Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

min søn får løn i mit firma

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

"2. Børn, som er under 13 år

Børn under 13 år må som udgangspunkt ikke udføre arbejde for en arbejdsgi­ver, men kan i nogle tilfælde få tilladelse af politiet til erhvervsmæssigt at op­træde, deltage eller medvirke i kulturelle aktiviteter.

Eksempler på sådanne kulturelle aktiviteter er sportsaktiviteter, opvisninger, teaterforestillinger, koncerter, cirkusforestillinger, radio, tv, filmoptagelser og reklamefilm, herunder også modelarbejde.

Der kræves kun tilladelse i det omfang, der er tale om erhvervsmæssig be­skæftigelse. Tilladelse kan kun gives til barnets medvirken i selve den kultu­relle aktivitet, mens der ikke kan gives tilladelse til såkaldte afledte aktiviteter som salg af programmer etc.

Tilladelsen gives af politiet og kan indhentes af barnets forældre eller af den virksomhed, der ønsker at beskæftige et barn under 13 år. Hvis det er muligt at beskrive omfanget og arten af det enkelte barns deltagelse i den kulturelle aktivitet, kan en virksomhed godt på én gang ansøge om, at flere børn delta­ger i den samme kulturelle aktivitet. Politiets tilladelse kan i så fald også om­fatte flere børn. Tilladelse kan kun gives, hvis det samlet vurderes, at aktivite­ten ikke vil kunne skade barnets sikkerhed, sundhed eller udvikling, eller at det ikke vil gå ud over dets skolegang.

Ansøgning skal sendes til politimesteren i den politikreds, hvor aktiviteten fin­der sted.

Det er politiet, der fører tilsyn med, at reglerne overholdes. "

Kilde:  http://www.at.dk/sw34173.asp (Arbejdstilsynet)

deMib.... Hvorfor tror du at Politiet ikke har tid til at efterforske??? Politireform og tilladelser som ovenstående!!

Henrik

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:56

Det virker da helt groteskt, at politiet skal vurdere om arbejdet  skal vurdere om "... aktivite­ten ikke vil kunne skade barnets sikkerhed, sundhed eller udvikling ..." Det har politiet da ingen som helst formel faglig kompetence til! De ved måske en lille smule om sikkerhed - men da INTET om børns udvikling og sundhed.

Måske er det derfor de kreative brancher jeg kender til skider på den slags regler. Og det er da meget muligt, at poltiet vurderer det på samme måde og at det er derfor der eksisterer en "de facto" undtagelse der ... Måske synes de det er ligeså åndssvagt og vælger derfor blot at se den anden vej. Eller også eksisterer der nogle undtagelser, som bare ikke fremgår af det korte citat bragt ovenfor.

Men, hvis det er tilfældet, så kan jeg ikke se, at der skulle være noget til hinder for, at andre gør det samme. Hvis du f.eks. har en børnetøjsbutik er det jo helt legitimt, at bruge dine små bøærn som modeller, og udbetale et passende honorar (hvilket normalt er en del højere end andet arbejde).

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:08

Hensigten med reglerne er jo, at vi skal beskytte børnene. Vi har indrettet et samfund, hvor det heldigvis er en selvfølge, at børn har fritid, ligesom de har ret til løn for deres arbejde og til i et vist omfang ret til selv at disponere over lønnen. Derfor tror jeg, at vi taler om et område, hvor der er mange, som ikke søger tilladelser, og hvor det eller ikke virker nødvendigt, fordi det er åbenlyst, at arbejdets omfang er passende i forhold til børnenes øvrige liv og børnene i øvrigt bliver behandlet som små stjerner :-) Jeg tror ikke, politiet bruger mange minutter om ugen på at udstede tilladelser i denne kategori.

Men reglernes eksistens sikrer mod misbrug og kan tages i anvendelse, hvis en virksomhed udnytter den billige arbejdskraft, som børnene er. F.eks. har Danmarks største børnearbejdsplads, Forbrugerkontakt, måttet indrette pakningen af aviser og reklamer efter, at børnene ikke må løfte mere end xx antal kilo ad gangen, og omdelingsruternes længde er (næsten) tilpasset den tilladte arbejdstid for en ung i god form.

I øvrigt synes de unge selv, at 2-timers reglen er skide irriterende: Når man nu alligevel er kommet på arbejde, ville det være sjovere at blive lidt længere og få lidt flere penge ud af det. Så den regel bliver nok også vendt, drejet og fortolket hos mange virksomheder, uden at det dermed kommer til at virke som udnyttelse.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:08

deMib, Der er ingen undtagelser end dem nævnt i Arbejdstilsynets vejledning. Jeg tror at din defacto teori er korrekt kombineret med forældrenes manglende kendskab til reglerne om "børnearbejde".

Dernæst vil jeg som fotograf forvente at de modeller (Børn) jeg skal fotografere har tilladelse via deres forældre ( at det er på plads)....

Husk deMib, staten ved bedre end dig, hvad der er godt for dine børn!Wink

Henrik

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:17

> Husk deMib, staten ved bedre end dig, hvad der er godt for dine børn!Wink

Det er muligt, men politiet gør i hvert fald ikke! :)

> Jeg tror ikke, politiet bruger mange minutter om ugen på at udstede tilladelser i denne kategori.

Nej, det var også lidt min pointe. Jeg tror iøvrigt heller ikke, at de bruger meget tid på at udstede tilladelser i landbruget, hvor enhver glad 10 årrig bondesøn da hjælper til ind imellem ... (jeg ser dem tit her ude på landet - f.eks. en i den lokale Brugs, når far og søn (under 13) møder op i ens blå overalls og mudrede gummistøvler :)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 16:29

... Jeg kan da måske lige spørge om noget med det samme, nu vi er ved det.

Jeg udfører arbejdet i mit fars firma. Han ejer det, men jeg laver arbejdet. Forstod ikke helt det med at betale løn. Jeg er jo meget interesseret i, at de penge virksomheden har i overskud, bliver udbetalt på en måde, hvorpå jeg undgår mest mulig skat. Jeg kunne jo bruge mit frikort. Men hvordan udbetales  lønnen? Jeg kan jo ikke bare selv overføre fra firmaets overskud til min konto og sådan. Men hvordan?

Nogen der har et sted man evt kan læse om det?

Tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35

Hej!

Der udbetales løn som helt normal A-indkomst(frikort) - 8% arbejdsmarkedsbidrag.

Det skal dog gøres her i december 2008.

Tilmeldt 29. Aug 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:38
Nu vi taler om film og børn, kom jeg til tænke på havd med statister under 13 år? der kan produktionselskabet næppe kender identiten og derfor søge tilladelse?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:06

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Hvis der er tale om at ansætte egne børn i egen virksomhed, skal to betingelser være opfyldt: For det første skal der være tale om en faktisk arbejdsindsats, for det andet må barnet ikke ansættes før i det kalenderår efter, det er fyldt 15. Andres børn må man ansætte (under skyldig hensyntagen til arbejdstidsregler osv.) fra de er 13 år.

Det er helt korrekt. Er der derimod tale om ansættelse i forældrenes selskab er der ikke noget problem udover 13 års kravet.

Det næste er så at Gongra ikke er helt gal på den. Der stilles skærpede krav til dokumentation og sandsynliggørelse når vi taler om ansættelse af ejer/hovedaktionærs egne børn. Det kan man så komme uden om ved at lave "en naboaftale" men den kan i yderste konsekvens også blive gennemskuet og i alleryderste konsekvens kan denne disposition være bødegivende idet "ordningen" jo er lavet med forsæt til at unddrage/minimere skat.

Men ansættelse af en knægt på 17 år er umiddelbart ikke noget der skriger til himmelen men stadigvæk skal man kunne redegøre for hans arbejdsindsats ligesom at det ikke nytter noget hvis hans løn går ind på forældrenes konto eller overføres til dem.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Aug 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:40

thomaxz:
Nu vi taler om film og børn, kom jeg til tænke på havd med statister under 13 år? der kan produktionselskabet næppe kender identiten og derfor søge tilladelse?

Ingen der ved noget om det?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)