Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag - hvornår, hvor, hvor mange??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil godt vide hvor mange bilag der egentlig skal foreligge.

Jeg anvender hhv. debitorkladde, kreditorkladde, diversekladde og bankkladde.

Er dette ok/nok?

1. Mappe til bogføring af debitorkladde - herunder kopi af samtlige debitorfakturaer (dem som er bogført via kreditorkladde)

2. Mappe til bogføring af kreditorkladde - herunder samtlige kreditorfakturaer (dem som er bogført via kreditorkladde)

3. Mappe til bogføring af diversekladde - herunder samtlige bilag som bogføres herpå, f.eks. udlæg, posthuskvitteringer o.lign.

4. Mappe til bogføring af bankkladde - herunder kontoudtog fra banken.

Der hvor jeg egentlig er i tvivl (og ja måske der er flere steder jeg ikke er rigtig på den, men så sig endelig frem) er under bankkladden.

Skal der her være kopi af samtlige kreditorfakturaer (altså dem som allerede er bogført i kreditorkladden). Eller er det fint nok bare med kontoudtoget fra netbanken og så at man har bilagene de forskellige steder jeg ellers har nævnt?

Og naturligvis hvis der er noget som er bogført direkte via bankkladde, så skal der være originalbilaget, det er jeg klar over.

På forhånd tak.

Mange hilsner Githa

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:19

Hej!

Ja...det lyder o.k., selvom som du nok ved, at jeg er modstander af alle disse bilagsmapper/grupperinger.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 17:22

Jeg læste engang på dantax's hjemmeside:

"Alt der er bilag på skal bogføres og alt der bogføres skal der bilag på" Det synes jeg er et godt slogan. Efter det begyndte jeg at tage kopier af kontoudtoget (som regel print fra homebank), også til rent trivielle ting som betaling af en kreditor-faktura.

Det var dog en forfærdelig masse 'kladder' du har gang i. Jeg har een, som alt ryger i fra en ende af. Hvis man skal kunne finde rundt i den, så bliver man næsten tage udgangspunkt i regnskabet, for der står jo tydeligt at alle telefonudgifter findes på bilag 17, 33, 44 og 56.

Bilagene har to formål:

1. At give forståelse for hvad der er sket

2. At dokumentere hvad der sket.

Netop mht fx betaling af en kreditorfaktura (debet kreditorsamlekonto, kredit bank, reference til kreditorfakturaen som allerede er bogført), så burde det egentlig være nok. Er der en (revisor eller Skat) der mistænker dig for fusk, så kan man jo nemt genfinde samtlige oplysninger derfra. Når jeg alligevel medtager kopi af kontoudtoget, så er det nærmest fr princippets skyld

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 17:22

Peter - Revisor:

Hej!

Ja...det lyder o.k., selvom som du nok ved, at jeg er modstander af alle disse bilagsmapper/grupperinger.

Ok, tak for svar Peter.

Ja jeg er klar over du ikke er vild med min måde at vil bogføre på, men jeg har det stadig bedst med det, beklager.

Ville bare godt lige være sikker på, at jeg ikke pludselig skulle have ekstra kopier så alle bilagene igen lå under bankkladden f.eks.

Men fint hvis det er rigeligt med kontoudtoget der.

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 17:28

Den bedste måde vil nok være at lave en mappe, hvor du kommer alle dine bilag i, i den rækkefølge de kommer ind og så have en mappe til konto udskrifter.

Der er slet ingen grund til at sætte dine bilag i mapper alt efter om det er debitorer, kreditorer eller div bilag. Det er meget nemmere du kommer alle disse i den samme mappe og giver dem fortløbende numre. Ellers ender du op med 3 sæt bilag med samme numre og så bliver det sværer at gå tilbage og finde det rigtige bilag.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)