Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har klaget til Google over konkurrents misbrug af mit domæne/brand

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 64
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas!

Jo, det kunne meget vel være noget i den retning der foregår, men jeg tror det ikke. For jeg får altså ingen "frække tilbud" med Googletænkte søgeord når jeg redigerer mine kampagner! Hm...

Iøvrigt SÅ spændende hvad der sker i fremtiden med Google og semantik. Her er det bare om at holde sig til. Jeg har i al fald lagt øret mod skinnerne så jeg kan høre toget når det kommer.  

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 23:35

Jamen du har RET! Den eneste grund til at jeg for i blækhuset var at konkulegen jo lovede at ændre kampagnen, og derefter ikke gjorde det. I modsætning til dig. Og jeg vil ikke lyves overfor. Basta.

Jeg synes faktisk også det er svært at finde balancen for at holde sig ajour og have en finger på pulsen - og ikke bruge for meget tid på det....kender du det ? Angel 

Denne tråd er også KUN oprettet for at gøre opmærksom på at man KAN klage til Google, og at jeg snart en standard klar som folk kan få aminogratis, så ikke alle skal opfinde den dybe tallerken - gud forbyde. Og for at høre om andres erfaringer med at klage. Det ser ikke ud til at nogen herinde har prøvet det! Endnu.....

Meget interessant at Google selv foreslår noget der minder så meget om din svenske konkulegas navn....Måske også derfor man KAN klage gratis over AdWords...

Nu tror jeg lige jeg klapper hesten - der kommer ikke flere indslag i denne tråd i aften Zip it! - undskyld til alle for tre indlæg i træk - kan ikke finde ud af at svare de enkelte på anden måde Sad

Katinka 

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 00:38

Her er så min mening på sagen:

"Blandet landhandel" er en helt almindelig frase som du ikke har eneret til at anvende. Hvis jeg i min adwords kampange byder på ordet "landhandel" kommer min reklame sikkert op når man søger efter din virksomheds navn eller dit domænenavn.

Desværre - hvis det bare var tilfældet ville jeg straks søge om eneret til at komme op på google når nogen søger efter "sommerhuse" - mit firma hedder Sommerhuse ApS og firmaets domænenavn er "sommerhuse.dk" - sådan fungere det jo naturligvis (desværre for mig) ikke. :-)

Et andet eksempel - søg efter "Novasol" som er et navnebeskyttet brand og som ikke er et almindligt ord. Du kan ikke købe en google adwords reklame når nogen har søgt efter "Novasol". Man kan søge om navnebeskyttelse hos patent og varemærkestyrelsen og derefter sende det til Google som mig bekendt respektere dette  - så er den bagdør lukket for konkurrenterne.

Du kan derimod ikke navnebeskytte "Blandet Landhandel" præcist ligesom jeg ikke kan navnebeskytte "Sommerhuse"  (i hvert falg ikke når du rent faktisk har en blandet landhandel og jeg sælger sommerhuse, Apple (=æble) har jo navnebeskyttet Apple som brand indenfor elektronik dimser, computere og ipods mv. - men ikke i æble branchen..

Hvis man alligevel købte adwords på "Novasol" ville det være såkaldt "snyltende reklame" som klart er i strid med markedsføringslovens §6 (§6 så vidt jeg husker) - det eneste problem er så bare a der ikke er nogen strafbetingels forbundet med ikke at overholde denne paragraf.

Efter min mening har din konkurrent klart gang i snyltende tægemarkedsføring på dit gode navn og rygte - det er klart uetisk og ikke god markedsføringsskik jfr. MFL §6.

Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 22:44

Hej allesammen!

Jeg fik medhold!  Google gav mig ret!!! Skønt. (jo, for jeg kan nemlig ret godt lide at få ret....Embarrassed - men bare rolig, det er noget jeg arbejder med...)

Google finder det "misleading" at bruge andres firmanavne i sin Addwordskampagne som søgeord, står der i svaret. Det er fordi et firmanavn er beskyttet per definition. De skriver godt nok at man godt må skrive blandet-landhandel UDEN dk, men eftersom det ikke er et korrekt stavet begreb, vil jeg gå videre med den term også, og få konkulegaens brug stoppet fsva. den variant også.

Så, mine damer og herrer - Google tillader IKKE andre firmaer at bruge et xxxx.dk (eller .com etc etc.) i deres Addwords kampagner. Denne form for igle-metoder kan stoppes hvis man klager.

Google har visse formkrav til klagens udformning, og da jeg ikke synes vi alle skal opfinde den store café au lait skål, er du velkommen til at få en kopi af klagen ved henvendelse til mig hvis du også vil klage til Google. Blot du lover at ændre lidt på teksten.

Ka' I hygge derude!

Stor retsbaseret hilsen fra Katinka Smile 

Fra Ganløse
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 11:55

Det er jo fint nok, men som du sikkert har læst i mange indlæg, kan en konkurrent sagtens oprette søgeord med blandet og landhandel - bare uden .dk. Søgeresultat vil blive det samme.

Jeg mener hele problematikken ligger i dit valg af navn til shoppen, det vil give dig mange timers arbejde med at være efter andre i fremtiden, da det er et meget anvendt udtryk i dagligdagen - faktisk havde jeg for et par år tilbage en shop der hed blandetsalg.dk, hvis andre havde blandetsalg i deres adwords kunne jeg ikke gøre noget ved den sag. Jeg droppede shoppen og fandt et andet navn (og koncept) Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:21

Hej Katinka

Jeg forslår, du sender en e-mail til personen, hvor du er konkret for, at han ved, hvad han skal foretage sig. I den mail du sender ham. Skriver du en liste med de ord, du ikke vil have, han skal ses på.

Men du skal være realistisk. Listen af ord skal have et - foran. Det man kalder negative søgeord. Eksempet:

-www.blandet-landhandel.dk
-blandet-landhandel.dk

Osv.

Du skal blot bede ham om, at kopiere disse søgeord ind. Men du kan selvfølgelig ikke bede ham om, at sætte et minus foran blandet landhandel når det står alene.

Tilmeldt 5. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:34

Klager over at en konkurrent misbruger vores domæne navn i deres AdWords kampagne. Det skulle da lige passe at vi bruger BOKSEN på at blive relativt kendte, og det andet firma skummer fløden - ulovligt. For det ER ulovligt i Danmark, det er i strid med Markedsføringsloven (vildledende reklame, § 2, stk. 2: 4)   ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser,. Skriver Katinka. Er der nogen som kan fortælle mig, hvad gør man ved det firma som som misbruger ens domæne navn. Mvh Hanne

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:59

Mig bekendt er der fortsat ikke faldet nogle domme i Danmark om det strider mod lovgivningen at anvende andres varemærker som keyword i adwords annoncer. Det er stærke og valide argumenter både for og imod. Det er LANGT fra så simpelt så du antyder at det er, Hanne. Og sålænge der ikke er dannet nogen retspraksis på området, kan man ikke med sikkerhed vide, hvordan en sådan sag ville falde ud.

Tilmeldt 5. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:14

Tusinde tak for dit svar. Syntes ikke jeg præcis kan finde den paragraf  i loven der henvises til. Men har sendt en klage til Google AdWords.

Som skriver følgende regler for annoncering:

Annonceringspolitikker for AdWords -

Lad være med at antyde tilknytninger eller partnerskaber, der ikke er korrekte.

Det er selvfølgelig ikke nogen domfældelse, men jeg håber de tager klager alvorligt.

Samt skrevet klage til misbrugeren om øjeblikkeligt at stoppe med misbruget. At bekræfte inden tidsfristens udløb, at det stopper. Ellers vil vi bede vores advokat om, at retsforfølge dem. Når man overtræder markedsføringsloven så kan der anlægges sag ved sø -og handelsretten.

Netop i disse tider, er det ektra hårdt at blive ramt på sin omsætning.

Mvh Hanne

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:24

Google tager skam klager som disse alvorligt - det er bare ikke altid deres afgørelser falder ud som du lige ville ønske :)

> Når man overtræder markedsføringsloven

I forhold til brug af keywords i adwords heder det vist "hvis man overtræder ..." for det er som sagt på ingen måde klokkeklart hvad udfaldet af en retssag om det ville blive. Jeg har fulgt de juridiske diskussioner om det her gennem ange år, og det er som sagt langt mere kompliceret end man lige skulle tro.

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)