Hej Vinbonden
Lækkert projekt du(i har gang i. Jeg tror du brænder dig selv ved at køre varer direkte fra leverandør til kunde. Hvordan havde du forestillet dig af en sættevogn skulle levere varer til mindre restauranter og lign, det er en af grundende til at et varelager i dk er at foretrække. Udover dette tror jeg ikke du får mange restauranter til at indkøbe en hel palle med vin (600-750fl) - hvorfor skulle de det, når de andre steder kan nøjes med leveringer en gang ugenligt og kun feks. 200 fl. og stadig få 30 dages kredit. Du vil højst sandsynligt også få en bedre transport udgift ved at trække hele læs hjem til dk. Find en god distributør/lager, så du har en samlet pakke. Du er velkommen til at kontakte mig: dell2008@jubii.dk
Mvh A.Andersen
|
Hej Vinbonde
Har selv haft en restaurant med speciale i Vin, hvor jeg endte med at være på god talefod med vores leverandør og fik et lille indblik i deres hverdag.
Men som du så rigtig skriver er der utrolig mange importører af vin, vi havde i perioder 1-2 om ugen der kom med prøver til os, hvorefter vi til sidst sagde nej til prøver, materiale o.l., da vi ikke havde tid til at kigge på det og endda smage vinen, så det gælder virkelig om at skille sig ud.
Herudover er du på vej til at bevæge dig ind i restaurationsbranchen, som ligesom håndværkere er fyldt med dårlige betalere, fortravlede indehavere, der aldrig har tid til noget som helst og enormt troløse og forkælet. Jeg vil ikke tage initiativet fra dig, blot beskrive markedet for dig.
Jeg tror sagtens det kan lade sig gør, hvis du er meget opmærksom på følgende:
Med henblik på markup, sørg for at få hentet nogle prise hjem fra dine fremtidige konkurrenter, så de først og fremmest ved hvorledes du står med dit produkt og om det skaber det rigte grundlag set i forhold til dit budget
Du skal enten specialiser dig i meget få sjældne vine som er superbillige og gerne fra et nyt vinland (Ungarn ex. har super billig vin – eller et mere eksotisk land). En anden mulighed er økologisk vin. Dette vil være svært at løfte, men en mulighed.
Den bedste løsning er derimod en kombination, hvor du er skarp på dine kunders behov, tag evt. ud og snak med en 10 – 20 cafeer og hør om du kan drage nytte af deres viden, bedste måde at åbne døren ind til dit eget salg (restauratører ligesom ”håndværkere” elsker at tale om sig selv og deres forretning, og hvor gode de er, specielt hvis du kan få kokken med til samtalen). Det som jeg tror du vil komme frem til er følgende:
Du skal have eget lager og have mulighed for at kunne levere flere gange om i ugen
Du skal kunne give kredit, men være skarp her, da du kan brænde fingrene
Merchandise, stiller du køleskab, vinreol, marketingsmateriale, vin værktøj til rådighed – dette vil jeg for så vidt undgå bortset fra marketingsmaterialet (kommer jeg tilbage til senere)
Lav vinsmagning for deres kunder, hvor i deler profitten eller du gør det gratis med henblik på at få folk ned i din egen shop, vinshop de fleste restauranter har ikke en webshop og har ikke tilladelse til at sælge vin, da det kræver en anden licitation fra det offentlige.
Herunder kommer sortimentet ind i billedet, vil du have de samme vine overfor alle restauranter – dette vil begrænse dig i nogle områder, da alle vil have noget unikt.
Overvej evt. muligheden for White Label
Se om du kan partner op med andre butikker der eksempelvis sælger andre delikatesser eller lignende til restauranter
Lav vinsmagning og konkurrencer for de ansatte, i sidste ende er det dem du skal have fat i, fordi hvis de bliver glade for din vin, forøger du salget, mange gange er det ikke indehaveren eller kokken der sælger vinen.
Vær fleksibel, restauratør er enormt dårlig til at overholde aftaler om sidste bestillingstidspunkt, så du bliver nød til at bevæge dig udover almindelige åbningstider.
Vær skarp på din vin, med henblik på hvad den går godt til mad, desserter o.l. – de fleste restauratører og kokke endda ved ikke en pind om det, og søger derfor støtte i deres leverandører.
Marketingsmateriale brug deres restaurant som udstillingsvindue til din egen shop
Få din vin anmeldt, der findes masser af websider, aviser o.l. der anmelder vin og folk elsker at købe stjerner
Før skarp på prisen, selvom folk gerne vil købe dyr vin, gør de det sjældent – køb eksempelvis på udbudet i supermarkederne
Sidst men ikke mindst, vær storyteller, du skal fortælle historier og historier og hvilke bedre produkter end vin til det og sørg for at dine historier kommer helt ud til de ansatte og slutkunden, det er nøglen, da det er det folk køber, mange køber blot på etiketterne for at få bare lidt historie – ser den gammel, traditionel, dyr, billig eller god ud, sjovt fænomen at folk overbeviser sig selv om at de kan bedømme det på det.
Nå, men en masse ideer håber ikke det blev for rodet