Niels - TAK for dit LAAANGE indlæg - det var det hele værd. Dejligt med lidt passion i tråden Ja, hvem beskytter os? Det er der ingen der gør, så det må vi selv gøre - jeg kan spekulere på om man mener, at vi er de kloge og forbrugerne de dumme - jeg tvivler.
|
Simona - Uniquebook:Hej Michael,
Ja, jeg synes også, vi har en god forbrugerbeskyttelse i DK og MEGET bedre end i fx. USA. Men hvordan overbeviser vi så forbrugerne, hvis vi ikke bruger mærkningsordning. Jeg må indrømme, at jeg altid kigger på smily'en inden jeg spiser ude...
Når du kigger på en smiley er det jo fordi at du så ved at hygeine og lign. er kontrolleret. Det er udmærket til én branche, men webshops sælger jo alt fra knappenåle til elefanter og som Mikkel De Mib også er inde på, er der jo forskel på hans ydelser og en børnetøjsforretning. At have en mærkningsordning som den offentlige smiley for online-business, er jo at pålægge sig selv en offentlig kontrol. Det vil betyde at man skal udfylde skemaer og indberette til det offentlige, - og det vil så tage tid fra det væsentlige, - nemlig virksomheden selv.
Lidt firkantet sagt, så kunne man fortælle lidt om kundernes rettigheder på en måde så kunden kan forstå det, og så placere teksten lidt mere pædagoisk end under de traditionelle vilkår og betingelser. DK har nemlig nok den bedste forbrugerbeskyttelse i verden, og da det er en lov de handlende jo skal følge, hvorfor så ikke gøre en dyd af nødvendigheden, og så bruge den i markedsføringsmæssig henseende?
- Der er alt for meget snik snak om krypterede forbindelser og SSL osv. og andet indforstået nørderi, - fortæl dog kunderne hvorledes de er beskyttede og at de ikke kommer til at betale hvis varen ikke dukker op, og at betalingskortet ikke kan blive misbrugt til at tømme kundens bankkonto osv.
- Man kunne jo også lave en FAQ med spørgsmål omkring lige netop de ting man kunne blive i tvivl om på netop den bestemte webshop. Når folk læser at varen skal returneres i væsentligt samme stand og mængde og i original emballage og alt det andet bavl som kritikløst bliver copy/pastet ind på snart sagt enhver webshop, så tror da pokker at kunderne bliver i tvivl. Det er jo sådan noget, kunderne bekymrer sig om,
Hvad hvis junior ikke kan passe skjorten? Han kan jo ikke prøve den hvis den ikke må pakkes op. Hvad hvis nu der er nogen der hæver på mit Dankort? Det er jo sådanne spørgsmål kunderne har, så hvorfor ikke tage fat om det?
Det er jo fint nok at webshops der overholder gældene love ikke har noget imod at blive kontrolleret og få sat mærke på, men det svarer jo lidt til at vognmanden sætter et skilt på bagsmækken med "jeg holder for rødt lys" - og det skulle vel ikke være nødvendigt at have den udgift? Selvfølgelig gør han da det, og så må politiet tage sig af dem der ikke gør.....
/Michael