Nu er det jo en kapitalistisk verden vi lever i, hvorfor jeg må acceptere og indordne mig, selvom jeg med næb og klør og knæ og alt muligt andet, vil kæmpe for at gøre alting anderledes. Jeg vil gerne tjene penge. Men, kun fordi, at jeg vil være økonomisk uafhængig, så jeg ikke skal være et slave af systemet. |
Jeg bliver personligt mere og mere ked af, at jeg får en mail hver gang der er et indlæg i denne debat...
Men - her er mit indspark til en timeløn:
1) Lad os antage, at jeg gerne vil have en månedsløn på 30.000
2) På én måned er der ca 160 arbejdstimer
2) Hvis jeg, som freelanceudvikler, er heldig, kan jeg viderefakturere 80% af min tid - dvs. 128 timer på månedsbasis - forudsat, at jeg udelukkende fakturerer tid i mine kunders "åbningstider" svarende til en 37 timers arbejdsuge (vi skal jo trods alt have fri en gang imellem).
3) Med 128 timer om måneden skal jeg derfor have en timeløn på ca. 235,- ex. moms. Hertil skal jeg ligge ca. 10% til feriepenge samt 5% til pension. Vi er nu oppe på 270,- i timen.
3) Hvis jeg gerne vil have en computer (dough....) så skal jeg regne med at jeg skal bruge ca 500,- om måneden til hardware - svarende til ca. 40 kroner per fakturerbar time. Vil jeg også gerne have software (Visual Studio Pro er dyr...), så kan vi lægge en 50,- til - vi er nu oppe på 360 i timen.
4) Hvis jeg syntes det er fornuftigt, at jeg skal kunne lægge mig syg en gang imellem, bliver jeg nødt til at lægge penge til side til dét - så er vi oppe på 400,-
5) Jeg skal gerne kunne komme frem og tilbage fra "mit sted" til kunden. 100,- om dagen til transport. Så er vi oppe på 420,- i timen.
6) Smadrer jeg noget mens jeg arbejder for kunden, vil jeg gerne have en god erhvervsforsikring der dækker dét. Dernæst vil jeg også gerne mulighed for at kunne overleve, hvis der er en eller flere kunder der ikke betaler deres regninger. Vi er nu oppe på 450 i timen.
Det vil sige, at en månedsløn på 30.000 som selvstændig freelanceudvikler, er ensbeydende med, at du skal fakturere kunden 450,- i timen.
I den timeløn er slet ikke medregnet eventuelle kurser du gerne vil på, bøger du gerne vil købe, telefonudgifter, internetopkobling osv osv osv.
Derfor : Du havner meget hurtigt på 600,- i timen - like it or not. Det er ikke et spørgsmål om "grum" kapitalisme. Der er ren matematik. Det er beskyttelse af dig selv, din alderdom og ikke mindst din kunde.
Finder du én der kan sælge sine ydelser til f.eks 200,- i timen, så håb, at han ikke ødelægger noget mens han arbejder for dig - for han har ingen forsikring. Finder du en til 200,- så "sov godt" om natten vel vidende, at han ikke kan lægge sig syg - han har ikke råd. Finder du en til 200,- så vid, at han ikke har råd til ferie eller pension osv osv.