Må jeg genåbne debatten, der aldrig dør...
Efter flere overvejelser vil vi på www.ditselskab.dk nu begynde (officielt) at tilbyde etablering af SMBA selskaber. Vi har allerede bistået i flere sager, men har af forskellige årsager ikke markedsført ydelsen...
Vores beslutning nu er, at der helt oplagt på markedet stortset ikke findes veluddannede seriøse udbydere af denne selskabsform, der kan fungere som alternativt til I/S, dog bortset fra visse ulemper.
I den forbindelse har vi gennemført en række undersøgelser, der kan få betydning for den enkelte gruppes valg af selskabsform... og resultaterne af disse undersøgelser viser at
- stifter vi et SMBA så kan viriksomhedsejerne ikke en gang oprette en telefon i selskabets navn uden afgivelse af kautionserklæring...
- stifter vi et SMBA så kan viriksomhedsejerne ikke en gang oprette Internetforbindelse i selskabets navn uden afgivelse af kautionserklæring...
- stifter vi et SMBA så kan viriksomhedsejerne slet ikke oprette en almindelig driftskonto i større danske banker uden afgivelse af kautionserklæring...
- hvergang man som SMBA ejer retter henvendelse til større normalleverandører til erhvervsvirksomheder, og man oplyser, at firmaet er et SMBA med CVR, så vil de enten straks have kaution fra ejerkredsen, dokumentation for ejerkredsen (hvilket ellers principielt er fortroligt) eller de skal tale med deres juridisk afdeling, hvorefter ovenstående krav bliver aktualiseret.
- et byggefirma kan ikke få en bankgaranti uden kaution eller en offentlig opgave i et SMBA
Jeg vil være ærlig overfor debatten og ikke sige, hvad sagde jer, men mere "tænk engang".
Dernæst har jeg drøftet spørgsmålet med juridiske medarbejdere der sidder på området i Erhvervs- og Selskabstyrelsen, de kender alle udbydere, og de ved at flere udbydere klart (næppe) handler korrekt, hvad angår de pågældende selskaber, men styrelsen har ikke redskaber (som myndighed) til at gå ind og gribe ind... Når først SMBA'et er registreret, vil det ikke blive afregistreret af styrelsen, selvom det måtte være en fejl/ugyldigt oprettet.
Jammen så er der jo ingen risiko... Jo for hulen...
For hvem kommer og stiller spørgsmålstegn ved gyldigheden og den begrænsede hæftelse... Det gør de aktører, der har en interesse i at stille spørgsmålstegn ved den begrænsede hæftelse... og det er følgende 2 parter: 1) dem der i folkemunde kaldes for skattevæsenet, og 2) kreditorerne...
I kan selv ringe til styrelsen og stille følgende spørgsmål til de juridiske medarbejdere: "Har I hørt om SMBA'er, hvor SKAT efter registreringen har anfægtet, at selskabet var et SMBA, og hvor der så siden blev gjort personligt ansvar gældende overfor deltagere"
Kreditorerne vil selvsagt finansiere en sag med påstand om ugyldighed, hvis der er udsigt til, at der er noget at komme efter... og i disse tider vil der næsten altid være noget at komme efter...
Så hvorfor i alverden vil www.ditselskab.dk begynde (officielt) og stifte SMBA... fordi det drejer sig om seriøs rådgivning.
Vi har nu set en række aktører spille eksperter gennem en periode, og gennem en periode har vi nu købt adgang til de vedtægter og aftaler som disse eksperter anmelder til styrelsen, og som folk gladeligt betaler kr. 1500 for. Og det er helt eminent bras, folk køber - jeg fatter det ikke.
Vi ser eksempler på manglende kongruens i opbygningen af vedtægter, uhensigtsmæssige afstemningsregler, der ikke tager højde for om der er tale om 2 eller flere ejere, overskudsdelingsregler, der er langt ude... ganske enkelt.
Derfor trænger iværksætterne til en ordentlig rådgivning om SMBA formen, OG det skal der til gengæld betales for...
Hermed en teaser til, hvad en selskabskontrakt skal indeholde... Sidder du/I som ejer af et SMBA og læser dette, og har du/I købt SMBA af en af de såkaldte eksperter på nettet, fx. eksperter der stifter færdigregistrerede SMBA til brug for dig omgående, så tjek om vedtægten tager stilling til følgende:
- er der taget præcis stilling til selskabets ledelse - hvem gør hvad og hvordan
- er alle organer fastlagt i aftalen
- er organer defineret, herunder hvorledes de agerer/handler og hvornår og hvordan
- er metoder for beslutning defineret præcist
- er deltagernes rettigheder og forpligtelser defineret, fastlagt og afgrænset
- er personlige rettigheder og forpligtelser beskrevet
- er økonomiske rettigheder og forpligtelser defineret, fastlagt og afgrænset
- er den ydre legitimation fastlagt og afgrænset - og fremgår den af styrelsens systemer
- er graden af offentlighed vurderet
- er den enkeltes udtræden, udelukkelse og overdragelse vurderet, defineret, beskrevet, og præcis - hvad med konflikter her, vurderinger m.v.
- hvilken rolle har eklsterne rådgivere i denne forbindelse, hvem kan vælge dem, en majoritet, er det defineret præcist og vurderet mht konsekvenser.
- er loyalitet, arbejdsforpligtelser, konkurrenceforhold, kundeforhold, etc. defineret, vurderet og beskrevet. er konsekvenser af tilsidesættelse vurderet
- etc.
Ofte ikke. Ofte ses generelle vedtægter, der er direkte afskrifter af andre tidligere vedtægter der klart ikke indeholder noget konkret eller en konkret stillingtagen.
Det er min opfattelse, at SMBA'ET som selskabsform i enkelte tilfælde, og måske særligt i en finanskrise kan være relevant for en flerhed af aktører. Konkret har jeg en henvendelse liggende fra en gruppe fyre, der skal drive et par hjemmesider med forkselligt indhold og udbud. Her er det oplagt, men der er også ulemper...
Vi mener rådgivning i forbindelse med stiftelse af SMBA i realiteten svarer til den rådgivning det koster at udforme et Interessentskab eller en anpartshaveroverenskomst. Selskabet bør derfor koste fra kr. 6.500 + moms hvilket bør baseres på den medgåede tid til drøftelse af en lang række emner bestilleren tager stilling til.
Som det fremgår er der en årsag til at man skal anvende denne tid, og der er et gevaldigt ansvar forbundet med ydelsen. Dette ansvar har værdi hos os.