Hejsa.
Jeg står i en ret spøjs situation. Jeg er lige på nippet til at starte forretning med min kollega. Vi vil endelig efter 1½ års planlægning sige vores nuværende stillinger op og lave vores eget. Planen er Aps - Holding og drift. Min kollega´s forældre låner os privat 300.000 kr. hvilket skulle være mere end rigeligt. Vi har et startbudget på ca 150.000 kr. hvoraf de 40.000 kr. er indskud. Vi vil blive ansat i firmaet og trække en løn på 25.000 kr. hver om mdr. fast. Det er ca det samme som jeg har på mit nuværende arbejde. Problemet opstod da jeg henvendte mig til min bank for at høre om mulighederne for at oprette en firmakonto. Jeg har lige købt ejerlejlighed med min kæreste i feb. så jeg har et stort boliglån i banken og er afhængig af en fast indtjening af en vis størrelse. Jeg modtog denne mail:
Vores beslutning om at takke nej til
at oprette en erhvervskonto til jer står fast.
Dvs. at hvis jeg vil være selvstændig så vil de opsige mig som kunde! Vores forretning er skudsikker - det er ikke en guldgrube men der er virkeligt et meget soligt grundlag for en meget sund forretning (kan desværre ikke gå i nærmere detaljer omkring det). Jeg har et ekstra job nu hvor jeg tjener mellem 4.000 og 5.000 kr. på B skat og jeg er medlem af A-kasse. Om jeg bliver selvstændig kan da ikke gøre den store forskel? Vi er jo som nævnt tidligere rigtig heldige med at få det "forældrelån" til en rente der i aller værst tænkelige situation kan give mig en mdr. udgift på 700 kr. Hvad skal jeg gøre? Det er jo stort set umuligt at omlægge sine boliglån i denne tid. Det drejer sig om 800.000 kr. jeg deler med min kæreste. Resten af boliglånet er i BRF og burde ikke påvirke sagen. Mange hilsner og forhånd tak! |
Det er bl.a. på grund den type opførsel fra bankerne, at jeg for mange år siden valgte ikke at tage banklån, hvis jeg overhovedet kan undgå det. Og det har jeg undgået de sidste mange år.
Din bank har desværre fat i den lange ende. De fleste banker har sikret sig muligheden for at opsige alle lån, uden grund, med få ugers varsel - uanset om man iøvrigt betaler alle afdrag til tiden. Jeg har altid synes, at det var grotesk, at de har den mulighed. Normalt kræver det jo misligholdelse, hvis den ene part i en aftale skal kunne opsige den. Men ikke når det gælder banker.
Så med mindre du kan finde nogle der vil re-finansiere jeres boliglån, så må I nok vente med virksomheden ...