Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

min søn får løn i mit firma

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

- glemte at skrive, at det ikke gik at betale løn til sine UMYNDIGE BØRN.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:26

Hvis der er tale om at ansætte egne børn i egen virksomhed, skal to betingelser være opfyldt: For det første skal der være tale om en faktisk arbejdsindsats, for det andet må barnet ikke ansættes før i det kalenderår efter, det er fyldt 15. Andres børn må man ansætte (under skyldig hensyntagen til arbejdstidsregler osv.) fra de er 13 år.

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 13:37

Det er muligt, at aldersgrænsen altid har været 15 år, - hukommelsen er ikke, hvad den har været. Så vidt jeg husker.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:50

> Andres børn må man ansætte (under skyldig hensyntagen til arbejdstidsregler osv.) fra de er 13 år.

Anette, hvordan "omgår" de så det i f.eks. modelbranchen, film- og TV-branchen mv, hvor børn helt legalt bruges og honoreres for deres medvirken - helt ned til spædbarnsalderen?

Såvidt jeg ved er der fortsat masser af den type arbejde som børn gerne må udføre helt lovligt, og derfor undrer det mig at du siger man ikke må ansætte og udbetale løn til børn under 13. Jeg kan ikke forestille mig, at de mange brancher og virksomheder der bruger børn under 13 gør det ulovligt ...

Er Julekalenderen så også ulovligt produceret? :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:16

Nej, julekalenderen for (formenlig) ikke ulovligt produceret. Producenterne har sammen med forældrene søgt tilladelse hos politiet. Og tilladelsen gives som hovedregel til netop den type arbejde, som du nævner: Film, TV, reklame, cirkus, sportsbegivenheder...  Og er der tale om længerevarende arbejdsopgaver, skal der laves en plan for, hvordan man sikrer, at børnene både har adgang til skolegang og fritid, mens opgaven står på.

For alle øvrige gælder, at børn har visse rettigheder til at være børn, dvs. ikke arbejde, jf. en eller anden EU-forordning. Du kan læse om, hvad børnene må på borger.dk: https://www.borger.dk/Emner/familieboernunge/unge/ifritiden/Sider/Fritidsjob.aspx

Så jeg kan måske moderere min udtalelse til: Uden at have fået særlig tilladelse, må man ikke ansætte børn under 13 år.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:21

Mikkel deMib Svendsen:
Anette, hvordan "omgår" de så det i f.eks. modelbranchen, film- og TV-branchen mv, hvor børn helt legalt bruges og honoreres for deres medvirken - helt ned til spædbarnsalderen?

deMib, Anette beskriver hovedreglen. Disse kan man så søge dispensation for hos Politiet. ;-)

Henrik

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:26

Jeg arbejdede selv i flere år som fotograf og med TV og filmproduktion. Der er ALDRIG blevet søgt om tilladelser i disse brancher, og jeg tvivler på at det sker i dag.

Børnemodeller udstilles af modelbureauer som andre varer og sælges med meget kort varsel til opgaver. Det er praktisk umuligt for dem at få godkendelser inden hver opgave, så jeg tvivler meget på at det sker i dag.

Jeg tror der er nogle generelle undtagelser i må overse ...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:34

Nu er der jo altså en del regler i dette samfund som findes, uden at de bliver overholdt... Dette kunne meget vel være en af dem.

Herudover er reglerne om børnearbejde fra 1996, og måske er dine erfaringer fra før da?

Men skulle nogen kende til generelle undtagelser, ville det da være rart at høre om dem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:36

Ja...forudsætter selvfølgeligt, at der er tale om reelt arbejde.

Har en kunde, hvor 4 børn over 15 år får løn, og har ikke givet porblemer med SKAT.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:41

Noget af mit arbejde, hvor børn har været hyret er fra før 96 - men noget er fra efter. Jeg har dog fortsat mange gode venner i de brncher. Og jeg har aldrig, hverken før eller efter, hørt om, at man i de kreative brancher søger om godkendelse inden børn bruges. Udover de nævne sker det også i stor stil indenfor musikbranchen. For slet ikke at snakke om den professionelle del af sportsbranchen.

Grunden til jeg spørger ind til dette er, at jeg ikke kan se nogen forskel på, at sende sit barn til et TV-show, en filmproduktion eller et modeljob - og så det samme barn (under 13) til f.eks. en fotoptagelse til sin egen forretning.

Så¨måske er der her blot tale om et hul, som ikke mange kender, og som kun få udenfor de nævnte brancher gør brug af. Men måske kan de ...

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)