Ja nu havde jeg jo egentligt meldt mig ud af denne debat, men vil alligevel lige knytte et par kommentare til dig fordi jeg syntes at det er et godt indlæg du har skrevet.
Jeg vil lige knytte en kommentar til denne debat om Wellstars produkter. Jeg har været i wellness branchen i 8 år nu, og kender de danske regler ganske godt. Som sådan findes der ikke nogen godkendelse af kosttilskud i Danmark, men vi benytter os af en anmeldelsespligt. Wellstars produkter indeholder dog nogle stoffer, som gør, at firmaet skal søge om dispensation, før de kan anvende stofferne i Danmark.
Der er en del wellstar folk, som skriver, at de Danske myndigheder nu har sagt god for produkterne. De kan ikke lade sig gøre, at få myndighederne til at sige god for et produkt. Man kan anmelde produktet, og så er det op til wellstar at garantere, at deres produkter overholder gældende lovgivning. På et tidspunkt vil myndighederne så komme på besøg hos wellstar, og her skal firmaet via deres egenkontrolprogram dokumentere, at de har styr på sagerne. Så selvom Wellstars produkter er anmeldt, er det altså ikke en garanti for, at de kan få lov til at blive på markedet.
Wellstars produkter er godkendt af Fødevarestyrrelsen og er ikke blevet solgt i danmark før de var godkendt. Produkterne blev godkendt d. 16 oktober og vi åbnede for salget d. 1. november. Da vi gik igang med at bygge netværk i danmark i juni måned, var produkterne allerede indsendt til godkendelse hos Fødevarestyrrelsen og nå de er det må man godt gå igang med at bygge netværk, man må bare ikke sælge produkterne til slutkunder før godkendelsen forligger.
De partnere der startede op hos os inden godkendelsen, fik hver især et par sæt produkter hjem til dem selv således at de kunne begynde at blive bekendt med produkterne, på disse produkter stod der demo produkt ikke til salg, hvilket er fuldt lovligt så længe at anmodning om godkendelse ER indsendt og de ikke bliver solgt videre til kunder.
Efter lidt søgen på nettet står det klart, at Wellstar skal tramme noget mere op omkring deres anprisninger af produkterne. Der er en del forhandlere, som virkelig står til røde ører, hvis Fødevarestyrelsen laver en søgning på nettet. Een anden problemstilling er, at ingen af produkterne må markedsføres, før de er anmeldt. I følge kosttilskudsbekendtgørelsen, skal kosttilskud anmeldes til den lokale fødevareregion senest samme dag, som markedsføring af produktet påbegyndes. Så hvis selskabet har forhandlet produkter via Tyskland og har markedsført disse, så er det altså en overtrædelse af gældende regler.
Det er bla. en af grundene til at alle (næsten alle) hjemmesider om wellstar i dk er lukket ned eller blokeret for oplysninger. Wellstar har opsaveret at der var nogle der skrev urigtige ting om produkterne osv på deres hjemmesider, så derfor blev alle bedt om at lukke siderne og afvente retningslinjer fra wellstar om hvad man må og ikke må mht .markedsføring af produkterne og forretningen på hjemmesider.
Vi er næsten 1000 partnere i dk nu og det er svært at holde styr på hver og en af dem, der vil altid være nogle der ikke har forstået forretningen, produkterne og reglerne ordentligt, eller slet ikke læst på dem, og derfor kommer med nogle uheldige udsagn. Men det bliver der heldigvis taget hånd om nu så os der godt kan skælne imellem ret og vrang snart kan få sine hjemmesider op at køre igen.
Jeg er sikker på, at Wellstar nok skal få styr på disse regler. Om firmaet bliver en succes, det må tiden vise. Jeg kender markedet ganske godt, og de kommer til at ligge i skarp konkurrence med lignende produkter på markedet. Deres alge baserede produkter koster i Tyskland ca. 55 €. Selvom de sender varerne fra Tyskland, skal de i henhold til Distant Selling direktivet pålægge Dansk moms. Så prisen bliver 55 € + 25% moms + fragt, hvilket bringer prisen op på over kr. 540 for et produkt. Som jeg forstår det, så får sælgerne ca. 10 af de 55 €, så der skal flyttes nogle varer.
Jeg har ikke modtaget vores nye prisliste endnu, med priserne til slutkunderne, men de ligger tæt på det du gætter på, men jeg kan så fortælle dig at det er for et sæt og ikke for et enkelt produkt + at der er til 1 måneds forbrug til 2 voksne, så dyrt er det slet ikke ,set i forhold til andre kosttilskudsprodukter af god kvalitet, som vores klart er.
Der har også været en person, som har fortalt, at hun nu kan leve af Wellstar. Hun har 43 team medlemmer i sit team, så der må virkelig være en stor omsætning per team medlem. Højt sat kan vedkommende tjene 10% af det samlede salg, ligger nok nærmere 5%, så hvis vedkommende skal leve af Wellstar, så må det være fordi hver person sælger for 5-10.000 kr. om måneden. At de har været i stand til at opbygge så stor en omsætning, inden deres varer er blevet anmeldt, virker ganske utroligt.
Ja det er så mig du taler om her :o)
Nu er wellstars bonussystem ikke bygget op som normalt er set indenfor branchen. Vi ligger på en bonus på 10-40% i de første 2 måneder som er vores Faststart periode, derefter starter vi på 10 % og dertil er så knyttet en række andre bonusordninger som vi kan kvalificere os til hver måned bla. en pool ordning som alle lande putter 5 % af deres omsætning i hver måned og dem der så kvalificere sig deler en vis % del af den sum alt efter hvilket niveau man har kvalifikaseret sig på. Vi har fx. heller ingen omsætningskrav for at være bonusberettiget, hvilket er meget specielt.
Så jo man kan sagtens leve af wellstar i løbet af ganske kort tid, men det kræver hårdt arbejde, hver eneste måned. Det var også derfor at vi (min Mand og jeg) valgte at jeg skulle stoppe med at arbejde og gå på fuld tid med wellstar. Jeg arbejdede, hårdt, 50 timer om ugen som kok til en ussel løn på 25.000. Da vi efter de første par måneder godt kunne se potientialet i wellstar, valgte vi at sige at jeg ved at gå på fuld tid med wellstar godt kunne holde min løn sådan nogenlunde hjemme hvis bare vi kvalificerede os til europapoolen hver måned, og når salget af produkterne så kom oveni blev udsigterne jo endnu bedere.
Og jeg må sige at vores forudsigelse har holdt stik, og nu hvor produkterne skyder afsted, som de gør, ja så er det bare blevet endnu sjovere at kikke på bonuschekken hver måned.
Jeg er fortaler for Network Marketing, så jeg ved, hvad der skal til for at få succes. Produkterne er gode, bonusplanen er middel (gammeldags), men det lader til at selskabet har fået nogle gode ledere i Danmark, hvilket kan gøre hele forskellen.
Der et absolut intet ved wellstars forretningsplan der er gammeldags, den gennerelle opbygning af netværk er den samme, ja det er jo mlm her er tale om, men så stopper sammenligningen også der. E-networking er total nytænkning og helt suverænt både for partnerne men bestemt også for kunderne.
Og tak for din tiltro til at lederne i dk er gode;o)
Hilsen
Eksperten!