Du mener vel formentlig Klaus Riskær Pedersen (født 24. april 1955). MVH fra Ejler Ottesen |
Jeg sad lige og så interviewet med Klaus Riskær i DR programmet Ærlig Talt .... og ærlig talt... my f... God!
Jeg skal ikke kaste mig ude i lomme-psykologiske forsøg på at sætte en diagnose på manden, men helt normal oppe i hovedet virker han da i hvert fald ikke. Se interviewet - det var sgu ret skræmmende, synes jeg.
En ting jeg fandt meget påfaldende - og som vel egentligt også er en af grundende til hans domme, var at han ikke helt kan skille tingene ad. Hver gang intervieweren snakkede om hans krakkede finansselskab, skubbede Riskær sig fra det og sagde, at det ikke var ham, men selskabet der var gået konkurs. Men når snakken så faldt på Cyber City omtalte han det som "hans fond", og den er altså helt gal.
Såvidt jeg forstår er en fond netop karakteristisk ved at der ingen ejere er - der er en bestyrelse og en formand som administrerer den, men ingen egentlige ejere. Det var vel også derfor Riskær valgte denne konstruktion da han i sin tid lavede CyberCity, da han såvidt jeg forstår havde nogle personlige kreditorer, som ville snuppe det hele, hvis han selv ejede det. Så han oprettede en erhvervsdrivende fond der så ejede det. Hvis det er korrekt, så er det altså ikke "hans" fond - uanset hvor meget han mener at have bidraget til fondens velstand.
Han virkede i interviewet bestemt ikke som en mand der har erkendt sine ulovligheder og angre over dem, så det er nok meget godt han får nogle år i brummen til at tænke over sagerne.
Bliv gratis medlem