Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk rådgiver, beskyttet titel?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - som overskriften antyder går spørgsmålet på hvorvidt juridisk rådgiver er en beskyttet titel? Jeg selv mener der var en sag vedrørende spørgsmålet for noget tid siden, men er ikke helt afklaret med udfaldet.  

Det jeg tænker på er, er det ulovligt som juridisk studerende, at slå sig op som juridisk rådgiver såfremt man klart giver udtryk for sine meritter (og mangel på samme) og i hvilken grad kan jeg frasige mig ansvaret for klientens brug af mine informationer? Min funktion skal primært være, at rådgive og være et billigt alternativ til fremskaffelse af diverse kontrakter indenfor specifikke juridiske områder, f.eks. arbejds, selskabs, markedsførings- og køberet o. lign.

På forhånd mange tak for gode besvarelser.

Mvh Kristian Sørensen

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 16:35
Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 16:54

Tusinde tak, det var lige præcis det med afskaffelsen af vinkelskriverloven jeg var i tvivl om. Efter at have læst loven om juridisk rådgivning, falder §2, stk. 2 mig dog i øjnene.

§2, Stk. 2. Aftaler om juridisk rådgivning skal udarbejdes skriftligt

Måske du kan bekræfte for mig, at denne paragraf, som jeg læser den, de facto udelukker al mulighed for, at drive rådgivningen rent elektronisk ( pr. internet og tlf.) for i så fald lider mit koncept nok døden. Det er jo ikke let at yde hurtig vejledning hvis man skal have udformet og underskrevet kontrakter fysiske kontrakter for hver klient.

Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 16:59

§ 3. Aftaler om juridisk rådgivning skal udarbejdes skriftligt på enten papir eller et andet varigt medium, før rådgivningen ydes. Kunden skal i forbindelse med aftalens indgåelse have overgivet en genpart af rådgivningsaftalen.

(fra bkg. om god skik etc.) Den besvarer vel mit eget spørgsmål, selvom det er trælst :D

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 17:24

Hej

Du kunne vel lave en side som Familieadvokaten som rent betalingssite. Vilkår og betingelser må kunne tilpasses en digital ydelse.

Du kunne evt. lave et setup ud fra det, og så få en advokat ind over vilkår og betingelser. Evt. Jacob Tøjner, som deltager her på Amino

/Michael

Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 17:52

Grunden til, at de kan omgå skriftlighedskravet, er altså at den juridiske rådgivning er gratis, men så skal man betale for et andet "produkt"? Er det ikke en omgåelse af reglerne, og har det ikke betydning at de personer der yder rådgivningen er advokater og på den måde måske helt falder uden for lov om juridisk rådgivning jf.

§ 1, Stk. 2. Loven omfatter ikke juridisk rådgivning, der ydes af advokater som led i udøvelsen af selvstændig advokatvirksomhed.

Jeg mener man kan hvis man strækker den lidt, vel sagtens fortolke deres hjemmeside som en selvstændig advokatvirksomhed?

Og igen mange tak fordi du gider sparre lidt med mig, det er helt sikkert et alternativ hvis potentiale skal undersøges nærmere.

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 19:34

Hej.

Jeg sparrer gerne med dig, men jeg er sikker på du vil have det bedst med at du enten selv finder løsningen, eller får en advokat ind over frem for en ukendt Amino´er. Jacob Tøjner synes jeg har en jovial holdning til sin stand, og jeg tror at du derfor vil få rigtig god vejledning derfra. Jeg skal dog gerne hjælpe dig lidt af vejen:

Nu citerer jeg lidt fra siden:

"Vi kan på ingen måde erstatte de øvrige juridiske hjælpemuligheder - så som retshjælpen, advokatvagten eller retshjælp hos advokat. Vi håber imidlertid, at vi kan supplere disse hjælpemuligheder, idet du ved at læse denne linies emner kan få en bedre indsigt i, hvorledes din juridiske retsstilling er på de forskellige områder"

"Vi påtager os imidlertid intet ansvar for skader eller tab, der direkte eller indirekte pådrages på grundlag af anvendelsen af informationer m.m. på Familieadvokaten.dk, uanset om informationerne måtte vise sig at være fejlagtige"

Kilde Familieadvokaten.dk

Som jurist er du jo bekendt med hvad der skiller advokater fra jurister vedr. erstatninger. Når de erfarne Advokater bag denne side mener at de er fritaget for deres erstatningsansvar, må det bero på noget andet, end at de driver selvstændig advokatvirksomhed Wink

/Michael

PS. En annoncør på siden juraeksperten.dk annoncerer med, at udfærdigelser af testamenter nu kan klares via telefonisk rådgivning.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:18

Harald9000:
Grunden til, at de kan omgå skriftlighedskravet, er altså at den juridiske rådgivning er gratis, men så skal man betale for et andet "produkt"? Er det ikke en omgåelse af reglerne, og har det ikke betydning at de personer der yder rådgivningen er advokater og på den måde måske helt falder uden for lov om juridisk rådgivning jf.

Nu er jeg jo tilsyneladende kendt for at være jovial, men også direkte... ærlig talt, jeg bliver bekymret for kvaliteten af din kommende rådgivning, hvis du ikke af den pågældende lov, der fylder mindre end et a4 ark kan se, at advokater ikke er omfattet af loven, hvorfor der ikke er tale om omgåelse, men blot at jeg ikke er omfattet. Devil (det er altså en joke...)

Tilgengæld er jeg omfattet af en lang række andre regler såsom: at jeg er beskikket af Justitsministeren og medlemmer af Advokatsamfundet. at jeg er undergivet reglerne i Retsplejelovens §§ 119-147; Vedtægten for Advokatsamfundet; Advokatsamfundets Vedtægt for Klientkonti; De Advokatetiske Regler; Lov om EU-advokaters etablering i Danmark m.v. ligesom jeg er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs regler om god advokatskik, som ligeledes fremgår af Advokatsamfundets hjemmeside.

Hvis du ikke er advokat, må du ikke kalde dig advokat. Du kan så kalde dig alt muligt andet, rådgiver konsulent etc. Og da du så ikke er omfattet af de nævnte regelsæt, men blot et a4 ark med 8 §§, så skal du opfylde disse §§.. Længere er den ikke.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:21

Juridisk rådgivning. Jeg udfører ikke juridisk rådgiving og slet ikke juridisk rådgivning af overvejende karakter, men yder dog rådgivning indenfor skat, omstrukturering m.v. Er jeg så omfattet af dette krav ?

Det skal siges at jeg har en skriftlig aftale (samarbejdsaftale) med vores såkaldte partnerkunder/revisorkunder og enkelte andre revisionsfirmaer, men ellers er det ikke noget jeg bruger eller har haft behov for, men hvis det er et krav .... 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 12:41

Såfremt du har en aftale på skrift hvor prisen er fastlagt og dine klienter/kunder på den ene eller den anden måde er bekendte med hvilket belæg du har for at rådgive, så er det sådan set irrelevant om du er indbefattet, da du i så fald alligevel overholder lovkravene.

Hvorvidt JEG lige har overtrådt loven ved at rådgive dig uden først at have et underskrevet dokument i hænde, indeholdende pris 0kr. og merit, (studerende) er straks en anden sag. Hehe.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)