Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan network marketing få et bedre ry?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 26. May 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja,

Jeg kender efterhånden nogle stykker som sælger doTerra, så jeg kender produktet og skriver netop at det virker som et lødigt produkt, selvom jeg aldrig kommer i målgruppen.

Forskellen på at starte webshop eller købe sig ind i et franchise, er at du er 100% afhængig af at få andre "advocates" under dig hvis du vel at mærke vil leve af det. Er det et pyramide scheme? Ja, og du skriver det næsten selv på din blog: "Det vigtigste og simpleste led i indtjeningskæden hos doTERRA kaldes “Power of 3”." Altså hvor én person står over de tre, og så har du allerede en lille pyramide.

Du skriver i dit andet indlæg følgende (som Amino ikke tillader at jeg linker til):

"Påstanden kan måske være sand der hvor man sælger varm luft (altså pyramidespil) og ikke lækre produkter folk faktisk har lyst til at blive ved med købe. Men i sådan noget som doTERRA er det værste der kan ske, at du får købt en masse lækre olier, og så enten beslutter dig for eller opdager at forretningsmodellen ikke fungerer for dig alligevel."

Definitionen på et pyramide scheme er ikke at produktet er varm luft, og derfor bliver dit argument også en fejlslutning. At doTerra netop laver et lødigt produkt betyder ikke at forretningsmodellen er sund.

Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

MLM er for egoister der ikke ingen skam har i livet. Tænk at snyde venner og bekendte ind i et værdiløst setup. Til grin.

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

endnuen1:

MLM er for egoister der ikke ingen skam har i livet. Tænk at snyde venner og bekendte ind i et værdiløst setup. Til grin.

Det er jo netop det man IKKE behøver. Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet, eller er du kun interesseret i at køre dine fordomme af?


~
Anja

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

PyramideSPIL er ikke forretning. Det er vigtigt at skelne mellem de to.

Hvis vi skal tale pyramider, så er der da langt mere pyramideform i en traditionel virksomhed med én direktør og en masse ansatte ordnet i hierarkier - hvor ingen kan komme til at tjene mere end dem i toppen. 

Man kan i øvrigt godt leve af det uden andre forhandlere under sig - det er bare sjovest at have det, fordi forhandlere lægger en fast ordre hver måned. Det kan kunder også sagtens gøre, og så er forhandlere ikke nødvendige. 

Jeg kan ikke se det underlødige i at man honorerer dem der sælger produkterne. Der er ingen der bliver bondefanget - hvis der er, er det ikke virksomhedens skyld, men de enkelte forhandlere, og så er vi tilbage til min pointe med tråden her: Hold nu op med de skumle metoder, og begynd at drive en ordentlig forretning som i enhver anden branche. Der er ingen grund til andet.

Jeg kan se at det her bliver endnu en debat om for og imod network marketing, og det var egentlig ikke det jeg (bevidst, i hvert fald) lagde op til. :-) Jeg ville gerne høre fra andre der faktisk har erfaring med det, og høre om det faktisk er noget "man lærer" af de her (andre) virksomheder, eller hvor i alverden det kommer fra.

Jeg er slet ikke lukket for den mulighed at der ER network marketing-firmaer der ikke arbejder etisk - det gælder alle brancher, men jeg kunne savne at opleve en smule åbenhed for at det ikke gælder alle. Men okay - jeg har selv været der, så jeg må vel æde karmaen. ;-)

~
Anja

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver dig ret i, at hvis man virkelig knækker koden kan et MLM set-up nok gøres rigtigt.

Valuetainment som er blevet en meget populær kanal på YouTube for iværksættere rundt omkring i verden, har Patrick Bet David som frontmand. Han står også bag forsikringsfirmaet People Helping People (PHP), han vil dog ikke selv indrømme det, men det er et tydeligt MLM-system. Det virker dog til, at folk generelt - samt de mange folk der er interesseret i virksomheder osv. ikke har noget i mod at få råd og vejledning af Patrick. 

Så People Helping People kunne godt være et forsøg på MLM done right?.. Jeg tror det har meget at gøre med den basale varer det handler om at sælge. I 99% af MLM setups er varen tit noget ubrugeligt møg, og derfor bliver det mere til et scam for at tjene penge på de nye i "netværket". 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kort svar til din overskrift: Næh, det tror jeg ikke.

Min begrundelse: Jeg var egentlig klar til at læse dit indlæg, da jeg så det var dig. Jeg var tabt efter få linjer, da jeg så, at du fremstår var ENDNU en network marketer, der har set lyset.

Jeg nåede ikke så langt i dit indlæg, at jeg så, om der var saglige pointer, og jeg har heller ikke set, om dit indlæg som slutter på samme måde som network marketers almindelige alt for lange taler, nemlig med en enestående mulighed for at JEG kan blive rig.

God vind med den nye del af din forretning.

Hans

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Min begrundelse: Jeg var egentlig klar til at læse dit indlæg, da jeg så det var dig. Jeg var tabt efter få linjer, da jeg så, at du fremstår var ENDNU en network marketer, der har set lyset.


Jeg nåede ikke så langt i dit indlæg, at jeg så, om der var saglige pointer, og jeg har heller ikke set, om dit indlæg som slutter på samme måde som network marketers almindelige alt for lange taler, nemlig med en enestående mulighed for at JEG kan blive rig.

Ak, det er jo det der er så trist - at folk tager afstand på baggrund af gamle fordomme. Jeg har hverken set lyset eller lokker andre med muligheder for at blive rige. Jeg forsøger bare at have en saglig debat om noget jeg selv tog voldsomt afstand fra engang, men som jeg nu har opdaget faktisk er ganske lødigt (i hvert fald i den form jeg selv har bevæget mig ind i det). 

Men tak for den gode vind. Jeg håber du har det godt, søde Hans. Det er godt nok mange år siden vi har krydset ord her på Amino. 🤗

K.h.
Anja

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har haft samme holdninger som de fleste, når det kommer til MLM/NM - sådan 50/50 baseret på fordomme og dårlige erfaringer med venner og bekendte som var faldt i “fælden”. Men jeg har de senere år revideret min holdning lidt, mest fordi jeg har lært nogle af virksomhederne at kende indefra. 

Jeg har tidligere arbejdet for en FinTech virksomhed som leverede den tekniske pay-out løsning til flere af disse selskaber, og jeg blev gang på gang imponeret over hvor professionelt disse virksomheder opererede. Det var virksomheder med milliard-omsætninger, med utroligt dygtige folk på alle poster. De havde bare valgt en anden salgskanal end andre virksomheder i samme branche. 

Fruen har faktisk også arbejdet for et af selskaberne, som chef for deres globale Analytics og insights team. Dette firma var oprindeligt startet op som en traditionel virksomhed med varer på hylderne i fysiske butikker, men stærk konkurrence om plads på hylden, høje slotting fees mm. havde fået dem til at ændre deres salgskanal til NM. Men deres produktudvikling, og generel ledelse var præcis den samme, deres salgsafdeling så bare anderledes ud. 

Nu er disse virksomheder heller ikke mirakelmagere som med en eksotisk juice kan helbrede kræft og alle mulige andre dårligdomme. Det er virksomheder der sælger produkter som man nemt kunne sælge i butikker, og som har en høj grad af genbestillinger fra kunderne. 

Når man stikker lidt dybere end et spadestik, så vil man opleve at flere af disse selskaber ikke tjener alverden på de super irriterende sælgere, som vi nok alle er rendt ind i før. Dem der fortæller at hvis bare du tilmelder dig, så kører du Ferrari om 2 år (selvom de selv stadig kører i en rusten VW).

Det meste af selskabernes omsætning kommer fra de bedste 5% af deres forhandlere, eller noget i den stil. Jeg kunne derfor fristes til at sige, at branchen sikkert ville få et bedre ry hvis de sorterede i deres forhandlere, og ganske enkelt satte nogle mål for hvor meget man skulle sælge for ift. nogle definerede milestones, ellers var det ud. Eller som et selskab jeg kender til indefra, konvertere de nederste led til en slags kundeklub hvor de kan købe varer online til videresalg, og opnå en besparelse baseret på den volumen de køber for - ikke noget med at bygge netværk efter den traditionelle MLM/NM filosofi, hvis ikke man indenfor en periode kunne skabe salg i sit netværk. 

Så helt grundlæggende er jeg mere positiv efter at have arbejdet direkte med nogle af disse selskaber, og ved at nogle er fantastiske forretningsfolk der bare har valgt en anden salgskanal. Men jeg ved også at branchen rummer plattenslagere og tvivlsomme produkter. Men er det ikke sådan i alle brancher?

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et sagligt indspark, Carsten. 👌🏻

~

Anja 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)