Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har klaget til Google over konkurrents misbrug af mit domæne/brand

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 64
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

tak Jimmy - kender godt Googles opgave - både den ene og den anden Smile

Aha! Tror du det er det der er sket med min konkurrents kampagne? At de fylder en annoncesøgeordsliste med gamle møbler, antik etc etc, og så foreslår Google dem at de skal tilføje Blandet-landhandel, fordi vores vareudbud etc minder så meget om hinanden? Du godeste, det har jeg slet ikke overvejet.

Jeg indrømmer BLANKT: Jeg er snothamrende naiv, og kan (indtil videre) bildes hvadsomhelst ind når det kommer til Google, for jeg forstår ikke Google-apparatet.  

Mht etik, så er det jo en flydende størrelse. Jeg er ikke fundamentalist, så hvis der fx. her på Amino og hos rigtig mange andre AdWords annoncører er konsensus om at den ovenfor nævnte markedsføringsmetode er fjong, så skal jeg jo bare justere min egen opfattelse af hvad man bør og kan, og rette ind efter det.  Man har en holdning til man tager en ny, og ny viden er jo konstant med til at påvirke ens holdning, ikke? Og det er det der sker lige nu - jeg får ny viden.

Men, hæng jer nu ikke i om min sag er god eller ej, jeg skulle have luft for min umiddelbare harme, og derfor får Google en klage af mig. Jeg var sådan set bare interesseret i at høre om andre før mig har klaget over det samme? Men mere og mere kunne jo tyde på at det ikke er tilfældet Smile Og ved I hvad! Det er HELT i orden! Jeg er bare ved at finde ud af hvordan hele dette komplekse system hænger sammen, ok!

Nyd solen i dag!

Katinka 

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:15

Hej Katinka

Jeg er bange for, at du bliver nødt til at få revurderet din opfattelse ret så kraftigt.

Ud fra det jeg kan læse er der intet forkert sket overhovedet. Det sker hele tiden.

Hvad er forskellen på det du har oplevet og det som en bruger oplever ved at se en bannerreklame på f.eks www.jubii.dk  når man søger her?

Og her kommer reklamen oven i købet som grafik.

Så at der kommer reklamer frem for andre når folk taster bestemte søgeord ind på Google - det er ikke ulovligt - det hedder fri konkurrence og er en grundlovssikret rettighed.

Forøvrigt behøvede du endelig ikke at tage en gange 10 dyr klagesag i USA. Det danske restsvæsen kan fint klare det, da både du og din konkulega bor i Danmark.

Venlig hilsen, Christian

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:31

Det "omstridte" firma har ikke registreret "blandet-landhandel.dk" til deres søgeord - men sandsynligvis blot "blandet landhandel" - for de dukker op, selvom der ikke tilføjes ".dk".

Det er der intet anfægteligt i. Sorry. Sagen er desværre for tynd = ikke eksisterende.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 18:26

Ha ha - konkulega - FEDT udtryk!

Formålet med at starte denne debat ER jo at indsamle information nok til at kunne vurdere hvor jeg lander når jeg er færdig med at tænke over det her. Jeg har brugt de sidste to år foran skærmen for at opbygge vores site/kundekreds, og har ikke haft overskud til andet end at opdatere, liste varer og sende ordrer etc etc. Det er først nu jeg har tid til at vågne op til dåd, fordi firmaet kører som det skal. Så jeg revurderer GERNE min opfattelse Big Smile 

Altså - jeg havde indtil for 3 måneder siden samme opfattelse, faktisk. MEN sagen her opstod jo fordi det var Googles egen danske afdeling der oplyste mig at det min konkulega gjorde var i strid med markedsføringsloven! De ringede endda tilbage efter at have undersøgt sagen konkret! Og meddelelsen var ikke til at misforstå: De måtte ikke bruge vores domænenavn i deres annonce, som søgeord.

Men, folkens, lad det nu ligge, min klagesag kører, gratis, i Californien nu, og det er fint! Får jeg ikke medhold, så er det bare ærgerligt - det ændrer jo i bund og grund ikke så meget. KUN havde jeg brug for at gøre et eller andet, fordi jeg synes det var lidt frækt...men så er det jo heller ikke værre, for filan, der er plads til os alle Cake - og jeg fører jo ikke sagen videre i retten eller noget, jeg har kun indbragt denfor Google-domstolen Geeked

I behøver ikke forholde jer konkret til mit domæne og mine søgeord eller mine immateriale rettigheder, ok! Altså, med mindre I brænder inde med noget - så kom med det Smile

Jeg er meget mere interesseret i at høre hvad I generelt mener. Fx. hvad der vil ske hvis jeg skriver "IKEA" i min AdWordskampagne søgeordsliste? Det er er ingen andre der har gjort. Ellers oplagt, de sælger jo også svenske møbler....hæ hæ.

Jeg er i tvivl om, Christian, hvad du mener med din jubii case med banneret....hvad mener du?

Nå, nu vil jeg tage min tynde sag med ud i køkkenet og lave noget slankeaftensmad Party!!!

Hyg!

Katinka 

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Fra Split
Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 411
Skrevet kl. 18:43

Hvis du skriver IKEA i din Adwords vil du ret hurtigt få en henvendelse fra deres advokat, da IKEA i modsætning til blandet-lanhandel er mærkevarer beskyttet i hoved og r...

Så det skulle nok kunne give dig en del hits, men jeg er ikke sikker på det kan betale sig

Morten

2 mio. besøgende i Wordpress hvor jeg bla. skriver om ferie i Kroatien på 8 sprog

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:53

Det er ikke afklaret endnu, ved en dansk ret, om det er ulovligt at bruge andres varemærke som søgeord i PPC-kampagner. Der er valide argumenter der taler både for og imod, så det er bestemt ikke enkelt.

Og en sådan sag kan ydermere kompliceres af det faktum, at Google udvider keywords med broad match til relaterede ord. Således kunne det f.eks. tænkes at en annonce med keywordet "varehus" også vil blive vist nråd der søges på IKEA. Hvem har ansvaret for det - i fald det er ulovligt? Nej, det er ikke enkelt :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44

Effektiv Markedsføring:

Det sker hele tiden.

Det gør røverier også - bankrøverier har været særdeles populær på det sidste :)

Læs den her Katinka og prøv at søge lidt videre på Google selv:

http://www.computerworld.dk/blog/it-advokaten/676?cid=9&q=It-advokaten-bloggen&a=cid&i=9&pos=6 

Der er måske noget nyere "litteratur" om problemet, men mener der har været meget fokus på det de seneste år- 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:03
Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 23:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

man kan også sigeog hvad så hvis der er annonce? Dem der søger på et specifikt firmanavn eller domænenavn etc. Vil vel næppe klikke over på en konkurrerende side? Søger jeg f.eks på gummihat.dk, ja så er det jo det firma jeg er ude efter, enten fordi jeg kender det for noget godt eller er tilbagevende kunde eller... Klikker en bruger videre på en anden annonce, ja så havde den bruger nok klikket væk fra det søgte alligevel.

Jeg fik en klage fra en svensk konkulega, vedr. mit svenske site, han bad mig fjerne hans firmanavn fra mine søgeord. Hans firmanavn er kondomshoppen.se, jeg anede det ikke. Jeg havde bare taget googles søgeordsværktøj. Google foreslog blandt meget andet også kondomshop, kondomshoppen, kondomshops med mere. Så den var lidt søgt, men jeg fjernede det. Gad da ikke det ballade...

Så jeg ville tage det roligt, hellere bruge energi på at optimere egne sider, end at have travlt med de andres...

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 23:15

Tusind tak Tommy! Perfekt artikel. Det jeg har fået at vide af Googles repræsentant (både mundligt og skriftligt) er PRÆCIS det som direktøren for Robinhus nævner. God markedsføringsskik er en vigtig ting der får tillagt alt større vægt. Og gudskelov for det. Jeg synes ærlig talt at "gøge-finten" kan være lige under lavmålet.

Uden at blive alt for hard core juridisk, så er det, som det også ses ovenfor i denne tråd, i sig selv en vanskelig sag at vurdere om et firmanavn/brand er beskyttet. Jeg har ikke tid lige nu, for jeg er perfektionist når jeg vil finde ud af sådan noget (lige præcis juraen kan man ikke skære hjørner med) så der går lidt tid, men jeg skal nok melde tilbage.

Ligeledes vil jeg så også tilbyde alle Aminoer adgang til den tekst der skal til for at få en klage til Google AdWords afsted. (Det er den klage Robinhusdirektøren omtaler i kommentaren til artiklen i Computerworld)  Der er nemlig en del tossede formkrav, og den skal være på engelsk. Sidder der nogen der ude som skal bruge den - så send mig en PM :-) Ellers kommer den i en tråd senere, når jeg ved om Google accepterer formuleringerne. 

Tak igen :-)

Katinka 

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)