Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crypto valuta

Side 17 ud af 19 (184 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
og med højere skat af gevinster end fradrag ved tab

Man skal vel kun betale skat af dem når man sælger dem? Eller hvordan foregår det?

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man skal betale skat af avancen ved salg, hvis det er spekulation - i Danmark altså.

Man skal sandsynligvis ikke beskattes af købs-gevinster. Lad os antage du køber een BTC for 10.000 $ og senere bruger denne BTC til at køber en bil, der koster 15.000 dollars (bitcoin er steget til 15.000 $). 

Her er der - efter min mening - ikke hjemmel til at beskatte købsgevinsten på 5.000 dollars - i hvert fald ikke hvis bilen direkte har været til salg i Bitcoin.

 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Guld versus bitcoin

Jeg er umiddelbart enig med Martin

Det var således først da guld blev anvendt som penge i stor målestok, at guldet fik sin høje værdi. Guld startede med en lav værdi tæt på den industrielle nytteværdi, men fik større og større værdi efterhånden som guldpenge blev mere udbredt. Og i dag må hovedparten af guldværdien tilskrives gulds gode pengeegenskaber og ikke den industrielle nytteværdi.

Forskellen på guld og bitcoin er blot den, at bitcoin starter med en mindre værdi end guld. Og det er også svært at forestille sig, at gulds succes som pengeaktiv skulle være helt fraværende, hvis det ikke tillige havde haft en industriel nytteværdi.

Det er selvfølgelig nemmere at løbe et potentielt pengeaktiv i gang, hvis det starter med en solid indre værdi, men det nuværende bitcoin forløb har allerede modbevist, at dette skulle være en absolut nødvendighed.

I 2010 skulle der bruge 10.000 bitcoin til at købe to pizzaer, men i dag er pizzaprisen faldet til langt under 0,01 bitcoin.

Og hvis det kun er bitcoins lave startværdi/bundværdi, der er problemet, kan det løses meget hurtigt.  Større aktører kunne slå sig sammen og f.eks. garantere, at 1 bitcoin altid kan konverteres til 4 ounce guld. Men den nuværende guldpris på ca. 6.000 dollar/ounce ville det være en overkommelig opgave.

Hvis den samlede årlige varetransaktion nomineret i bitcoin var på størrelse med den danske økonomi, skulle den samlede bitcoin-værdi antageligvis være ækvivalent med den danske pengemængde på ca. 1.100 mia. Hvis vi regner med 21. mio. bitcoin, giver det en bitcoin-værdi på 52.380 kr./bitcoin.

Man bør også se på, hvad bitcoin skal konkurrerer med. Idag bruger vi bankernes indlån som digitale penge, hvilket ikke er ideelt. Pengenemængden hopper op og ned. Fra 2001 til 2008 blev pengemængden såldes mere end fordoblet i Danmark
Det er næppe sundt.


Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Thorbjørn:

Ja man skal betale skat af avancen ved salg, hvis det er spekulation - i Danmark altså.

Man skal sandsynligvis ikke beskattes af købs-gevinster. Lad os antage du køber een BTC for 10.000 $ og senere bruger denne BTC til at køber en bil, der koster 15.000 dollars (bitcoin er steget til 15.000 $). 

Her er der - efter min mening - ikke hjemmel til at beskatte købsgevinsten på 5.000 dollars - i hvert fald ikke hvis bilen direkte har været til salg i Bitcoin.

 

Den fortolkning er jeg ikke enig i.

Ifølge nyeste praksis fra Skatterådet, falder Bitcoin og andre crypto valuta ind under Statsskattelovens § 5, og det afgørende er, om der spekulationshensigt. I forhold til andre formuegoder jf. Statsskattelovens § 5, herunder fast ejendom, er det helt afgørende hvad hensigten var på anskaffelsestidspunktet.

Hvis du ser en bil der er til salg for 1 Bitcoin, og du derfor opkøber 1 Bitcoin og bruger den til betaling dagen efter, så er jeg enig i, at der er skattefrihed.

Men hvis du har købt 10 Bitcoin i 2016 og så tilfældigvis bruger 1 af dem til betaling af en bil i 2018, så mener jeg ikke, at du kommer udenom spekulation, og dermed beskatning, for den ene Bitcoin, som du har betalt med.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thorbjørn:

Ja man skal betale skat af avancen ved salg, hvis det er spekulation - i Danmark altså.

Jeg er helt enig (og i øvrigt jo også med Skatterådet i SKM2018.104.SR)

Thorbjørn:

Man skal sandsynligvis ikke beskattes af købs-gevinster. Lad os antage du køber een BTC for 10.000 $ og senere bruger denne BTC til at køber en bil, der koster 15.000 dollars (bitcoin er steget til 15.000 $). 

Her er der - efter min mening - ikke hjemmel til at beskatte købsgevinsten på 5.000 dollars - i hvert fald ikke hvis bilen direkte har været til salg i Bitcoin.

Meget interessant emne - men jeg tillader mig at udfordre din holdning på de såkaldte "købs-gevinster".
 
Hele udfaldet af din påstand afhænger vel af om man i henhold til SL betragter selve købet af BTC som spekulation eller ej?
Køber jeg en BTC i dag med formålet at købe en bil ligeledes i dag er der vel næppe tale om spekulation?
Købte jeg en BTC i går (eller tidligere) med formålet om at købe en bil i dag har jeg vel (formentlig) i henhold til SL købt med spekulation for øje?
 
Dernæst i forhold til om en BTC er afstået eller ej - om en BTC bruges til at købe valuta eller et materielt gode er vel irrelevant?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Niels Henriksen:

Cookie - John Hannover:
og med højere skat af gevinster end fradrag ved tab

Man skal vel kun betale skat af dem når man sælger dem? Eller hvordan foregår det?

ja så længe de ejes privat er det ved handel. Et problem er blot at det med alt jeg ved er FISU og hver handel for sig. Det er nemt hvis du køber en gang og sælger en gang - men hvis du nu handler her og der, så får du lidt af et regnskab og - du kan så ex forestille dig, at du på EN handel henter en gevinst - lad os sige tjener 100.000 kr - men så kommer der en anden handel - hvor du har set dem falde og nu vil du ikke lege med mere, så nu sælger du og taber 100.000 kr

Så kunne man tro man havde 0 det år - men nej - man har 100.000 kr til personskat - lad os sige 56% fordi du betaler topskat - og så har man tabet på 100.000 kr som kun giver fradrag som ligningsmæssig - vel 28% eller noget i den stil - og dermed får du altså en stor skat - på 0 resultat det år da hver handel skal behandles for sig med de to skatteformer - med alt jeg ved i alle fald.

Det er for kompliceret til jeg vil være med - også selvom det lige nu kunne ligne der er en bund omkring de 6000 og man derfor formentlig med lidt årvågenhed kunne gå ind - og komme ud før eller siden til gevinst

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke enig. Loven skriver direkte salg. Bitcoin skal efter min mening beskattes som kontant-valuta.

Lad os antage, at du er næringsdrivende med køb og salg af kontant-valuta (EURO). Nu tager du en 100 EURO-seddel og bruger den til at købe et par bukser i Tyskland.

Skal du nu beskattes at gevinsten på 100 EURO-seddel? Ikke efter nuværende praksis. 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
da hver handel skal behandles for sig

Det håber jeg da ikke :D Jeg har et program der står og handler og pt. er den oppe på 700 handler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thorbjørn:

Jeg er ikke enig. Loven skriver direkte salg. Bitcoin skal efter min mening beskattes som kontant-valuta.

Lad os antage, at du er næringsdrivende med køb og salg af kontant-valuta (EURO). Nu tager du en 100 EURO-seddel og bruger den til at købe et par bukser i Tyskland.

Skal du nu beskattes at gevinsten på 100 EURO-seddel? Ikke efter nuværende praksis. 

nu ved jeg ikke hvor meget du ved om praksis og har læst her - men hvis du veksler til BTC for at købe et par bukser skal du ikke beskattes-  hvis du veksler til BTC og venter et par år og køber bukser så vil risiko i forhold til praksis klart være skat - uanset hvad du som sådan er enig i.

Enig i at der ikke opstår skat ved at veksle for at foretage et køb. Problematiken vil opstå hvis man skaber en beholdning og så - ofte efter en del tid - vælger at handle lidt - det er bl.a. det som https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2018/vaerd-at-vide-om-bitcoins-og-skat?SNSubscribed=true&utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis illustrerer

Du kan ikke sammenligne med alm valuta - og beskatning er ikke som ved alm valuta investering heller http://finansiel.blogspot.com/2017/11/beskatning-bitcoins-btc-og-anden.html 

vh John H

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:

Cookie - John Hannover:
da hver handel skal behandles for sig

Det håber jeg da ikke :D Jeg har et program der står og handler og pt. er den oppe på 700 handler.

jeg er bange for du kan få et problem - for skattemæssigt er det ret klart de skal behandles hver for sig - alene jo også fordi skat af gevinst og skat af tab ligger i to helt forskellige klasser

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/skat-ved-investering-i-bitcoins 

Jeg er ret sikker på, at skal vil kunne kræve de opgøres hver for sig - hver handel - samlet for gevinst - og samlet for tab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 17 ud af 19 (184 indlæg)