Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søg 4 job om ugen!

Side 5 ud af 6 (56 indlæg)
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved der er en meget stor virksomhed heroppe som har lavet et projekt med kommunen hvor ALLE uden arbejde fik mulighed for at få en et-årig uddannelse med efterfølgende ansættelse i virksomheden. Af de oprindelige nogen og 50 er der 2 ansat i dag, resten egnede sig simpelthen ikke til at have arbejde, passede ikke ind i sociale sammenhænge o.a - vi kan sætte ind med store centre med gratis terapi for alle der er uden arbejde - gratis og ubegrænset - jeg er SIKKER på at en stor del (men ikke alle, terapi er ikke noget mirakel middel) vil kunne sluses ud i arbejde efter nogle år - og det vil være alle pengene værd.

Men hvordan kommer man i gang med sådan et kæmpe projekt - når man har en regering der skider på de svage?

Mette

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

MetteSkagen:

Men hvordan kommer man i gang med sådan et kæmpe projekt - når man har en regering der skider på de svage?

Hej Mette

Jeg kan virkelig godt lide din tankegang, og jeg har selv stået på den "forkerte" side og ønsket at der blev gjort noget. Jeg synes selv jeg har prøvet og prøvet og prøvet at få muligheden for en alternativ arbejdsplads ind i kommunens tankegang, men de var total ensporet og havde kun et ord - arbejdsprøvning.

Jeg tog springet som selvstændig og har ikke fortrudt men hvor mange sidder og er lige så stædige som jeg. Jeg ville aldrig - dengang have passet ind på nogen arbejdsplads med de problemer jeg gik og sloges med, så hvorfor tog kommunen ikke chancen og så hvad der skete hvis de hjalp mig bare en anelse med at starte op med Min-mave som iværksætter?

Men nej Sad  

Jeg er bange for at den eneste måde vi kan råbe samfundet/politikerne op på er ved at tage skeen i egen hånd og vise hvordan det skal gøres.

Jeg er med på den, du får en stemme og en kæmpe opbakning herfra. Yes

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

MetteSkagen:
resten egnede sig simpelthen ikke til at have arbejde, passede ikke ind i sociale sammenhænge

Du rammer netop én af mine kæpheste omkring de ledige.
Jeg er ret sikker på, at det ikke gælder alle ledige, at de ikke egner sig til arbejde. Nogle af dem vil blot mangle det "kærlige skub", som 4-pr-uge-reglen kan give. Men når systemet er skruet sådan sammen, at der findes a-ledige og b-ledige, som får forskellige økonomiske muligheder, vil folk, der egentlig hører til i et system med langt mere fokus på hjælp og uddannelse - måske endda behandling - så vil de forsøge at holde fast i den økonomisk mest fordelagtige løsning, som er arbejdsløshedsdagpenge. De vil så forsøge at leve op til de krav, der stilles - uden at det gavner dem en tøddel.

Det projekt, som du beskriver fra Skagen (i hvert fald som du beskriver det) laver jo netop den sortering af de ledige, som der er brug for. Jeg håber, projektet også fulgte op med den støtte, som de "tiloversblevne" har behov for. Hvis de blot kommer tilbage i dagpengesystemet, har man blot tilføjet dem et nederlag, som stiller dem endnu svagere, når de skal videre. Hvem i Skagen vil ansætte én der på sit CV kan skrive: "Jeg var i PROJEKTET i hele 8 uger, før jeg røg ud pga. for mange sygedage"? - ikke mig.
Jeg kunne derimod sagtens ansætte én som ærligt og åbent skirver: "Det er afklaret, at jeg kun kan holde til 25 timers arbejde om ugen - ellers vender den sygdom, som jeg nu er kureret for, tilbage.

mvh Hans

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

*host* Vis mig EN person som har oplevet "søg 4 jobs om ugen"-reglen som "et kærligt skub" - jeg kan i hvert fald godt love dig at heroppe er både ledige og virksomhedsejere VIRKELIG sure over den - prøv at søg på jobs ud fra 9990 på Jobnet.dk - det er skræmmende få jobs man kan få.
Frederikshavn kan til nød gå fordi der kun er 30 minutter med toget derned - men som du kan se, er der 4 hotjobs der - det er jo ikke ligefrem så vi vælter os i tilbud til de ikke-uddannede...

Derfor siger de heroppe, at man skal søge jobs i Hjørring, Hirtshals og Aalborg for at opfylde sin kvote - men for den som ikke har bil, er det ikke realistisk - du skal med toget kl. 6.21 og kan tage toget hjem kl. 16.55 hvis man får lov at gå lidt før - så er man hjemme i Skagen kl. 19.20 - det betyder at man altså ikke kan være eneforsøger hvis dette skal kunne lade sig gøre og man skal i seng 2 time efter at man kommer hjem for at være frisk til næste dag, hvis vi går ud fra at man skal sove 7,5 timer. Det er jo ikke rimeligt, det er umenneskeligt!

Hvis man så havde projekter hvor man uddannede de ledige, gav dem støtte og vejledning, så ville det hjælpe på det, men de bliver sat til at lave teater på en nedlagt fabrik, hvor der serveres rundstykker hver morgen - dejlig sund og næringsrig start på dagen...

Mette

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

MetteSkagen:
Vis mig EN person som har oplevet "søg 4 jobs om ugen"-reglen som "et kærligt skub"

Nu er dagpengesystemet jo ikke oplevelsesøkonomi.
Da jeg var ansat på Arbejdsformidlingen i Aalborg for en del år siden, oplevede jeg en sjælden gang ledige, som havde urealistisk lave forventninger til egne muligheder.
Mit yndlingseksempel er en ung kvinde, som var uddannet tømrer. Hun ønskede sig inderligt at komme i arbejde - allerhelst på den fabrik, der lå i hendes egen landsby. "Men de tager ikke kvinder, fordi de ikke har omklædningsfaciliteter," forklarede hun. Derfor havde hun ikke søgt, fortalte hun mig en torsdag, hvor hun var kaldt til tvangs- og trusselsmøde hos mig (datidens blødsødne udgave af 4-pr-uge). Vi aftalte, at hun skulle besøge den angivne fabrik om fredagen og komme til mig den følgende mandag og fortælle om mødet. Fredag før middag ringede hun afbud til mandagsmødet. Gæt selv, hvad hun skulle i stedet.

Jo, de findes skam - succeshistorierne om, hvordan et stressfunderet system får mennesker i arbejde - men de opvejer for mig at se ikke den psykologiske skade, som det samme system bibringer.

Man siger jo - og det gælder naturligvis ikke i alle tilfælde - at tryk avler modtryk. Hvis jeg var ledig under et 4-pr-uge-system, ville jeg helt klart blive motiveret for at finde alle de lovlige undvigemanøvrer, som systemet ikke har taget højde for. Dér ville mit fokus helt naturligt ligge, og det ville absolut ikke være konstruktivt.

Det eneste problem der vil være i at lukke kontrolsystemet for dagpengehalløj, ville være at nogle administratorer ville blive ledige - men de kunne jo som deres sidste usle gerning placere sig selv ude i ældresektoren, hvor der i den grad er mangel på hænder.

ØV.

Hans

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel & ......

Jeg arbejder pt. for en virksomhed der er i sin overgang fra ”frierstadiet” over ”spædbørnsstadiet” til ”fremad-stadiet”:

 Definitioner:

Frierstadiet = (Virkelighed eller eventyr)  virksomheden befinder sig i: vision og ide afprøvning

 – Fokus på: afprøvning af virkeligheden, realistisk engagement, produkt og –værdiorienteret, motivation svare til risikoen. 

Spædbørnsstadiet = (Den spæde organisation) virksomheden har taget en risiko som nu må dækkes ind. (man er gået fra en sikker stilling, husleje checken er underskrevet, man har forpligtet sig til at leverer…..
- Fokus omsætning og atter omsætning, kapitalbehov og iværksætterens engagement
- Problemer: få systemer, ustadig ydelse, ledelsen styres af kriser, ledelsen er et one man- show 

Fremad-stadiet = Idéen viser sig at fungere, over likviditetskrisen, omsætningen stiger, vi overlever, vi vækster
-Fokus: På succesen,
-Problemer: går i for mange retninger samtidig, bliver arrogant ”vi kan alt” holdningen, mangler systemer og struktur samt ledelse og målrettethed      Kilde: virksomhedens kredsløb diagnose og terapi af Ichak Adizes

Ovenstående ser jeg således som min nuværende arbejdsplads situation og vi har lagt planer for hvorledes vi vil gribe denne overgangsfase an fra spæd til fremad. En spændende opgave som jeg bidrager med løsninger til på baggrund af mine erfaringer fra 40 år i dansk erhvervsliv.

For at nævne nogle af de helt store:

Dansk Industri, Group4FalckSecuritas, Naturgasindførelsen i Danmark, Etableringen af Københavns Minimetro, Jernets Arbejdsgiverforening, Internationalt salg, Personaleudvikling ect.
Bestyrelsesposter i Dansk Erhvervsliv.

Ovenstående skriver jeg her da jeg gennem en periode har måtte sende 4 ansøgninger/uge været på forskellige kurser for, at lære at ansøge for, at lære at arbejde – jeg har arbejdet siden mit 15 år og aldrig været ledig!!

Jeg har det dårligt med at vide der er meget efterspørgsel på arbejdskraft når man med min profil engagement og gåpåmod ikke kan bruges. Alder vil du nok sige ja 62 år men hør nu hvad de siger du skal være på arb. markedet til du bliver…..år?Smile

Jeg har derfor iværksat eget firma – Network marketing – og denne aktivitet har medført at jeg har udviklet kundedatabaser, økonomistyringssystem, og opbygget produktdatabase gennemført telemarketing ect. og i en sådan virksomhedsform har man ingen ansatte man arbejder efter modellen:

AMBIA = Arrangement med Mange Beskæftigede og Ingen Ansatte
-         erhvervsøkonoms drøm lave kapacitetsomkostninger!!

Denne aktivitet har holdt mig kørende og er nu blevet mit ”Spædbarn” på vej over i Fremadstadiet - som jeg passer part-time – jow det nytter at mase på!
Jeg har sideløbende dermed søgt og nu fået ovenstående job. Herligt – en iværksætter der sætter pris på erfaringerne – ejeren er 32 år!

Derfor finder jeg også at arbejdskraften er der – men man må være meget mere utraditionel for at få dem frem man kan bruge.
Bemærkninger som ”der er langt mellem sildene” duer ikke – eller ” skal bruge sælgere, men der er ingen” duer ikke - der er masser af sælgere de vil bare ikke have det job du tilbyder –din virksomhed er ikke kendt for at være attraktiv nok måske – eller er lønnen ok eller …..?

Virksomhederne har gennem mange år benyttet sig af efteruddannelsessystemet gennem  Arbejdsmarkedsstyrelsen til, at regulere ordrebeholdning og ansatte – altså lav ordreindgang sendes alle på betalt statskursus, eller delt tid så virksomheden stadig har sit personale intakt når der er opgang igen. Vel firmaerne og vi andre betaler jo også dertil – så er det vel også rimeligt at vi bruger det!

Så jow ledighed er mange ting og ligeså! – det hele afhænger af hvilken side af bordet man er på. 

Lidt langt måske men således blev det – budskabet er: tag styringen og lad ikke dine omgivelser styre dine drømme og målsætninger – selvom du syntes at der ikke er nogen der har brug for sådan en som dig – så tag styringen og klø på – der er andre veje end blot ledighed!

Jeg finder at Amino er et spændende sted da det oser af ungdom og gå på mod, men også af en hvis arrogance og det skal I passe på med det kan slå jer tilbage.Storm

John Sommer 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er du jo selv en del af Amino John, så den arrogance du taler om må stå for egen regning, jeg mærker den ikke - gør det mig arrogant? *grin*

@ Hans - lige præcis! Det du gør i samtalen med hende er jo at åbne muligheder hun ikke selv så - så hvaa' faen nytter det at få folk til at søge 4 jobs som de ikke selv tror på at de får eller magter - lad os bruge pengene på at finde deres ressourcer så de kan blive aktive bestanddele af samfundet som faktisk tror på at de kan bruges :)

Mette

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

John, hvis det var et forsøg på et svar til mig, har du fuldkommen tabt mig. Jeg fatter ikke en bjælde af hvad det er du prøver at sige. Det er helt sort.

Min pointe var, at de få ledige der er tilbage, er det fordi de er for ringe til de jobs der er. Jeg har selv prøvet at ansætte nogle af dem, og det dur bare ikke. Det kan jeg ikke spilde min virksomheds penge på! Og spørgsmålet var så, om du selv har ansat disse ledige, når du nu mener at de skam godt kan bruges.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at tage det så højtideligt, når folk siger at de ledige skam er gode nok, når os der faktisk forsøger at ansætte dem oplever det modsatte. Min virksomhed er altså ikke et socialt projekt - det er en virksomhed, der skal give overskud, og som skal fungere i det daglige :)

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg siger Mikkel er:

 

Selv mindre/meget små virksomheder har over tid behov for ekspertise ud i virksomhedsudvikling og kan drage nytte af 60+ folk dem er der dog også en del af  der er ledige!

 

Det jeg siger er endvidere at ”du skal ikke lytte til dem der siger at du ikke kan bruges” du skal selv tage styringen og skabe dit eget job – der er muligheder selv når det ser mest sort ud.

 

Ledige tudes ørene fulde af, at der mangler arbejdskraft og hvordan tror du de har det dem der søger og søger men ikke duer?

 

Ok Amino virksomheder er nok for små til at løse den slags opgaver, men en dag bliver de vel store nok og så ville det være rart med ansvarlige holdninger i erhvervslivet.

 

Mikkel du er gået i sort – ja det hele afhænger af de øjne der ser!!Storm

 

John Sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette!

Næhhh det syntes jeg nu ikke men jeg mærker da også en væsentlig forskel på dine holdninger til ement end hvad der ellers fremgår og der er ingen tvivl om at uddannelseskomponenten er vigtig men det kræver også at virksomhederne tager opgaven alvorligt. Der er da også mange STORE virksomheder der er deres social ansvar bevidst.

john sommer

 

 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 5 ud af 6 (56 indlæg)