Hej Jeppe
Jeg vælger at svare i denne tråd også i håb om at andre måske også kan bruge mit svar, men du bliver nok skuffet da jeg har nogenlunde den samme holdning som de andre der allerede har svaret.
Mine statistikker kan du faktisk ikke bruge til noget, for de kunne integreres meget bedre på mit site (men kan desværre ikke lade sig gørende med nuværende design)
Betaling - CPM (pr. 1000 bannervsinger):
Først og fremmest kræver det et godt banneradministrationssystem der kan styre bannervisningerne, men hvis du har mange sidevisninger kan det her være det optimale. Det kræver at du enten selv sælger annoncerne og har kommunikationen med annoncørerne eller at du har en der sælger annoncerne for dig.
I mange tilfælde vil det her være godt at yde den service at du har et samarbejde med en grafiker som forstår hvordan bannere skal laves, så du kan hjælpe de annoncører som ikke selv har et banner. Det er primært de små virksomheder.
Du kan nogle gange lave et samarbejde med firmaer som sælger mange kampagner og dermed også være heldig at de kan sælge nogle kampagner specifikt til din side, så kan du sagtens få en god pris. Dog er det ofte sådan at disse firmaer ønsker du kører deres andre kampagner i den mellemliggende periode og det kan give en dårlig CPM pris.
Hvor høj en CPM du kan sælge dine annoncerne til kommer an på hvilken målgruppe du har, det skriver du ikke noget om, så tag et kik på lignende websites og se hvad de tager for deres annoncer.
Betaling - CPC (betaling pr. klik)
Hvis du bruger Google Adsense er det denne model der bliver mest benyttet, men har du f.eks. et forum med mange sidevisninger vil du sikkert opleve at brugerne ikke er ret interesseret i at blive forstyrret når de læser/skriver indlæg og dermed vil du formentlig heller ikke tjene meget.
Men igen kommer det an på din målgruppe, dit emne og hvor god du er til at tilpasse dine annoncer så de passer til de brugere du gerne vil have "pushet" til at klikke på annoncerne. Med google Adsense kan du ikke selv (så vidt jeg ved) bestemme om annoncørernes websites skal åbne i det samme- eller et nyt vindue. Dermed kan du risikere at miste brugeren når de forlader din side, og medmindre du har et godt indhold eller noget der giver anden værdi for brugeren har du måske mistet dem for altid.
Og så skal et klik være en del kr. værd.
Og du skal huske at du IKKE på NOGEN måder må opfordre dine brugere til at klikke på dine annoncer.
Betaling - CPA (betaling pr. Handling der bliver foretaget)
Det her kan være en god mulighed for at tjene nogle penge, men igen kræver det at du er meget opmærksom på dit indhold på siden og er god til at tilpasse annoncerne til indholdet. Skriver du f.eks. om lånetyper vil et banner for et lån være en god ide (men folk er så vant til at se dem på nettet - på alle mulige sider - at du nok ikke skal regne med at ret mange klikker. )
Hvis din side handler om børnetøj vil det være en god ide at få lavet affiliates aftaler med børnetøjsforretninger.
Du kan tilmelde dig mange partnerprogrammer som tilbyder den ene eller den anden form for "undersøgelser", hvor dine brugere skal besvare x antal spørgsmål og indimellem spørgsmålenen får de så tilbudt et eller andet form for produkt.
I bedste fald kan du tjene mange penge på disse "undersøgelser" men vær forberedt på at du I værste fald kan miste dine brugere fordi du anbefalede dem at deltage ved at henvise til "undersøgelsen". Dine brugere kan ende med at tilmelde sig x antal produkter samt x antal nyhedsbreve, og selv om de har et ansvar i at vide hvad de siger ja og nej til, så synes jeg betingelser mm er skjult ret godt, så hvis man ikke lige ser sig for, så ender man med at hænge på det ene eller det andet efterfølgende.
Jeg fravælger disse "undersøgelser" fordi jeg synes de er vildledende, det har jo inderst inde ikke noget med undersøgelser at gøre, de ønsker bare at tilbyde en masse produkter og håber du siger ja et eller flere steder undervejs.
Til sidst
Det er umuligt at hjælpe dig videre, for så de andre siger er der SÅ mange ting der spiller ind, og et site som mit kunne have en helt anden indtjening, jeg har så bare først valgt at arbejde videre med det nu frem for de andre år hvor jeg har ladet andre klare salg, enten via. Google eller et andet firma.
Til gengæld har jeg så også kunnet nøjes med at smide nogle koder på siden, og hver måned få indsat et beløb på min konto - så kunne jeg koncentrere mig om indholdet i stedet for.
Alle måder har hver deres charme, fordele og ulemper, forskellen er blot hvordan du bliver afregnet og hvilken løsning der passer til dit site. Det kan sagtens være du skal overveje at kombinere de forskellige afregningsmodeller.
Men din indtægt kan ligge fra 1-150 kr. pr. 1000 sidevisninger alt efter hvor dygtig du er til at kende dine brugeres behov, hvad der tricker dem til at klikke på annoncer, hvor dygtig du er til at opsøge annoncører og sælge dem CPM kampagner osv.
Kun tiden, analyse og gentagne tests kan fortælle dig hvad der virker for dig på dit site.
Jeg er ked af det, men medmindre du skal bruge tal her og nu til f.eks. at sætte i en forretningsplan og fremvise for banken i håb om at de vil låne dig nogle penge til projektet, så vent og prøv dig frem, det giver de bedste og mest realistiske statistikker, og jeg er næsten sikker på at du når at blive meget overrasket undervejs.
Derudover synes jeg du lyder meget optimistisk i forhold til at få 400.000 brugere, og hvis jeg kikker på FDIM mener du altså at banke et site op som er på højde med feks. netdoktor, qxl eller Arto - Det er ikke noget man lige gør (jeg forsøger men har stadig et stykke vej endnu) , og jeg kan da kun sige at jeg håber du vil holde os updated herinde på Amino, for det projekt vil jeg meget gerne følge - Jeg kan sikkert lære noget J
Ellers så synes jeg du skal læse Mikkel deMibs svar i den anden tråd, hvor han fortæller at man er dygtig hvis man kan skaffe 10-20 kr pr. år pr. unik bruger - så kan du jo vurdere hvor dygtig du er, og dermed hvor meget du vil anslå du selv kan tjene pr. bruger.
Så har du da et estimat