Kan man på nogen måde sætte et beløb på indtægten med et website hvis der er et vis antal registreret brugere på siden?
Lad os f.eks sige at der er 5000 registreret brugere på en side som denne. På siden skal der være Google ads, banner reklamer og lign. med et annonce program (CPM)
Hvor stor en indtægt vil man kunne opnå? eller er det svært at sætte tal på??
Det er rasende svært at sætte tal på. Det afhænger meget af sidens indhold, hvilken type besøgende du har og meget mere.
Hvis det f.eks. er et forum med en stor andel faste besøgende og få besøgende fra søgemaskinerne, skal du forvente lavere indtjening, end hvis det er en side med en pæn andel besøgende fra søgemaskinerne.
Er det et dansk eller international (engelsk) community? Og kan du evt. sige hvad topic er på det?
Selv har jeg et site (internationalt), hvor alle besøg primært er via google søgninger. Her ser hver bruger i gennemsnit 3-4 sider - indtjening er 2.5 USD pr 1000 sidevisninger. dvs. 1,5 øre per sidevisning - eller ca. 5 øre pr besøg. Så der skal mange besøg til før det er rigtig sjovt.
Nu er mit site ikke et forum - og jeg har hørt, at forum giver endnu lavere indtjeninger fordi brugerne ignorere ads. I såfald skal du bruge CPM ads (betaling pr visning) istedet for CPC (betaling pr klik bl.a. google adsense) ads.
Siden starter som dansk, men vi har allere de planer om en svensk side også. Engelsk vil formentlig også komme med tiden. Men det hele omhandler online gaming, hovedsagelig brugere af pc.
Siden bliver programmeret sammen med et CPM program, så det er på plads.
> Hvor stor en indtægt vil man kunne opnå? eller er det svært at sætte tal på??
Jeg har lavet den type beregninger for mange - både små og meget store virksomheder gennem flere år. Fælles for dem alle er, at der er så meget gætværk involveret, at det er tvivlsomt hvad det kan bruges til. Det er en ligning med mange ubekendte - og som de fleste ved, så bliver et stort regnestykke med alt for mange ubekendte faktorer ret upræcist.
Hvis du er rigtig dygtig kan du måske komme op i nærheden af 10-20 kroner pr. år pr. unikke bruger i rene reklameindtægter. Så der skal virkelig store volumer til før det batter noget. De fleste større sites vælger derfor strategier der inkluderer andre indtægtskilder. Her på Amino har det f.eks. ført Virksomhedsbørsen med sig.
Præcis.. Vi har også haft stort skepsis over for hvor meget vi kan "regne" med i reklame indtægter.. Vores website er meget målrettet og de fleste besøgende vil formentlig ignorere mange af reklamerne på siden. Så enten skal vi have CPM reklamer på siden ellers nogle meget målrettede reklamer som brugerne æder.
Vi har også snakket frem og tilbage omkring en VIP del som skal koste en lille sum for brugerne som vælger dette. Men vi har desværre ikke en skudsikker strategi for det endnu. Så websitet starter forløbig uden dette og indtægter vil kun skulle komme fra reklamer.
Det skal så lige siges at siden jeg oprettede denne tråd, har vi valgt også at lave websitet på international plan, så alle kan være med. Så mon ikke vi kan få lidt indtægter der også :) med en god markedsføring, og/eller en gang SEO.
Vi håber og satser på at få 50.000 unikke brugere i løbet af 1 år til 2.
For mit vedkommende ligger det på 1 dollar pr. 100 sidevisninger. Men i begyndelsen kræver det virkelig meget tekst og vedligeholdelse, linkbuilding, tid m.m. at få de første par hundrede. Begyndelsen er hård, men derefter er det en rigtig dejlig ting at lege med.