Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børn og mobiltelefoner

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BØRN OG MOBILTELEFONER... Hvor går grænsen?

I Lørdags var jeg omkring en buddy til en kop kaffe; han og konen passede en anden kammerats datter på 9 år.

Katrine, som hun hedder, sad med en Nokia 6230i (magen til min) - og var lynhurtig "på tasterne" - og spurgte om jeg vidste at man faktisk kan overføre musik via INFRARØD...

"Det ved jeg - men bruger det ikke!" svarede jeg hende.

Madonna ligger som MP3 fil på min telefon - så den kunne vi lige overføre - og Katrine vidste lynhurtigt hvilken menu osv. der skulle tages i brug.

Netop her er jeg lige dele imponeret og opstemt: Synes det er cool når børnene har tjek på teknikken. Og er nok så tilpas ung til at forstå deres enorme behov/fascination for en mobil i den alder. Jeg havde jo også min første Commodore 64 som 11-12 årig - ligesom jeg senere i livet var blandt de absolut første overhovedet til at tage SMS til mig (derfor er jeg pr. definition sms freak på 10. år velsagtens!)

Men... min begejstring var knap så stor i Børnehaven her til morgen:
Her rendte et "damp barn" (sådan opførte han sig, han er ikke damp) rundt med en af de DYRE mobiler - og tog billeder af alt hvad han kom i nærheden af...

Knægten er 6 år...

Se, interessant er det jo - men må i kraft af min post som Bestyrelsesformand i Børnehaven bringe emnet op på næste møde med forslag om at forbyde mobiler i Børnehaven af den simple grund, at børnehave-børn ikke har fornemmelsen af hvad der er rigtigt eller forkert når vi taler ETIK .

Kan snildt forestille mig, at både Jacob Bandit og Søren Spætte synes det kunne være skægt at tage billeder af OG filme tissekoner på toilettet (eftersom toiletbesøg i den alder ikke foregår bag luk og lås).

Det er jo Unisex toiletter!

SMS er det århundredes absolut mest geniale opfindelse - og nu da mobil/sms/mms er parret sammen med kamera i høj megapixel kvalitet (og ovenikøbet ok videofunktion) så er det jo som blød smør i hænderne på os gadget-nerds.

Jeg bruger jo flittigt både kamera og videokamera i mobilen - og det vil/OG GØR børnene også...

MEN.. hvor går grænsen? Min personlige grænse går ved børnehaven: No way, no mobilos i Kindergarden!

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04

Jeg er HELT enig i at børnehaven - det er alt for tidligt. Sidder selv i forældrerådet i min søns klasse. (2. klasse, så de er 8-9 år). Der er ca. 7-8 stykker ud af 25 der har mobil og det har allerede nu givet problemer. Især pigerne er stride til at sende 100-vis af SMS''er og ringe op hele tiden - især til drengene, som så bliver udnævnt til kærester. Drengene er ved at få svip af at blive kimet/SMS''et ned på den måde. De orker det ikke. Så nu er drengenes forældre begyndt at svare telefonen for dem. Det der skulle være et redskab for de børn, som færdes alene til og fra skole, som rejser frem og tilbage  mellem skilte forældre osv, er blevet et mobningsværktøj. Så indenfor de kommende uger får alle forældre et skriv om reglerne for mobil telefoni. Inkl. en løftet pegefinger til de forældre, som åbenbart synes det er ok at ringe deres børn op indenfor skoletiden - bare for at sige hej. Argh!!!!

Camilla
Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 12:09

Selvom jeg lever af at sælge mobil content så mener jeg helt klart at børn ikke bør have en mobiltelefon.

Det bør ikke være nødvendigt for børn under 10 år at have en mobiltelefon, og selv derefter burde der være strenge regler fra forældrenes side vedr. brug.

Mobiltelefoner høre ikke til i en børnehave, prøv at tænke pø hvilket påstyr der kommer når barnet har smidt sin mobil væk, så det jo helt klart en af de andre der har stjålet den.
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 12:14
Enig, ingen mobiler i børnehaver.
I øvrigt ingen mobiler til børn unden 12
med mindre den KUN kan ringe til mor og far og bedste.

jeg bor selv i Kina, læste forleden at hyppiste dødsårsag hos 10-12 årige er trafikuheld hvor mobiltelefoni er impliceret (hos enten fodgænger eller bilist). det er fandme lækkert!
Så jeg har netop bestilt en "kill any mobile" fjernbetjening som vil gå godt sammen med min "Kill any TV" fjernbetjening. (begge slukker apparaterne (ALLE produceter) med en enkelt klik som virker på 20meters afstand med en 30graders "ponter angle" - kan anbefales hvis man er tæt at larm. :-)

men NEJ er men 6 år er jeg sikker på man godt kan vente til man kommer i nærheden af en fasttelefon eller en voksen som kan varetage opgaven.
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:22

Hø...det er sjovt hvor hurtigt man kommer til at lyde "gammeldags", eller måske bare gammel;-)

Det virker helt absurd at der ikke er mere "forældre-styring", når vi snakker børn i børnehaven og de tidligere skoleår. - Men det er selvfølgelig en sjov øvelse så at afgøre hvornår det så i givet fald skulle være ok at få en mobil. 4.klasse? 5? 6? Gymnasiet?

Børnehaven er efter min emening også alt for tidligt - og det´primært på grund af børnenes manglende evne til at kunne overskue konsekvenserne og administrere/forvalte den; i sidste ende håber jeg godt nok at forældrene ikke giver barnet skylden hvis noget "går galt", men tager deres ansvar på sig!

Når det er sagt, så synes jeg at folkeskolen kunne/burde være et godt sted at lære hvordan man gebræder sig - også på dette område. Men det er selvfølgelig ikke nemt i disse tider hvor dannelelsesbegrebet er på vej ud til fordel for flere tests og klassiske faglige dyder.
Yeah... Så er vi virkelig godt på vej ind i en globaliseret fremtid som nation!

Nå, hrm... skoleansvar og i sidste ende forældreansvar!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:26
Dato: 4/3/2006 12:08:53 PM Forfatter: Ronnie Gasseholm

Selvom jeg lever af at sælge mobil content så mener jeg helt klart at børn ikke bør have en mobiltelefon.

Det bør ikke være nødvendigt for børn under 10 år at have en mobiltelefon, og selv derefter burde der være strenge regler fra forældrenes side vedr. brug.

Når The Voice kører, er det muligt at sende en sms ind med sit navn samt alder og så få sit "Gangzta navn" op på skærmen, det koster almindelig sms takst plus 8-10 kroner. En del af de besked kommer fra børn ned til 10 år... et eller andet sted er det lidt uhyggelig at så unge børn har så let adgang til at bruge penge, når de ingen fornemmelse har af hvilken værdi de repræsenterer [:0]

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:39

For 2 uger siden, arbejdede jeg nogle dage for Gallup og ringede ud i forbindelse med en analyse. Jeg fik fat på en del børn mellem 7 og 10 år, hvor det var deres private/egne mobiltelefoner, som man fik fat i...

Hvorfor fanden skal de have have en mobiltelefon, i den alder? De kan jo dårligt finde ud af at besvare den!

Men sidder der ikke forældre her på Amino, som har børn i den alder med mobiler? Hvorfor har I givet den en tlf?
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:44
Dato: 4/3/2006 12:26:19 PM Forfatter: Tommy
Dato: 4/3/2006 12:08:53 PM Forfatter: Ronnie Gasseholm

Når The Voice kører, er det muligt at sende en sms ind med sit navn samt alder og så få sit ''Gangzta navn'' op på skærmen, det koster almindelig sms takst plus 8-10 kroner. En del af de besked kommer fra børn ned til 10 år... et eller andet sted er det lidt uhyggelig at så unge børn har så let adgang til at bruge penge, når de ingen fornemmelse har af hvilken værdi de repræsenterer [:0]

Gangsta navn finten - og deres idiotiske "Passer I sammen" og deres ENDNU mere latterlige "Horoskoper" - især på The Voice er simpelthen det tætteste man kommer på at narre penge fra især og unge og så retfærdigvis kalde det svindel! -  Ikke engang de gammelkendte "Pyramideselskaber" har så ringe moral: Dengang kunne man i det mindste på noget ud af sin "investering" - man får nul og en prut ud af at få DET samme horoskop serveret, som et par andre forud for også har fået...

Især taget i betragtning hvor latterlige teksterne er!

Lasse Burholt

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:47
[/QUOTE]
Gangsta navn finten - og deres idiotiske ''Passer I sammen'' og deres ENDNU mere latterlige ''Horoskoper'' - især på The Voice er simpelthen det tætteste man kommer på at narre penge fra især og unge og så retfærdigvis kalde det svindel! -  Ikke engang de gammelkendte ''Pyramideselskaber'' har så ringe moral: Dengang kunne man i det mindste på noget ud af sin ''investering'' - man får nul og en prut ud af at få DET samme horoskop serveret, som et par andre forud for også har fået...
Især taget i betragtning hvor latterlige teksterne er!
Lasse Burholt

[/QUOTE]

Hørt Hørt!!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:50
Dato: 4/3/2006 12:39:15 PM Forfatter: Brian Nielsen (Briian)

Hvorfor fanden skal de have have en mobiltelefon, i den alder? De kan jo dårligt finde ud af at besvare den!
Men sidder der ikke forældre her på Amino, som har børn i den alder med mobiler? Hvorfor har I givet den en tlf?

Du kan tro de skam har FULDSTÆNDIG tjek på hvordan en mobil virker - ligeså vel som når min kammerats 6 årig knajt lammetæver mig i Snowboard på Playstation!

Min datter bliver 6 - hun har ikke mobil - og får heller ikke en - men når hun når de 10-12 år kan vi snakke om det - men udelukkende for brug i relation til at hun kan ringe hjem hvis hun er taget med en veninde hjem/spørge om hun må tage med hjem. Den skal ikke bruges i skolen. Og den skal være slukket om natten!

Min knajt på 2½ er også vanvittig fascineret af vores mobiltelefoner - og har fundet ud af hvordan han aktivere video´en i den ene af dem... ligesom han har fået 10.000 rap over fingrene når han lister sig til at tage fars mobilos---- han fik (min fejl) desværre lov til at sidde og lege med min forrige mobil lidt for tit: Han satte "styre/museknappen" ud af funktion og har totalforbud mod at pille ved min nye mobil --- men vi har en anden vi bruger ... det er den han nu og da napper og leger fotograf med!

Så... JO, de ved UDMÆRKET hvordan de virker!

Lasse Burholt

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)