Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-handelsfonden (eMærket) vil holde os nede...

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

NielsC:

Jeg har nogle kunder fra forskellige lande i  Europa og nogle af landene er jeg lidt mere obs end andre når der bliver lagt en ordre. Som udgangspunkt kan man ikke handle med kreditkort hvis man betaler fra et land som er på min interne obs-liste. Polen er et af dem bare for at give et eksempel. Jeg har intet imod Polen, men der er desværre lidt for mange sager med svindel ved handel på nettet med kreditkort dernede, og så har jeg lukket den mulighed - De kan udelukkende betale med Wired transfers - Altså via bankoverførsel. Skulle jeg lukke den mulighed og forringe min sikkerhed som erhvervsdrivende? Jeg ville jo være idiot hvis jeg skulle begynde at acceptere kreditkortbetalinger fra de lande som har tvivlsomme hensigter. der bliver gerne ryddet ud i "kunderne" når de får at vide at kreditkortet kan de godt pakke væk... HVIS jeg skulle melde mig under fanerne i E-mærket, så skulle de være sikkerhedsnettet fra dankortsvindel, altså at de indestod for al svindel fra stjålne dankort. Det sker jo aldrig... Det ved vi alle...

Det blev langt Smile

Niels - TAK for dit LAAANGE indlæg - det var det hele værd. Dejligt med lidt passion i tråden Wink

Ja, hvem beskytter os? Det er der ingen der gør, så det må vi selv gøre - jeg kan spekulere på om man mener, at vi er de kloge og forbrugerne de dumme - jeg tvivler.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 22:19

Simona - Uniquebook:

Hej Michael,

Ja, jeg synes også, vi har en god forbrugerbeskyttelse i DK og MEGET bedre end i fx. USA. Men hvordan overbeviser vi så forbrugerne, hvis vi ikke bruger mærkningsordning. Jeg  må indrømme, at jeg altid kigger på smily'en inden jeg spiser ude... Confused

Når du kigger på en smiley er det jo fordi at du så ved at hygeine og lign. er kontrolleret. Det er udmærket til én branche, men webshops sælger jo alt fra knappenåle til elefanter og som Mikkel De Mib også er inde på, er der jo forskel på hans ydelser og en børnetøjsforretning. At have en mærkningsordning som den offentlige smiley for online-business, er jo at pålægge sig selv en offentlig kontrol. Det vil betyde at man skal udfylde skemaer og indberette til det offentlige, - og det vil så tage tid fra det væsentlige, - nemlig virksomheden selv.  

Lidt firkantet sagt, så kunne man fortælle lidt om kundernes rettigheder på en måde så kunden kan forstå det, og så placere teksten lidt mere pædagoisk end under de traditionelle vilkår og betingelser. DK har nemlig nok den bedste forbrugerbeskyttelse i verden, og da det er en lov de handlende jo skal følge, hvorfor så ikke gøre en dyd af nødvendigheden, og så bruge den i markedsføringsmæssig henseende?

1. Der er alt for meget snik snak om krypterede forbindelser og SSL osv. og andet indforstået nørderi, - fortæl dog kunderne hvorledes de er beskyttede og at de ikke kommer til at betale hvis varen ikke dukker op, og at betalingskortet ikke kan blive misbrugt til at tømme kundens bankkonto osv.
  2. Man kunne jo også lave en FAQ med spørgsmål omkring lige netop de ting man kunne blive i tvivl om på netop den bestemte webshop. Når folk læser at varen skal returneres i væsentligt samme stand og mængde og i original emballage og alt det andet bavl som kritikløst bliver copy/pastet ind på snart sagt enhver webshop, så tror da pokker at kunderne bliver i tvivl. Det er jo sådan noget, kunderne bekymrer sig om,

Hvad hvis junior ikke kan passe skjorten? Han kan jo ikke prøve den hvis den ikke må pakkes op. Hvad hvis nu der er nogen der hæver på mit Dankort? Det er jo sådanne spørgsmål kunderne har, så hvorfor ikke tage fat om det?

Det er jo fint nok at webshops der overholder gældene love ikke har noget imod at blive kontrolleret og få sat mærke på, men det svarer jo lidt til at vognmanden sætter et skilt på bagsmækken med "jeg holder for rødt lys" - og det skulle vel ikke være nødvendigt at have den udgift? Selvfølgelig gør han da det, og så må politiet tage sig af dem der ikke gør.....

/Michael

Tilmeldt 3. May 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 13:15

Simona:

Jamen det er et spørgsmål om at være total blakket for seriøs forretningssans at skrotte ens bankoverførselsmuligheder såfremt man skal have et "klistermærke" - Jeg lever fint uden, og jeg prøver at forklare kunderne at når man lever op til PBS' regler så er man som forbruger rent faktisk sikret hele vejen rundt - Oplever PBS gentagende gange at banker ringer dem op for at få hævet en handel så ringer PBS og spørger en ud. Jeg har desværre oplevet en kollega der havde en fejl på hans webshop (hovedrystende for dumt!), og hans aftale med PBS blev spærret - AV. Han fik den dog oprettet ved en hurtig ny oprettelse på et seriøst webhotel med en ordentlig betalingsgateway! Men der kunne man se at når der bare er den mindste smule tvivl inde hos PBS om at der kan foregå noget som IKKE er iorden, så lukker de rent praktisk for adgangen, og hvor fedt er det i forhold til at "miste et klistermærke" når E-mærket engang opdager at der er noget der ikke er som det skal være...? Helt objektivt er E-mærket så ligegyldigt som det overhovedet kan være. De forbrugere der kigger efter mærket, er desværre nogen som har haft en skidt oplevelse og/eller folk som er lidt oppe i årene og som ikke er vant til internettet som købskanal. 

Hvis PBS og forbrugerklagenævnet gik sammen om at lave en kampagne, så ville det hele være langt mere overskueligt - PBS med det lidt tekniske samt at fastslå at forretninger der handler via dem er forpligtet til at overholde loven, og forbrugerklagenævnet som kunne specificere forbrugerens ktav - 14 dages fortrydelsesret osv. osv. 

E-mærket gør det hele meget nørklet og der står ting inde på forbrugerklagenævnets hjemmesiden som ikke engang står inde på -mærkets side hvilke krav en forbruger har - Mærket er til nøds total unødvendigt, og efter min personlige mening en ren pengemaskine baseret på frygt som ligner beskyttelsespenge rockere udskriver...

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 22:58

Dejligt at se at man ikke er den eneste, som krummer tæer og hidser sig op over e-mærket.. Jeg har aldrig set lyset i det mærke, både pga. det med bankoverførsler og så at de kan udtale sig om e-handels sikkerhed, som var de den "dømmende" magt.

For snart meget længe siden fik jeg en handel fra PBS og i første omgang tog jeg ikke den store notits af den, men efterhånden har jeg hørt om flere, der har oplevet det samme og i enkelte tilfælde har PBS også reageret hvis der var uregelmæssigheder, så et eller andet sted bliver vi vel tjekket ??? Hvilket vel også er mere passende at de sammen med Forbrugerombudsmanden tjekker om e-handlen i DK er ok..

Mht. smiley ordninger, så er ideen jo sådan set ok, men det bliver desværre hutigt, som så meget andet i DK, til paragrafrytteri og tidsrøveri overfor virksomhederne. En bekendt har en cafe og alt er bare super og smiley'en storgriner over baren indtil han fik et kontrolbesøg og der manglede ét sølle stk. papir i mappen og straks blev smiley'en lidt tvær at kigge på.. Det er jo heller ikke rimeligt, for det eneste, som folk ser, er den tvære smiley og ikke årsagen, men tror straks at der er beskidt og der serveres gammelt opfej fra gulvet..  Jeg ved godt at de nu har ændret reglerne, så der er en bagatelgrænse, men den var de dælme længe om at få indført og i mellemtiden kunne de så ødelægge små sunde iværksætterdrømme.

Min holdning til alle de ordninger kan ligge på et meget lille sted, for jeg synes efterhånden at vi skal tjekkes for alt og have ordninger for alt. Det hele bliver til en gang udvandet grød, som ingen alligevel rigtigt forstår, men det kører alligevel i underbevidstheden og specielt de dårlige historier, som så kan ødelægge det for mange gode, -og ingen ved rigtigt hvorfor...

Og Simona: Godt at du tager emnet op.. Jeg håber at det kan nå rigtigt højt op på google, så vi kan få slået fast med pæle, at fordi vi ikke er e-mærkede, så svindler og bedrager vi altså ikke folk....

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:45
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 23:01

Og hvem så så lige BASTA i aften? Big Smile