Jeg er med til at supportere lønmodulet i vores brancheløsning til C5. LetLøn/eIndkomst har intet med at lette noget som helst for iværksættere eller firmaer i det hele taget. Mængden af informationer, der skal indberettes til Skat er efter vores beregninger ca. 10-doblet. Det er blevet fuldstændig vanvittig kompliceret at lave løn - og det er ikke kun for små virksomheder. Pre-2008: Lønbogholdere skulle som regel regne med at rykke 2-3 dage ud af kalenderen mellem jul og nytår for at lave afregninger af SH, afstemme A-skat mv. Og så i januar bruge 4-5 dage på at gøre alt klar til S73/74 og revisoren. Post-2008: Lønbogholdere skal nu afsætte 2-3 dage hver eneste måned til at lave afstemninger. Jeg skylder at nævne at vores kunder i snit har 50 ansatte og er under overenskomst - 10-doblingen er ud fra at alt er blevet månedsvis indberetning. Før skulle kun pensionen, MIA-systemet og totalbeløb for A-skat og AMB indberettes. Nu skal statistik til DA/DS, ATP (på et tidspunkt inkl. barselsordning) og beløb for AMB/A-skat indberettes for hver enkelt medarbejder. Hvis det så bare var at indberette tallene var det måske udholdeligt, men det stort set alle glemmer er at med alle indberetninger følger også afstemninger. Før lavede man lønafstemninger 1-2 gange om året for de her middel-små virksomheder - nu er man tvunget til at gøre det hver eneste måned. Det er en enorm administrativ byrde - og fuldstændig ude i hampen. Chancen for at Skat kan fange flere snydere er utopisk og i bedste fald langt ude i fremtiden. Som sagt har jeg været med på sidelinjen i indførelsen af eIndkomst - og for det første er deres dokumentation mangelfuld, er blevet tilrettet utallige gange - og deres brugerinterface er så ringe at man skal være mere end almindeligt kvik for at finde rundt i det. Alt går som udgangspunkt ud fra at man ved, hvilket nummer hvert enkelt felt på S74 har, når man skal kigge i de indberettede tal. Vi har talt det til 10 museklik for at finde et enkelt indberettet beløb på en enkelt medarbejdere for et bestemt felt. Og for at de ikke skal være løgn kræver det 10 nye museklik til den næste medarbejder. Så for at finde en fejl i de indberettede tal, skal man det cirkusnummer igennem uhyggelig mange gange. Hvad der er endnu værre var når vi skulle have information om de tekniske formater... der var 3 (!) personer, der vidste noget om det - og her snakker vi midt-november - halvanden måned før deadlinen for at samtlige danske virksomheder skal indberette til det nye system. Iøvrigt - bare fordi man anvender DanLøn/Multi-Data/Lessor løn slipper man ikke for at skulle sidde og glo alle listerne med tilfældige koder for Danmarks Statistik igennem - og man slipper ikke for afstemningerne. Jeg giver Peter/DeMib ret - det er en gang makværk, der er hastet igennem, mangelfuldt indført, unødigt kompliceret og amatøragtigt opbygget. |
Jamen, der er da dejligt at høre, at du Magnus er enig, og at du har tilmed har været meget tæt involveret med/ i diverse problemstillinger
med hensyn til Eindkomst.