Jeg vil lige knytte en kommentar til denne debat om Wellstars produkter. Jeg har været i wellness branchen i 8 år nu, og kender de danske regler ganske godt. Som sådan findes der ikke nogen godkendelse af kosttilskud i Danmark, men vi benytter os af en anmeldelsespligt. Wellstars produkter indeholder dog nogle stoffer, som gør, at firmaet skal søge om dispensation, før de kan anvende stofferne i Danmark.
Der er en del wellstar folk, som skriver, at de Danske myndigheder nu har sagt god for produkterne. De kan ikke lade sig gøre, at få myndighederne til at sige god for et produkt. Man kan anmelde produktet, og så er det op til wellstar at garantere, at deres produkter overholder gældende lovgivning. På et tidspunkt vil myndighederne så komme på besøg hos wellstar, og her skal firmaet via deres egenkontrolprogram dokumentere, at de har styr på sagerne. Så selvom Wellstars produkter er anmeldt, er det altså ikke en garanti for, at de kan få lov til at blive på markedet.
Efter lidt søgen på nettet står det klart, at Wellstar skal tramme noget mere op omkring deres anprisninger af produkterne. Der er en del forhandlere, som virkelig står til røde ører, hvis Fødevarestyrelsen laver en søgning på nettet. Een anden problemstilling er, at ingen af produkterne må markedsføres, før de er anmeldt. I følge kosttilskudsbekendtgørelsen, skal kosttilskud anmeldes til den lokale fødevareregion senest samme dag, som markedsføring af produktet påbegyndes. Så hvis selskabet har forhandlet produkter via Tyskland og har markedsført disse, så er det altså en overtrædelse af gældende regler.
Jeg er sikker på, at Wellstar nok skal få styr på disse regler. Om firmaet bliver en succes, det må tiden vise. Jeg kender markedet ganske godt, og de kommer til at ligge i skarp konkurrence med lignende produkter på markedet. Deres alge baserede produkter koster i Tyskland ca. 55 €. Selvom de sender varerne fra Tyskland, skal de i henhold til Distant Selling direktivet pålægge Dansk moms. Så prisen bliver 55 € + 25% moms + fragt, hvilket bringer prisen op på over kr. 540 for et produkt. Som jeg forstår det, så får sælgerne ca. 10 af de 55 €, så der skal flyttes nogle varer.
Der har også været en person, som har fortalt, at hun nu kan leve af Wellstar. Hun har 43 team medlemmer i sit team, så der må virkelig være en stor omsætning per team medlem. Højt sat kan vedkommende tjene 10% af det samlede salg, ligger nok nærmere 5%, så hvis vedkommende skal leve af Wellstar, så må det være fordi hver person sælger for 5-10.000 kr. om måneden. At de har været i stand til at opbygge så stor en omsætning, inden deres varer er blevet anmeldt, virker ganske utroligt.
Jeg er fortaler for Network Marketing, så jeg ved, hvad der skal til for at få succes. Produkterne er gode, bonusplanen er middel (gammeldags), men det lader til at selskabet har fået nogle gode ledere i Danmark, hvilket kan gøre hele forskellen.
Hilsen
Eksperten!