærd som kapitalismen startede.

Systemet kvæler kreativitet, fordi alting handler om penge.

Korrekt, jeg er en slave af systemet. Den virkelighed jeg lever i betyder at vi ikke kan sælger timer så billigt at de ikke kan dække vores omkostninger.

Jeg ville frygteligt gerne sælge timer til 300kr pr. time hvis de resterende 300kr kom et andet sted fra eller at vores omkostninger faldt tilsvarende.
Det er nok ikke realistisk, så vi må jo fortsætte med vores nuværende prispolitik.

Jeg syntes ikke specifikt problematikken kan hænges op så et samfundssystem (kapitalisme), da der er tale om en langt simplere problemstilling som er gældende i ethvert system. Der skal minimum lige så meget ud (værdimæssigt) som der kommer ind, hvis det ikke sker tabes der ressourcer et sted i processen. Det gør hverken fra eller til om der er tale om planøkonomi eller kapitalisme.

Mvh Peder

Side 5 ud af 6 (57 indlæg)