Hej alle! Vi har allerede fundet en rigtig god kontakt til et italiensk vinslot gennem bl.a. noget familie, og de har virkelig gode vine på "hylderne". Vi afventer blot endeligt svar fra dem, at de er interesseret i at vi repræsenterer dem i Danmark ! Det regner vi ikke med bliver et problem og er derfor allerede nu gået i gang med at finde svar på mange af de spørgsmål/problemstillinger vi vil støde på. Vi håber, at der er nogle kyndige folk herinde, der kan give svar på mange af de spørgsmål, vi har nedenfor samt komme med input/erfaringer m.m. 1. Kunder Vores idé er at sælge B2B, men vi er lidt i tvivl om, hvad fremgangsmåden/kutymen er indenfor salg af vin. Vi ønsker at sælge direkte fra Italien til kunderne, dvs. uden varelager. Sælger man direkte til restauranter, mellemhandlere, vinbutikker.. Hvad er den typiske betalingsbetingelse overfor kunderne på dette segment? 2. Logistik For at sikre levering til tiden af rette kvalitet, mangler vi en kontakt til en pålidelig og prisvenlig speditør. Kender I nogle gode speditører man evt. kan kontakte, der er specialister på transport af vin? 3. Konkurrence/prissætning Vi ved, at Danmark er et af de lande med flest vinimportører pr indbygger og er derfor også klare over, at der er hård konkurrence. Vi har et klasseprodukt, men er alligevel lidt i tvivl om den generelle prissætning. Kender i noget til den gennemsnitlige mark-up i branchen, i.e. hvor mange procent er normalt for billigere vine og hvad er normalt for dyrere vine? Vi håber, at I kan hjælpe med lidt input – alt konstruktivt er selvfølgelig velkomment! Mvh Vinbonden |
Hej Vinbonde,
Jeg er ikke kendt indenfor vinbranchen, er blot en af dem der elsker at drikke det.
Men jeg har arbejdet i et firma i mange år, hvor vi fik besøg af et vinfirma 2 gange årligt, der smagte vi vinene og kunne der igennem bedre overskue, hvilke vi ønskede at købe. Vi syntes at det var rigtig godt og medarbejdere samt firma købte ind samme eftermiddag. De havde vinen på lager i Jylland og sendte en samlet faktura med et mindre administrationsgebyr og 8 dages kredit. De havde sælgere der kørte rundt i marken udelukkende til restaurationer og privat firmaer, man kunne ikke finde deres vine i forskellige butikker og det gjorde dem spændende, for os andre.
Hvordan det ser ud økonomisk, omkring levererancer til hver enkelt kunde direkte fra Italien, lyder for mig som en dyr løsning. Du meddeler selv, at du er klar over konkurrencen på markedet og derfor bliver pris også et essentielt spørgsmål. Måske skulle du kigge på det oplæg en gang til, så snart at du er i besiddelse af den gænge mark-up
Held og lykke
Anne