Jeg har en datter på 8 nu. Hun har haft sin mobil siden hun var 6 år, men der har været en meget god grund til det.
Hendes mor har været ud og ind på sygehusene og det har taget meget hårdt på vores datter. Derfor valgte vi at give hende en mobil, så hun altid kunne få fat i os, hvis hun havde brug for at snakke.
Vi har så brugt rigtig meget tid, på at forklare hende, hvad hun må bruge sin mobil til og det har virket. I de sidste to år har hun brugt for 50kr. taletid og det er det. Hun bruger den ikke i skolen, selvom hun har den med. Det hun har brugt den til, er at lytte til musik. Vi smed så også et 4GB memorycard i den, så der er masser af musik. (Så har vi så også sluppet for at skulle købe en mp3 afspiller til hende)
Så alt i alt har vi været meget tilfredse, med den måde hun bruger sin telefon på.
Jeg tror det store problem, er at de små poder ikke bliver opdraget i, hvordan de skal bruge de forskellige teknologier og det gør det ikke bedre at forældrene ikke har respekt for skolen, og lader deres unger bruge deres telefoner i timerne.
Vi har heldigvis ikke det problem endnu, i min datters klasse. Hun går i 2. klasse og de er 5 der har mobil og ingen af dem bruger dem i timen. I deres klasse er problemet at mange kommer for sent HVER dag og det er selv om at forældrene kommer med ind i klassen og aflevere dem, samt at forældrene finder på at de skal på ferie, selv om det ikke er ferie..
Jeg tror vi skal passe på, ikke at tage sorgerne på forskud, med hensyn til at introducere teknologi, til vores poder. Det kan sagtens lade sig gøre, så længe vi alle husker på, at "opdrage" poderne til at bruge dem rigtigt. Min datter har leget med min computer siden hun kunne, bruge musen. D.v.s siden hun var 3-4 år.
/Flemming