Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmpe erstatning kræves for brug af lille del-billede

Side 3 ud af 6 (56 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Arvid Jacobsen:

Jeg har gang i råd fra andre steder og personer der skulle vide hvad de taler om. Fx fortæller en:

"Mht. inkasso skal de følge Dansk lovgivning, altså den med rykker 1+2+3, men så længe du ikke accepterer kravet KAN de ikke sende den inkasso!"

helt galt. Det er hvis man har med en faktura at gøre - her er der tale om brug af en andens immaterielle rettighed (mindre pænt ord er tyveri af andens arbejde) og her skal der absolut ingen rykker procedure til. Den kan tages direkte i retten uden noget som helst andet end et krav

Derfor, overvej om dem du mener ved hvad de taler om, nu også har helt ret fat i det.

Der sker intet ved ikke at svare som sådan. Det kan have to udgange: -

1 de dropper den -

2 de trækker den i retten og kræver så de ca 8.000 kr som retten så nok sætter noget ned - men hvor du skal bruge tid og måske penge på sagen til begge siders advokat 

Da du skrev 

Jørgen Arvid Jacobsen:
Jeg fik brev fra den tyske advokat til billedets opretshaver, et billedstudie
så tror jeg nr 2 er mest sandsynlig. Hvis brevet rent faktisk kommer fra deres tyske advokat, så vil den normalt blive ført hele vejen til døren.

Mulighed 3, som også er foreslået her i tråden er, beklagelse - billedet er omg. fjernet og tilbud om 2.000 kr i samlet betaling mod sagen omg. lukkes på det.

Så kan der komme lidt frem og tilbage som studehandel i gamle dage. Jeg synes et ret alm snit i bod i den type sager havner i størrelsesorden 3.000 kr hvis den går i retten (Morten fra No-excuse kan givet gennemsnittet bedre) - men som sagt vil modpartens advokat givet kræve sit salær fra dig også. Der vil nok være tvivl om beløbsstørrelsen men næppe jo om, hvorvidt du faktisk har brugt et billede du ikke måtte, og så vil du ofte få sagens omkostninger at betale

God vind med det i alle fald - mulighed 1 findes absolut

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til Mr. Cookie J.H. Det lyder rigtigt. Jeg har valgt forligsløsningen. Har mailet den advokat og forklaret de formidlende omstændigheder med oplæg til at han frafalder eller sætter prisen meget ned. 

Men pengene skal falde mandag, opg hvem kan pludselig hoste op med så meget på så kort tidsfrist. Nogen mener at bare jeg har gjort indsigelse inden, så skal der sættes ny aftale. 

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Arvid Jacobsen:

Tak til Mr. Cookie J.H. Det lyder rigtigt. Jeg har valgt forligsløsningen. Har mailet den advokat og forklaret de formidlende omstændigheder med oplæg til at han frafalder eller sætter prisen meget ned. 

Men pengene skal falde mandag, opg hvem kan pludselig hoste op med så meget på så kort tidsfrist. Nogen mener at bare jeg har gjort indsigelse inden, så skal der sættes ny aftale. 


Det med indsigelse har kun betydning i forhold til en evt ren incasso af en faktura, som der jo ikke er tale om her.

Der er ikke en lov der siger der skal sættes ny aftale som sådan, men det vil da være det normale, at advokaten vender retur med et svar, ligesom en overskridelse af fristen som jeg ser det, ikke vil have nogen som helst indflydelse på udfaldet som sådan.

Det vil ikke være skærpende at du ikke har betalt det de har bedt om til den dag de har krævet det som sådan. De afgør jo selv hvornår de vil bruge tid og kræfter i retten (og de ved formentlig, at de har skudt højt i forhold til "normen" som gennemsnit) eller, om det er bedre at få et rimeligt forlig. De 1100 Euro (husker jeg det som ?) ville jeg heller ikke bare betale. Så tror jeg nemlig samlet du vil kunne slippe billigere HVIS de trækker den i retten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu du (synes jeg) går til fornuft, og har kontaktet dem, så kan jeg ikke forestille mig at en udsættelse ikke kan være mulig. Jeg fik også en kort frist, men den frist udløb så mens den tyske advokat var taget på ferie :-/ heldigvis brugte han noget af ferie på at svare mig tilbage, og fik i og for sig forhandlet mig til en ekstra betalingstid på godt en måneds tid. Mit første krav hed cirka €1250 euro, men fik det ned på cirka €650 - stadig surt, men klart bedre end første krav.

Skulle den tyske advokat være den samme som jeg har forhandlet med, så kan jeg ikke forestille mig, at han ikke er til at tale med. Rettighedshaveren vil selvfølgelig hellere have pengene og vente lidt på dem, end at det hele skal gå i hårdknude og kræve meget mere arbejde af dem. Mener ham advokaten jeg forhandlede med hed Peter eller Pieter et eller andet.

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Arvid Jacobsen:

Tak igen for ideer til afgørelsen :)

Jeg forventer ikke skulderklap og et broderskab af iværksættere her, men er glad for ideer der er kommet. Også godt for andre der senere skal tage stilling.

Jeg har gang i råd fra andre steder og personer der skulle vide hvad de taler om. Fx fortæller en:

"Mht. inkasso skal de følge Dansk lovgivning, altså den med rykker 1+2+3, men så længe du ikke accepterer kravet KAN de ikke sende den inkasso!"

Den person der har rådgivet dig, aner ikke en fløjtende klap om det! 

Inkasso og ophavsretskrænkelser er to forskellige dele! Man kan ikke sende en ophavsretskrænkelse til inkasso, der startes en retssag, og så snart den er startet, er standard omkostningerne uanset beløbet størrelse minimum 2.500 kr. Jo længere den køre, des højere omkostninger.

Jeg har Not Allowed, og hvis du vidste hvor mange udenlandske firmaer, advokatfirmaer mm, som kontakter mig, fordi de vil have ført sagerne lokalt, så ville jeg ikke turde spille så højt spil og bare ignorere dem. Alternativet er, at politiet eller en mand fra retten banker på din dør, og så begynder omkostningsmøllen foralvor at rulle...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk lige at det er dig som har krænket ophavsrettigheder, modparten har ikke gjort noget galt, men har kun benyttet sig af rettighederne til at fremsætte et økonomisk krav. 

Jeg er på den anden side sikker på at du kunne have fået det billigere hvis du ikke havde valgt tag selv løsningen.

Skulle sagen gå til domstolene, har dommeren ikke meget andet at gå efter end den pris som er sat af modparten for dit brud på ophavsrettighederne, hvortil kommer minimum kr. 2500 i omkostninger.

Det er klogt af dig at svare og forsøge at slutte sagen med et mindre beløb.

Du skal ikke forvente den store forståelse.

Anlæg af retssag vil ske i den retskreds du bor. Det kalder man dit værneting.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:
Anlæg af retssag vil ske i den retskreds du bor. Det kalder man dit værneting.

Sker det ikke i det land hvor ophavsrettighederne er?

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Hansen:
ham advokaten jeg forhandlede med hed Peter

Jo Dr. Rxxxx

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg har så for ganske nylig været en af dem som var "på den anden side af bordet" i sådan en sag.
- Og jeg er faktisk igang med at lave et indlæg til min Vlog omkring forløbet.

En af vores konkurrenter i branchen havde besluttet sig for at det var en bedre idé, at gå ind og tage nogen af vores billeder af nogle af de ting vi havde produceret, frem for selv at lave noget og tage billeder af det. Og vores henvendelser til dem blev håndteret fuldstændig ligesom trådstarter ville starte ud med:
De første par henvendelser blev ignoreret, selv da vi fik en advokat til at kontakte dem. Først da vores advokat sender et rekommanderet brev til dem, sker der lidt.
Jeg bliver kontaktet direkte af dem og fik besked om at jeg skulle prøve at være realistisk og de jo kunne tilbyde mig et samarbejde, hvilket ville være til gavn for mig og min virksomhed og de sådan set bare gjorde mig en tjeneste...
Derefter forsøger de selv at diktere hvad de mente at de havde lyst til at betale osv. osv.

Det endte så med at de kom til at betale en hel del penge i et forlig. Hvis den var endt i retten havde det været betydeligt dyrere for dem.

Lad være med at spille stor i slaget. Hvis man er den der har brudt andres ophavsret / copyright, så har man IKKE fat i den tykke ende af torvet, uanset hvor stort eller lille omfanget af krænkelsen er - Man har begået noget kriminelt og modparten er helt klart den som kan rykke til. Så det er med at få rådgivning af nogen som ved noget om det og holde i tankerne at det ikke er modpartern som har gjort noget ulovligt. De forsvarer blot deres rettigheder.

Så min pointe er at man ihvertfald skal forholde sig ydmyg og gå ind i en forhandling - ikke en diktering af hvad man vil gå med til.
Hvis vores konkurrent havde forholdt sig anderledes og reageret med det samme og ikke kommet med nedladende krav, så havde situationen været en hel anden fra vores side af.

/Jesper

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange gode råd, tak.

Kravet var sendt med brev og jeg svarede på mail til advokaten og hans sekretær. Skulle det være problematisk?

Jeg har ihvertfald venligt forklaret at der må være formildende omstændigheder som at have fået billedet som en lille utydelig thumbnail af fabrikken (angiver link til billedet hos fabrikken/forhandleren) og at betalingskravet har så kort frist (under en uge) uden nogen varsel som jeg mener er normal fremgangsmåde. 

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Side 3 ud af 6 (56 indlæg)