Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

min søn får løn i mit firma

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil lige høre om nogen af jer udbetaler løn til jeres børn.

Jeg har en søn på 17 år der hjælper mig - og som ikke bruger sit frikort. Jeg synes jo så ligeså godt at jeg kan udbetale løn til ham - så vi får brugt fradraget.

er der nogle problemer i det - og hvordan griber jeg det an - eller er det muligt bare at overføre børns personfradrag (frikort) til egen selvangivese???

/Bokea

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 22:14

Hej.

Jeg får løn i den virksomhed, som jeg driver, men min mor juridisk set ejer. Det er der ingen problemer i.

Du kan ikke overføre din søns personfradrag til dig selv. Men om du kan udbetale løn op til grænsen til ham og lade ham betale nogle penge tilbage til dig og på den måde slippe for at betale skat af dette beløb, ved jeg ikke, om du kan juridisk set. I praksis kan man vel godt...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14

Nej...du kan ikke overføre hans fradrag.

Men giv ham løn, så fradraget bliver brugt. Han slipper dog ikke for at betale 8% arbejdsmarkedsbidrag.

Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 22:21

Tusind tak for dit svar -  men arbejdsmarkedbidrag skriver du - hvis det er under de 30.600 kr. skal der så betales 8% og hvordan skal de opkræves? Er det et regnskab han eller jeg skal sørge for?

/Bokea

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22

Ja....8% skal indberettes/betales via E-indkomst!

Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 22:34

Tusind tak - nu har jeg så lige tjekket hvad E-indkomst er for en størrelse - håber jeg kan finde ud af det.

Min søn har ikke tidligere brugt sit frikort - han er nu 17 år - kan jeg bruge det med tilbagevirkende kraft - eller skal lønnen udbetales og indberettes i det pågældende år?

På forhånd tak

Bokea

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36

Ja..du skal bruge og inberette det for 2008!

Hvis du laver en lønafregning her i december for f.eks. hele året 2008, skal AMBI 8% indbetales den

19. januar 2009!

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 22:39

Hej.

Fradrag i det år, gælder kun i det år, så ingen tilbagevirkendekraft.

Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 22:47

Skønt - det kan jeg nok lige finde ud af -

Go weekend

Bokea

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 10:28

For en hel del år siden var jeg formand for ligningskommissionen/skatteankenævntet i en lille kommune. Dengang gik det ikke at betale løn til sine børn. Skattevæsenet var overbevist om, at det blot var for at udnytte børnenes personfradrag (som det jo også er i dit tilfælde). Derfor måtte man bytte børn!  Du ansatte naboens søn i dit firma, og naboen ansatte din søn i sit firma. Så var det bare OK! Men da jeg kan se, at en revisor siger god for ordningen, er reglerne jo nok nogle andre i dag. Så mit indlæg er sandsynligvis blot en røst fra graven!

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)